Permalänk
Medlem

Fläktråd

Tjena! Jag byggde ihop min dator för någon dag sedan, i detta chassi. Jag hade köpt med 2st Fractal Design 120mm, men problemet var att 3 pinskontakterna "tog slut" på moderkortet så har nu endast 3 fläktar inkopplade, en fram, en bak och en i toppen.

Vill ha minst två till fläktar i chassit men undrar hur jag ska lösa problemet med 3-pinskontakterna?

Sen undrar jag om en 120mm Scythe Gentle Typhoon, 1450rpm som insug på sidpanel fläktplatsen, skulle göra livet enklare för mina 2 gtx 460?

Tacksam för svar

Permalänk
Skrivet av bullen99:

Tjena! Jag byggde ihop min dator för någon dag sedan, i detta chassi. Jag hade köpt med 2st Fractal Design 120mm, men problemet var att 3 pinskontakterna "tog slut" på moderkortet så har nu endast 3 fläktar inkopplade, en fram, en bak och en i toppen.

Vill ha minst två till fläktar i chassit men undrar hur jag ska lösa problemet med 3-pinskontakterna?

Tacksam för svar

Du har fått med en fläktkontroller för 3 fläktar, koppla in den så har du 2/3 platser till.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Du har fått med en fläktkontroller för 3 fläktar, koppla in den så har du 2/3 platser till.

//BG

Okej hur ser fläktkontrollen ut? Sitter den redan inne chassit när det levereras?

Permalänk
Skrivet av bullen99:

Okej hur ser fläktkontrollen ut? Sitter den redan inne chassit när det levereras?

Den ska ligga i den lilla lådan med skruv och annat. En PCI plåt med en vridpotentiometer i, sen 3 kablar som man kopplar in fläktar på.

//BG

Visa signatur

---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen99:

Sen undrar jag om en 120mm Scythe Gentle Typhoon, 1450rpm som insug på sidpanel fläktplatsen, skulle göra livet enklare för mina 2 gtx 460?r

Lekte lite häromdagen med att montera en Noctua NF-P12 som insug på sidopanelen, upplevde att temperaturen på mina grafikkort gick ner ca 8-9C. Dock så blev "oljudet" för mycket så jag återgick till att ha det tillhörande materialet där. Nordbryggan verkade i mitt fall inte ha någon effekt utav att ha en fläkt där som jag läst att vissa fått.

På sikt kommer jag troligen att införskaffa 1-2st Noctua NF-P14 FLX för att prova sidoplåten och botten, ska bara se till att få tag på rätt person så man kan använda sig utav den härliga personalrabatten

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Medlem

Tänkte skaffa mig detta chassi. Syns bristerna på utsidan eller är de bara insidan problemen sitter? Hur är färgen, släpper den lätt (på utsidan, för de är ju den man ser mest)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Tänkte skaffa mig detta chassi. Syns bristerna på utsidan eller är de bara insidan problemen sitter? Hur är färgen, släpper den lätt (på utsidan, för de är ju den man ser mest)?

Ta det bara lungt vid uppackning så ska det inte vara några problem. Om du mot förmodan inte är nöjd är det väl bara att göra ett återköp.

Permalänk
Skrivet av Mike.a:

Lackeringen är mycket bättre än på R2an. Känns mer välgjort på R3an.
Det enda som sysn på utsidan är väl Power LED dioden som lyser igenom plasten fram på toppen. Men den kan man leva utan eller helt enkelt tejpa insidan på plasten runt knappen. Har själv gjort det samt bytt diod till en blå. (ska bli en vit där nån dag framöver)

För det priset får man ett bra chassi.

//BG

Visa signatur

---Nuclear Media

Permalänk
Medlem

Glömde att fråga hur är kylningen? har en HD5770 och 6000+ och 4GB ram . Har ingen vidare kylning just nu. Har två ut blås fläktar en på 120MM i nättaget och en 92mm som jag har satt så den kyler grafikkortet och chipet där. Processorn ligger nu på 40-50 c ca och graffet på 40c till 80c (om man pressar den med ati tool då).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Glömde att fråga hur är kylningen? har en HD5770 och 6000+ och 4GB ram . Har ingen vidare kylning just nu. Har två ut blås fläktar en på 120MM i nättaget och en 92mm som jag har satt så den kyler grafikkortet och chipet där. Processorn ligger nu på 40-50 c ca och graffet på 40c till 80c (om man pressar den med ati tool då).

Chassit har ett bra luftflöde, mitt system har inga problem att hålla sig inom rimliga värden. Värt att tänka på är att jag inte har överklockat något och även bytt ut fläktarna till Noctua NF-P12 (3st totalt sätt). Bör inte vara några problem för ditt system att hålla sig inom rimliga värden.

