Spel/video renderings dator för runt 15.000 Intel/Geforce

Permalänk
Medlem

Spel/video renderings dator för runt 15.000 Intel/Geforce

Hej SweC

Jag är ute efter en framtidssäker dator som kommer räcka i minst 3 år.
Jag har bestämt mig för att vänta på intels nya SSD diskar som kommer nu i höst och lagringsdiskar har jag gott om.
Jag har funderat på en Intel i7 950 och antingen två Geforce 460 SLI eller ett Geforce 480 (med ett extra om någon månad eller två) Prossesorn jag har kollat in är 4kärning, tror ni det räcker eller ska jag sträcka mig till en i7 970? Det är en rätt stor prisskillnad, går den att motivera prestandamessigt eller genom livslängd?

På moderkortsfronten är det viktigaste att det går att köra SLI. SATA 6gbit, USB 3 är ett stort plus.

Jag har pillat lite och fått ihop ett paket. Hur kan det förbättras? Fungerar allt?

Jag är lite osäker och har ett par frågor:
Grafikkort: Vilket av Geforce 480 korten borde jag välja? Hittade en bra tråd ang. 460 men inget om 480.
PSU: Kommer PSUn räcka om jag kör två Geforce 480 SLI och överklockar lite? Jag har nämligen rätt många extra hårddiskar, 3 externa och 3 interna lagringsdiskar (filmar väldigt mycke it HD, och platsen försvinner allt för fort! En NAS får bli nästa mål efter datorn.).
Kylning: Hur många fläktar behöver jag? Borde jag köpa en controler? Bör jag byta ut de medföljande fläktarna, har hört att de inte ska vara så bra. I chassit (Fractal Design Define R3) finns dessa fläktplatser:
Medföljande fläktar: 1st 120mm fram och 1st 120mm bak (1350rpm)
Fläktplatser fram 1st 120mm
Fläktplatser sidan 1st 120/140mm
Fläktplatser topp 2st 120/140mm
Fläktplatser botten 1st 120/140mm

Har ni förslag eller synpunkter på det jag har tänkt mig eller tips på andra paket i samma prisklass så berätta gärna!

Tack på förhand
Gizmore