Datorn låser sig några minuter efter uppstart
Hej, min dator började låsa sig efter ca 5-10 minuter efter uppstart efter en flytt av datorn. Hela bilden fryser, både tangentbordet och musen som brukar lysa slocknar. Detta efter att ha haft datorn i ett år utan några problem. Jag använder Windows 7, 64-bitars.
Jag har testat att köra via Ubuntu boot-cd och det gick bra så länge jag körde från cd:n, men jag märkte att den låste sig då jag hade datorn på under natten. Jag testade också installera Ubuntu och då låste den sig på samma sätt som Windows.
Jag misstänkte först att det var hårddisken som var fel då det stod i Ubuntu:s Disk utility att den hade "Broken sectors". Jag bytte då denna mot en annan fungerande hårddisk som jag lyckades installera Windows 7 på, efter att installationen några gånger hade fastnat och gav felmeddelande att den saknar en viss fil.
Testade också att ta ut alla förutom ett RAM-minne och sen då den hänger sig bytte jag för att se om det var fel på RAM-minnet.
Har också kollat på hur temperaturutvecklingen är och sett att det står ca 35 grader på både CPU och moderkortet då datorn hänger sig.
Kollat in andra trådar och forum och det jag fått fram är att den huvudmisstänkte är moderkortet. Kan ju utesluta att hårddisken och minnena är pajj om jag inte har mycket otur.
Operativsystem: Microsoft Windows 7, 64-bit
Processor: INTEL PENTIUM DUAL CORE E5200 2.5GHZ 2MB 800MHZ
Processorkylare: ARCTIC COOLING FREEZER 7
Moderkort: ASUS P5Q SE
Minne: 4x Kingston ValueRam/1GB 667MHz DDR2
Grafikkort: ASUS RADEON HD4850 512MB DDR3 PCI-E
Hårddisk: SAMSUNG SPINPOINT F1 1TB SATA/300 7200RPM 32MB
Nätaggregat: ANTEC EARTHWATTS NÄTDEL 430W
Övriga komponenter: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART
Temperaturer: Kring 35C processor med normal belastning