Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, svart skärm, no signal.

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Antec Three Hundred
Samsung SH-S223C 22X DL Svart
Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC
AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
Fractal Design Integra 500W
Asus M4N75TDAMD
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ

Köpte dessa delar för några dagar sen och har byggt ihop den. Får nu vid uppstart ingen bild på skärmen förutom "no signal". Har testat byta skärm och sladd men det fungerade inte.

Edit: grafikkortets fläkt är igång samt nätaggets fläkt

Permalänk
Medlem

Har du skruvat på distanserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

Har du skruvat på distanserna?

Ingen aning vad som menas, kan du upplysa mig?

Permalänk
Medlem

skruvade bara i hälften av de eftersom det inte gick med fler.

Permalänk
Medlem

nära processor sockeln finns det ett uttag där en speciell kontakt ska sitta. Det ser ut som en strömkontakt till grafikkort men är speciell för processorn, man får ingen bild utan den i.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av REET:

skruvade bara i hälften av de eftersom det inte gick med fler.

Distanser är skruvar som ska sitta mellan moderkortet och chassit för att förhindra kortslutning. Om du har glömt att skruva på dessa, montera ut moderkortet och skruva på dem. Finns en stor chans att ditt moderkort kan vara rökt.

Du ska bara skruva i distanser där du ska ha i skruvar. Det är ingen katastrof om du har i t.ex. 9 av 10 skruvar, så länge det inte sitter en distans under.

Permalänk

Har verkligen exakt samma problem och nästan likadana delar. Skillnaden är att jag har.

Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Corsair 400W
500GB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Resten är likadant som TS.

Allting fungerar, datorn startar, alla fläktarna blåser, tom. fläktarna från grafikkortet.

@Antzo, ifall du menar EATX12V, den är inkopplad för mig.
Jag har dock 2st 4-pin (4 hål :). Först trodde jag att det var bara endast 1 4-pin men det visade sig att den andra var dold av någon plastgrej. Jag har tom. testat koppla in båda, men problemet kvarstår. Ska man koppla in en eller båda två förresten? (japp, min första gång jag bygger en dator)

Kan nämna att det är 2st 6-pin (6 hål totalt men separat, (eller säger man 3-pin?)) men jag fick bara 1 från nätagget.

Jag testade även byta plats på minnen, dvs. till en annan färg, det fungerade inte. Vissa löste det att endast köra 1 sticka såg jag, tills man bootade, och sedan lade in den andra, det funkade inte heller.

Vet inte vad jag ska göra mer. Kan grafikkortet vara defekt eller är det något fel jag gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarateJerry:

Har verkligen exakt samma problem och nästan likadana delar. Skillnaden är att jag har.

Corsair 400W

Allting fungerar, datorn startar, alla fläktarna blåser, tom. fläktarna från grafikkortet.

Jag har dock 2st 4-pin (4 hål :). Först trodde jag att det var bara endast 1 4-pin men det visade sig att den andra var dold av någon plastgrej. Jag har tom. testat koppla in båda, men problemet kvarstår. Ska man koppla in en eller båda två förresten? (japp, min första gång jag bygger en dator)

Kan nämna att det är 2st 6-pin (6 hål totalt men separat, (eller säger man 3-pin?)) men jag fick bara 1 från nätagget.

Jag testade även byta plats på minnen, dvs. till en annan färg, det fungerade inte. Vissa löste det att endast köra 1 sticka såg jag, tills man bootade, och sedan lade in den andra, det funkade inte heller.

Vet inte vad jag ska göra mer. Kan grafikkortet vara defekt eller är det något fel jag gör?

Frågar samma till dig, har du monterat distanser?

Permalänk

Ja, det har jag. Glömde nämna det.

Permalänk
Medlem

Ta isär ALLT igen och bygg ihop bara de 5 viktigaste delarna.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

ALLT annat ska bort och är onödigt så länge du inte får bild (Även dator lådan). Bort med Tangentbord, Mus, ALLA USB grejer, Hårdiskar, DVD, Nätverk, ljud, PCI kort etc. De kan orsaka felet eller gå sönder av misstag medan du letar.

How to Bench Test Your System - Tech Support Forum
Distanserna som ska var under moderkortet är viktigt att få rätt. Kan var bra att börja bygget med att jämföra hålen och distanserna så att de verkligen sitter rätt. Sen slänger man chassit i förrådet.

Moderkortet läggs på tex kartongen den kom i. Efter att de 5 viktigaste delarna funkar ihop utanför sätter du in delarna i lådan.

För att veta om kablar/knappar från chassit är trasiga eller sitter fel tar man bort alla. Starta (stänga av, reset) datorn gör du med en stjärnskruvmejsel som du rör(kortsluter) metall piggarna där kablarna från dator lådan ska sitta.

Var noga med processorn och kylaren till processorn. Många är dåliga på att sätt fast kylaren ordentligt och upptäcker inte det förrän de känt efter med handen.

Testa skärm och kabeln med en annan datorn och kolla kontakter.

Ibland måste minnena sitta på vissa plaster för att få bild. Tex plats nr 1
Testat 1 minne i taget i alla minnes platserna.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.

Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet sitter snett. Ej helt nedtryckt.

Processorn sitter fel, Ett av benen har böjts, gått av osv.

Nollställa bios. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvingen att bort grafikkortet för att få bild igen medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar. Kan även flytta jumpern för att nollställa också om du vill men svårt att hitta utan manualen till moderkortet där det finns en bild som visar var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KarateJerry:

Corsair 400W

Tog du bort plastgrejen när du skulle koppla in? På EATX12V ?

Edit: man ska tydligen ta bort den och koppla in annars funkar det ej.

Edit: Bytte minnerna till första platserna och kopplade in eatx12v och fick det att funka. Distanser skruvade jag i där det gick och där det var guldplätterat. Det gick ej att få in några skruvar på övriga stället.

Har dock uppstått ett nytt problem nu när jag ska installera windows, tydligen så hittar den inte min hårddisk :P.

Permalänk
Medlem

Okej, det löste sig. En sladd i HDD hade jag tydligen ryckt ut med mina klumpiga händer. För övrigt så verkar det inte funka att köra minnerna i samma färg. Alltså måste man tydligen ha det i samma dim1a och dim2a. Trodde jag hade läst någonstanns att man aktiverade dual någonting om man körde i samma färg men nope. Hoppas det löser sig för dig.

Permalänk

Löste problemet, vilket var så jäkla simpelt att man inte tänkte på det.
Aja, i alla fall, jag glömde stänga av den andra datorn, så jag hade båda 2 på. Jag antar att grenuttaget tålde inte 2 samtidigt.