Ubuntu fungerar inte längre på min SSD

Permalänk
Medlem

Ubuntu fungerar inte längre på min SSD

Hej
Jag köpte en SSD som jag installerade Ubunutu 10.4 på och allt fungerade bra första gången. Sedan var jag tvungen att formatera disken(hade dubbla OS vilket tog för mycket plats).

Nu fungerar det inte längre. När jag installerar drivrutinerna till mitt grafikkort så tappar jag rättigheterna till min lagringsdisk och USB. Ljudet försvinner. Min knapp för att avsluta OS försvinner.

När jag startar upp står det ungefär "Ett allvarligt fel har påträffats och du kommer nu få en skrivbords version för felsökningen eller installation."

Anledningen till att jag helt enkelt misstänker SSD är att jag drog ur den och installerade OS på min mekaniska lagringsdisk. Fungerar som det skall.

Någon kommentar?

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem

med din luddiga beskrivning så blir mitt svar att formatera allt och installera på nytt

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

med din luddiga beskrivning så blir mitt svar att formatera allt och installera på nytt

Redan gjort 5-6-7ggr

Permalänk
Medlem

Installera Ubuntu på SSD utan någon annan disk inkopplad samtidigt. Kör sedan Ubuntu utan att koppla in någon annan disk tills problemet dyker upp igen. Gör det det så har du en defekt disk.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av isato:

Redan gjort 5-6-7ggr

Det är ju onödigt att inte säga det i beskrivningen från början. Om du vill ha tips ska du ta med alla åtgärder du prövat. Men bästa tipset är redan sagt, ut med allt utom din SSD, formatera den och installera om Ubuntu.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Det är ju onödigt att inte säga det i beskrivningen från början. Om du vill ha tips ska du ta med alla åtgärder du prövat. Men bästa tipset är redan sagt, ut med allt utom din SSD, formatera den och installera om Ubuntu.

Ursakta men det ar inte det heller. Nu gor mn mekaniska likadant. Byt moderkort utan skillnad. Blir nar jag installerar drivrutinerna till grafikkortet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av isato:

Ursakta men det ar inte det heller. Nu gor mn mekaniska likadant. Byt moderkort utan skillnad. Blir nar jag installerar drivrutinerna till grafikkortet

Kan du gå igenom vad ditt system består av så vi slipper famla i mörker?:cool:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kan du gå igenom vad ditt system består av så vi slipper famla i mörker?:cool:

Mer an garna. ni far ursakta trasigt tangentbord.

. ar bindetreck.

moderkort
Asus m4n687T, aven provat gigabyte GA.ma78lmt.us

CPU
AMD Ahtlon 2 X4635 2,9ghz

Grafikkort
Gigabyte Gefore 210 512 mb overklocked version DDR2.
Kanske ar att det ar ddr2 som ar problemet, fragetecken.

Hardiskar
Intels SSD 40gb
Samsung spinpoint FI

Dessa har gjort likadant. Fungerat 1 manad cirka att ha OSet pa allata. Sedan har dom borjat uppfora sig mycket markligt.

Natdel
Fractal design 400W

RAM
Corsair 2 ganger 2GB.

Kan det vara det faktum att jag kor Ubunutu som spokar. Men det som ar sjukt ar att det funkat i borjan med bada diskarna. Sedan drabbas jag av problem jag beskriver. Nu som sagt funkar det anda tills jag skall installera drivrutinerna till grafikkortet. S[ det borde ha nagot med det att gora, fragetecken.

Hoppas ni kan hjalpa

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för ngt liknande, det hade att göra med rättigheter.
Om jag minns rätt hade mitt användarnamn raderats från gruppen sudo i filen /etc/group
Det hände efter att jag aktiverade nvidias proprietära drivrutiner.

Pröva att lägga till ditt användarnamn till slutet på raden med sudo

Visa signatur

Core i9 9900K | Noctua NH-D15 | 32GB 3600MHz | Gigabyte Aorus Z390 Pro | Corsair RM750 | Sapphire Radeon RX 6800 | Seagate Firecuda 510 1TB M.2 | Fractal Design Define R4 svart | Kubuntu 23.04