Mitt personliga helvete; att tvingas handskas med Komplett...
Hej kära sweclockers :), jag visste inte riktigt vart jag skulle posta detta eftersom mina frågor känns som en mix av support/konsumenträtt, men jag kör på den sistnämnda.
( Varning, lång post, cookies till folk som läser hela <3 )
Kan passa på och be om ursäkt för att posten kommer säkert bli helt osammanhängande och fragmenterad.
Mina datordelar köpta från komplett.se började bete sig skumt och jag började vad som visade sig vara den värsta support erfarenheten i mitt liv.
( specs : phenom II x3 720 black edition, 2x GTS 250 ( senare utbytt mot 460gtx), 4gb corsair xms2 8500C5D dominator, asus m4n82 deluxe, corsair TX650W, win 7 64bit )
Tidslinje :
- 25e Juli. Datorn börjar få BSODs hela tiden "utan anledning". Formaterar, ominstallerar drivrutiner osv men BSOD kvarstår. Drar igång memtest86, ramen gav mig massa errors. Börjar en RMA process och får tillbaka nytt ram efter ett par dagar ( notis : första och sista gången det var så här smidigt ).
- 2a augusti. Krascherna kvarstår, fasst med andra symptom. Istället för BSODs fick jag hårdkrascher med gröna artefakter på skärmen under spel. Jag testar ett grafikkort åt gången med OCCT och får massvis av errors. Börjar ännu en RMA-process och det är nu "shit hits the fan" så att säga.
*4 dagar skulle det ta men det tog bra mycket längre. Komplett byter ut ena kortet men skickar tillbaks det andra ( notera att båda var trasiga ).
* De skickar tillbaka ett nytt gts 250 som saknar sli-brygga och inte går att köra i SLI ( smart eller hur ? ) och skickar som sagt tillbaks det andra med rubriken " detta kort funkar som det ska ". Efter 10 minuter lir visar det sig såklart att kortet är fortfarande trasigt!!!!
* Vid det här laget hade jag ett trasigt kort och ett värdelöst kort.
* Efter mycket fram och tillbaka via mail och telefonsupport får jag höra att OM jag väljer att skicka tillbaka det "trasiga" kortet så kommer jag få betala flera hundra kronor i testavgift om kortet visade sig vara fungerande.
* Detta fick mitt blod att koka över, lämnade ett väldigt negativ omdöme på prisjakt, som ironiskt nog fick kundombudsmannen att damma av sitt tangentbort och kontakta mig.
*Och vips! Så hittar returavdelningen helt plötsligt fel på det enligt dom själva " fungerande kortet ".
* [insert massa fram och tillbaka med grafikkort frakkostnader som inte helt betalats]
/pust
Ca 3 veckor senare har jag rätt grafikkort I hand. Istället för att köra 2x gts 250 så säljer jag korten och köper ett gtx 460 istället. Huuuursomhelst...
Krascherna kvarstod, krashar vid boot, under spel, innan post. Kraschade t.o.m i BIOS menyn då jag bara idlande där. Och med krasch så menar jag såklart hårdvara/hårdkrasch som kräver manuell reboot eller t.o.m reset av CMOS för att det ska gå igång igen.
Jag körde OCCT, memtest, furmark , osv osv. Alla delar jag kan testa funkade som dom skulle, ram grönt, cpu grönt, gpu grönt, hdd grönt och nyformaterad. Inga temperatur problem, kors-testat med annat rammärke.
Detta ledde mig till de 2 sista delarna som jag inte kan testa på egen hand. Dvs nätagg och moderkort.
26e augusti ; skickar in nätagget och moderkortet.
Idag ( 15e september, 3 veckor senare ). Komplett svarar inte på mina mail, när jag väl kommer fram i telefonsupporten får jag samma mallsvar som jag fått de senaste 10 dagarna ( "testerna på komponenterna befinner sig i slutskedet " . Jaha, här trodde jag vi skulle felsöka nätaggregat och ett moderkort inte 2st Rolls Royce flygplans jet-motorer. )
Jag får ingen uppdatering på statusen. Jag kopplas inte till returavdelningen, mina mail förblir obesvarade och jag VET att i slutändan kommer jag få tillbaka samma delar utan utbyte ( hade dom testat/ hittat fel hade ju nya delar skickats ut omgående).
Dels vet jag inte hur jag ska lösa mina kraschproblem i övrigt ( vore ju drömmen om någon här kunde hjälpa mig för komplett har ju fanimej inte gjort det ).
Och dels vet jag inte vad jag ska ta mig till med komplett. Om en vecka så har det gått 1månad utan så lite som en viskning angående mina delar. Tro mig jag är INTE en otålig individ, men med tanke på hur fasansfullt inkompetenta de har varit änsålänge börjar jag misstänka att mina delar ligger och dammar någonstans i en städskrubb.
Finns det ingen snäll själ därute som kan hjälpa mig?
Vad ska man ta sig till? :'(
Tack på förhand.