Hastighetsproblem med gigabit, kind off.

Permalänk

Hastighetsproblem med gigabit, kind off.

Har ett irriterande problem i mitt hemnätverk där jag kör en Windows 7 dator som desktop och en dator med windows xp som för tillfället fungerar som filserver och HTPC.
Iaf, kort och gott kan jag samfatta det hela med att när jag för över filer från min Windows 7-dator till min Windows XP-dator så kommer jag enbart upp i hastigheten om 22mb/s över mitt gigabit-nätverk.
Jag har kört wireshark för att se om det tappas frames men det gör det INTE. Jag har även en gammal god linux server som jag experimenterar med lite, och som lyckligtvis också har stöd för gigabit, som visar jävligt roliga resultat i iperf.

Go (kort) fakta om nätverket och burkarna då:

Nätverket:
D-link DIR-655 (klarar gigabit lite gott)
CAT6-kablar om 10-15 meter kanske.

Desktop:
Windows 7
QuadCore 6700
4Gb ram
1 gammal go Raptor-disk på 74gb och nån SATA-disk på ca 250gb

HTPC:
Windows XP
AMD Athlon 64 X2
2Gb ram
2x1tb i RAID0

Linux:
Ubuntu server 10.04.1
Skäggammal AMD-prolle
säkert jättelite i ram
ATA-diskar

Testerna jag har kört hittills har bestått av skriv/läs-hastighet intern av hårddiskarna och random tester med iperf.

Vi börjar med iperf-resultat, där jag listar enligt "client > server" dvs den som skickar data först och den som tar emot data sist:
Desktop > HTPC 265mbit/s
HTPC > Desktop 268mbit/s
Här kommer dom "roliga" resultaten från och till "Linux"
Linux > HTPC 690mbit/s
Linux > Desktop 837mbit/s
Desktop > Linux 317mbit/s
HTPC > Linux 321mbit/s

Diskarna i HTPC:n som körs i RAID0 får 200mb/s R/W i CrystalDiskMark och raptorn får futtiga 70mb/s R/W.

Jumboframes och full-duplex:
Jumboframes, förutom att fucka till sig VNC-lagg, sänkte Desktop > HTPC-hastigheterna till kbit/s i iPerf, men att överföra filer gick fortfarande i långsamma 22mb/s.
Full-duplex kör jag på allt nu, inkl WAN(!)-porten i routen, men ingen skillnad hur jag än vänder och vrider på det.

Kan det kanske ha med min router att göra? Den är uppdaterad till senaste firmware, men kanske helt enkelt inte håller måttet?
Kablarna tänker jag inte är problemet eftersom det borde visa sig mer i "packetloss", eller har jag fel?

Jag har trixat med chache-inställningar i både 7 och XP utan framgång.

Bolla lite idéer, jag är inte omöjlig och slänger mig på och testar i princip vad fan som helst nu

Trevlig helg!
D.K

Permalänk
Medlem

Om du prova win7-win7 då?

Tweakat inställningarna för samba i linux? Googla.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Skrivet av maniak:

Om du prova win7-win7 då?

Tweakat inställningarna för samba i linux? Googla.

Nej, jag har inte "tweakat" samba i Linux mer än att jag någon gång ändrat MTU, och det kan tänkas vara lite skit samma eftersom dataöverföring TILL linuxburken inte heller går speciellt snabbt.

Tillhör inte skaran som inte googlar i några veckor innan jag vänder mig till ett forum.

Tack för svaret.

Permalänk
Medlem

TCP stacken är mycket sämre optimerad i XP än W7. Så prova med SpeedGuide.net :: TCP Optimizer / Downloads

Permalänk
Skrivet av Camel-en:

TCP stacken är mycket sämre optimerad i XP än W7. Så prova med SpeedGuide.net :: TCP Optimizer / Downloads

Testat fram och tillbaka med det där utan resultat tyvärr. Känns lottlöst att installera windows 7 på burken också eftersom Windows 7 > Linux visade ungefär samma resultat som Windows 7 > XP (ok 50mbit/s är väl en ökning, men inte i närheten av vad jag är ute efter).
Måste även tillägga att alla NIC:s i nätverket är gigabit, så routern har inga konstigheter för sig och stryper något (medvetet iaf).