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voy:

Chassit har ett bra luftflöde, mitt system har inga problem att hålla sig inom rimliga värden. Värt att tänka på är att jag inte har överklockat något och även bytt ut fläktarna till Noctua NF-P12 (3st totalt sätt). Bör inte vara några problem för ditt system att hålla sig inom rimliga värden.

Okej, tänkte använda original fläktarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Okej, tänkte använda original fläktarna.

Det kommer fungera alldeles utmärkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voy:

Det kommer fungera alldeles utmärkt.

Vad bra. Nu måste man spara pengar då Den är dyr om man inga pengar har Förresten följer de med distanser till moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

Vad bra. Nu måste man spara pengar då Den är dyr om man inga pengar har Förresten följer de med distanser till moderkortet?

Japp, det gör det. Du får även med en fläktkontroller samt överdrivet mycket skruvar.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svolte:

Japp, det gör det. Du får även med en fläktkontroller samt överdrivet mycket skruvar.

Skruvar visste jag, men har inte lyckas få info om de finns distanser finns ju visa som monterar utan dom (dom flesta vet ju vad som händer då)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackgoat:

Lackeringen är mycket bättre än på R2an. Känns mer välgjort på R3an.
Det enda som sysn på utsidan är väl Power LED dioden som lyser igenom plasten fram på toppen. Men den kan man leva utan eller helt enkelt tejpa insidan på plasten runt knappen. Har själv gjort det samt bytt diod till en blå. (ska bli en vit där nån dag framöver)

För det priset får man ett bra chassi.

//BG

Varför inte rycka sladden ur moderkortet?

Permalänk

Luftlöde

Hur är luftflödet från fronten i detta chassi när hårddiskhållaren sitter som den gör?
tänkte mest med stängd front.

Eller ska man "modifiera" den lite o såga bort halva? om man inte ska ha fler än säg max 3 diskar?

Någon som gjort något liknande? eller är det bar som det är?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Fläktplaceringar

Skrivet av bsk!:

Har 2 st extrafläktar till mig fractal design r3, i vilka fläktplatser tycker ni jag bör sätta dem? På botten eller på toppen eller på framsidan ? Vill för övrigt passa på och varna eventuella köpare om att chassit är svårt att öppna. Det nya ljuddämpande materialet ser för övrigt väldigt bra ut.

Har nu byggt två datorer i Fractal Designs Define chassin. I den ena, hade jag som Du, två extra fläktar "över" och satte därför en i toppen och ytterligare en i fronten, dvs där sitter ju redan en förmonterad. Till frontfläktarna använde jag den medskickade fläktkontrollen och till toppfläkten satte jag in en Zalman FanMate för att kunna dra ned på fläkthastigheten och minska ljudet från fläktarna. OBS att det är en VÄLDIG skillnad på fläktar och det fläktljud de genererar! Exempelvis är Noctuas fläktar betydligt tystare på samma vartal som billigare no-name-fläktar...

Permalänk
Medlem

Re: Luftflöde

Skrivet av Hardstyler:

Hur är luftflödet från fronten i detta chassi när hårddiskhållaren sitter som den gör?
tänkte mest med stängd front.

Eller ska man "modifiera" den lite o såga bort halva? om man inte ska ha fler än säg max 3 diskar?

Någon som gjort något liknande? eller är det bar som det är?

Tror verkligen inte att Du behöver "såga bort" något!!! Är Du orolig för att hårddiskarna har det för varmt, så börja med att installera exempelvis Acronis Drive Monitor. Den är gratis och då får Du dagliga rapporter på mailen om exempelvis diskarnas temeraturer. När Du då har svart på vitt om hur läget de facto är, kan Du fatta eventuellt beslut om att köpa ytterligare fläktar, öka hastigheten eller i värsta fal "börja såga"

Acronis Drive Monitor - free software to monitor server, workstation and PC hard disk drives

Permalänk

@Hardstyler
Jag klippte en gång bort halva hårddiskburen på en R2, och hade liknande planer för R3. Men om man tar bort de hårddiskfästen som inte används så blir luftflödet framifrån i princip lika bra ändå via de hål som finns.
En mycket viktig fläkt är den i botten, den blåser ju kall luft rakt upp till grafikkortets insug.

Här finns en begränsning om man har ett stort, dvs långt nätagg. Häromdagen byggde jag en R3 med Corsairs 1000W, och den fick bara plats om man tog bort fläkthållaren/filtret i botten (via 4 skruvar på undersidan av chassit). Men det funkade ändå att placera en 120mm fläkt direkt på bottenplåten framför nätagget, man tror inte att den får plats, men om man vinklar den så glider den in, och har sedan nån cm spelrum när den är på plats.
Max 18cm nätagg är vad som gäller om man vill ha 14cm fläkt med originalfilter i botten.

