Migrera mail från server till server

Permalänk
Medlem

Migrera mail från server till server

Hej

Funderar på ett flytta min mail från mitt webhotell (manufrog.nu) till en VPS från ipeer.se.
Frågan är helt allmän eftersom jag skrivande stund inte kommer ihåg vilken mjukvara manufrog kör eller vilken jag eventuellt kommer att använda på VPSen. Mailen finns även på min Gmail om det är lättare.

Finns det något relativt enkelt sätt rent generellt sett?
Typ exportera till en *sql och sedan importera från den.. Eller hur gör man egentligen?

Tar gärna emot förslag på mailserver att köra på Windows 2008 Server, helst gratis.
Skulle helst kört Exchange men det är helt orimliga pengar för privat bruk.

Med vänlig hälsning
Magnus Lindberg

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Ett enkelt sätt är att koppla upp dig med en mailklient genom IMAP mot både den nya och den gamla servern och sen bara dra och släppa mellan mapparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Ett enkelt sätt är att koppla upp dig med en mailklient genom IMAP mot både den nya och den gamla servern och sen bara dra och släppa mellan mapparna.

aah smart, vissa leverantörer erbjuder också migrering från den gamla mail-tjänsten till den nya

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahlgren:

Aha Det har jag inte alls tänkt på. Tack!

Mvh Magnus

Visa signatur

Asus P5Q Pro - Core2 Duo E8400 3ghz - Kingston 2gb 667mhz DDR2 - Asus 8600GT 512mb - 400gb WD + 1,5tb WD Elements - 22" Samsung Syncmaster - Win7. | Dell Dimension 8400: P4 3,4ghz - 2gb - ATI X300 - 150gb WD - 32" Samsung TV - Win7. | FujitsuSiemens Lifebook S7010D: Centrino 1,7ghz - 1gb - 80gb WD - Win7/Ubuntu. | 3 x Dell Poweredge 2300: 2 X PII400mhz - 512mb - 4 x 36,6gb SCSI PERC.

Permalänk
Medlem

Japp, har flyttat via IMAP ett antal ggr, fungerar helt perfekt.
Det finns "billigare" exchange konton om du letar i UK, har några konton där för privat bruk.

Himla smidigt med delad kalender och push mail