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Skrivet av Wolters:

Tror verkligen inte att Du behöver "såga bort" något!!! Är Du orolig för att hårddiskarna har det för varmt, så börja med att installera exempelvis Acronis Drive Monitor. Den är gratis och då får Du dagliga rapporter på mailen om exempelvis diskarnas temeraturer. När Du då har svart på vitt om hur läget de facto är, kan Du fatta eventuellt beslut om att köpa ytterligare fläktar, öka hastigheten eller i värsta fal "börja såga"

Acronis Drive Monitor - free software to monitor server, workstation and PC hard disk drives

Jag är inte orolig för Hårdiskarnas temp, utan tänkte mer på luftflödet IN i lådan borde bli bättre om man sågar bort halva HDD bryggan? så man inte har massa stål i vägen.. förstår du vad jag menar?

Eller blir flöder bra nog ändå om man endast plockar bort dessa "vita" HDD hållarna?
tänkte ha luckan stängd hela tiden..

suger ju in luft under chassit också..

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Skrivet av RAC_Viking:

@Hardstyler
Jag klippte en gång bort halva hårddiskburen på en R2, och hade liknande planer för R3. Men om man tar bort de hårddiskfästen som inte används så blir luftflödet framifrån i princip lika bra ändå via de hål som finns.
En mycket viktig fläkt är den i botten, den blåser ju kall luft rakt upp till grafikkortets insug.

Här finns en begränsning om man har ett stort, dvs långt nätagg. Häromdagen byggde jag en R3 med Corsairs 1000W, och den fick bara plats om man tog bort fläkthållaren/filtret i botten (via 4 skruvar på undersidan av chassit). Men det funkade ändå att placera en 120mm fläkt direkt på bottenplåten framför nätagget, man tror inte att den får plats, men om man vinklar den så glider den in, och har sedan nån cm spelrum när den är på plats.
Max 18cm nätagg är vad som gäller om man vill ha 14cm fläkt med originalfilter i botten.

Tack för all info!

Då kommer mitt grafikkort (gtx295) må bra utav det..:D

frågan är då som jag skrev i en annan tråd ifall jag ska ha sidofläkten så att man drar ut varmluften som komemer ut från grafikens sida ut ist, eller ska den också blåsa In luft på kortet? så får dem 2 övre fläktarna dra ut varmluften?

då tänkte jag att då får fläktarna i taket ta hand om värmen från H50 också? och gå efter Corsairs rek att dra ta in luft utifrån med Push/pull metoden?

Blir detta bra tro?

Kolla gärna min andra tråd så jag inte förstörb detta tråd med "mina" bekymmer..

Men låter bli o såga iaf tror jag.. verkar vara bra som det är..:D

Visa signatur

Permalänk

*suck*

Hur har ni löst det så att man ska kunna ha en sidofläkt som insug på sidopanelen? blir ju vinande ljud hur o vilka fläktar man än använder.. utblås går bra. men inte det jag är ute efter.. testat med både 120 samt 140 fractal fläkt.

sedan så kör jag frontfläktarna på 12v (som jag vill) "dem som medföljde chassit" så får jag en brummande resonansljud från chassit, inte så högt men störande nog när jag har datorn brevid mig.

Jag anser att även fast man köpt en låda för ca 900kr + en massa fläktar till från samma tillverkare, ska inte behöva "bygga" om lådan till höger o vänster för att man ska kunna använda alla lådans "funktioner" som den gör reklam för.. eller har jag fel?

Ska man reklamera tro? eller bita ihop o försöka få lösning på detta? då jag för övrigt är nöjd med lådan..

Sitter här nu med en svagt brummande låda och fläktar övers som jag inte kan använda.. så just nu är jag inte 100 nöjd.

Största problemet är att jag inte har så mkt tid över o riva o fixa, vilket kan vara kul, men har småbarn i huset, och dem tar min fritid mest..:D

Har Skickat PM Till Fractal här på forumet.. hoppas på svar.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hardstyler:

*suck*

Hur har ni löst det så att man ska kunna ha en sidofläkt som insug på sidopanelen? blir ju vinande ljud hur o vilka fläktar man än använder.. utblås går bra. men inte det jag är ute efter.. testat med både 120 samt 140 fractal fläkt.

sedan så kör jag frontfläktarna på 12v (som jag vill) "dem som medföljde chassit" så får jag en brummande resonansljud från chassit, inte så högt men störande nog när jag har datorn brevid mig.

Jag anser att även fast man köpt en låda för ca 900kr + en massa fläktar till från samma tillverkare, ska inte behöva "bygga" om lådan till höger o vänster för att man ska kunna använda alla lådans "funktioner" som den gör reklam för.. eller har jag fel?

Ska man reklamera tro? eller bita ihop o försöka få lösning på detta? då jag för övrigt är nöjd med lådan..

Sitter här nu med en svagt brummande låda och fläktar övers som jag inte kan använda.. så just nu är jag inte 100 nöjd.

Största problemet är att jag inte har så mkt tid över o riva o fixa, vilket kan vara kul, men har småbarn i huset, och dem tar min fritid mest..:D

Har Skickat PM Till Fractal här på forumet.. hoppas på svar.

Har du testat annan fläkt?
Jag kör en sido fläkt med insug och den låter inte ett skit? oO
Jag kör faktiskt, 2 fläktar i taket, 2 i fronten och 1 på sidan.
Den är tyst .-.
Fractals'fläktar i tak och sida, noctua i fronten.

Och ni ovanför som undrade om tempraturer har inget ni behöver oroa er om, mina två 460s ligger på 30c i idle och ca 57c i load. fin fint

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Har du testat annan fläkt?
Jag kör en sido fläkt med insug och den låter inte ett skit? oO
Jag kör faktiskt, 2 fläktar i taket, 2 i fronten och 1 på sidan.
Den är tyst .-.
Fractals'fläktar i tak och sida, noctua i fronten.

Och ni ovanför som undrade om tempraturer har inget ni behöver oroa er om, mina två 460s ligger på 30c i idle och ca 57c i load. fin fint

Jo jag har både testat fractals 1000rpm 120mm samt 600rpm 140mm Fractal fläkt. precis lika..

köpte ju fläktar så jag skulle ha till allt,

Nu har jag 2 i fronten (dem som medföljde) , 2st i taket, en i golvet. och det jag var ute efter mest för kyla mitt grafikkort är den i dörren.. men funkar inte ha det där som insug. har testat med tussar osv. ingen skillnad. sätter jag handen lite lätt framför för luftflödet så blir den tyst....

sen måste jag bara bli av med denna oregelbunda resonansljudet från den övre fläkten i fronten. har monterat om den 20 tals gånger.. samma lika..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hardstyler:

Jo jag har både testat fractals 1000rpm 120mm samt 600rpm 140mm Fractal fläkt. precis lika..

Nu har jag 2 i fronten (dem som medföljde) , 2st i taket, en i golvet. och det jag var ute efter mest för kyla mitt grafikkort är den i dörren.. men funkar inte ha det där som insug. har testat med tussar osv. ingen skillnad. sätter jag handen lite lätt framför för luftflödet så blir den tyst....

sen måste jag bara bli av med denna oregelbunda resonansljudet från den övre fläkten i fronten. har monterat om den 20 tals gånger.. samma lika..

Fan vad segt problem. Har tyvärr inget tips då.
Men vem vet, kanske bara jag som är döv och min bruk låter som en maskin

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Fan vad segt problem. Har tyvärr inget tips då.
Men vem vet, kanske bara jag som är döv och min bruk låter som en maskin

hahahaha...:D

Får se om Fractal svarar till mig.. inte mycket mer o göra just nu..

Återkommer med besked..:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Har precis samma problem och lider med dig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Har precis samma problem och lider med dig.

Har du varit i kontakt med fractal? eller funderingar o reklamera?

Jag anser problem som dessa i tråden är självklara anledningar att reklamera..

Men som sagt, jag ska se om Fractal svarar mig, isf kontaktar jag även dig om dem är villiga att vägleda mig hur jag ska gå tillväga. vill inte ha lådan om jag inte kan använda det som det är uppbyggt för..

oavsett vad lådan kostade, är den gjort för en sak, då anser jag den ska funka så med, oavsett om den kostade 50kr eller 5000:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardstyler:

Har du varit i kontakt med fractal? eller funderingar o reklamera?

Jag anser problem som dessa i tråden är självklara anledningar att reklamera..

Men som sagt, jag ska se om Fractal svarar mig, isf kontaktar jag även dig om dem är villiga att vägleda mig hur jag ska gå tillväga. vill inte ha lådan om jag inte kan använda det som det är uppbyggt för..

oavsett vad lådan kostade, är den gjort för en sak, då anser jag den ska funka så med, oavsett om den kostade 50kr eller 5000:-

Håller helt klart med, problemet är att att jag suttit och monterat i alla komponenter och gjort en fin kabeldragning för att sedan skita i allt och skicka tillbaka den för att kanske få en likadan tillbaka.
Vill hellre att dom fixar det eller helt enkelt går ut med att "Våra chassin är sådana" så jag kan köpa ett annat chassi.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|