Vad är acceptabla temperaturer på en i5 760?

Permalänk
Avstängd

Vad är acceptabla temperaturer på en i5 760?

Hej, vad är acceptabel temperatur?
ligger runt 46c som MAX nu i idle med en i5 760 på 3.8ghz med en noctua dh-14
kylare.

Permalänk
Medlem

Det är lungt, iaf vad jag tycker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kenix:

Det är lungt, iaf vad jag tycker.

Körde prime95 nu i en kvart, kom upp i 74 grader som max med en klockad i5 760 till 3.8 GHZ,
är 74 grader acceptabelt i prime95?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

Körde prime95 nu i en kvart, kom upp i 74 grader som max med en klockad i5 760 till 3.8 GHZ,
är 74 grader acceptabelt i prime95?

Tror inte det är skadligt men det är i högsta laget. Framförallt låter det högt för den klocken på en i5. Jag ligger lägre med samma kylare med min i7 i samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Låter ju faktiskt lite mycket med den kylaren å en i5, vad har du för Vcore?.......mycket beror dock på vad du har för chassie och framför allt hur bra kylning av chassiet(luftcirkulationen i chassiet) du har.......testa lägga in en termometer i chassiet för att se vilken temp du har där........

Om du nu har bra luftcirkulation i chassiet så kanske kylaren inte sitter riktigt ordentligt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Låter ju faktiskt lite mycket med den kylaren å en i5, vad har du för Vcore?.......mycket beror dock på vad du har för chassie och framför allt hur bra kylning av chassiet(luftcirkulationen i chassiet) du har.......testa lägga in en termometer i chassiet för att se vilken temp du har där........

Om du nu har bra luftcirkulation i chassiet så kanske kylaren inte sitter riktigt ordentligt?

Kommer upp i 77 grader efter att ha kört prime95 ett bra tag,

Ja, den sitter som den ska, har en massvis med fläktar i chassit (fractal design R3 chassi)

När jag spelar kommer den ju aldrig upp i såna temperaturer men i prime95 gör den det...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av era909:

Tror inte det är skadligt men det är i högsta laget. Framförallt låter det högt för den klocken på en i5. Jag ligger lägre med samma kylare med min i7 i samma hastighet.

77 grader som max i prime95 efter att ha kört den ett bra tag,
kommer ju aldrig upp i dom graderna när jag spelar men i prime95 gör jag ju det,
vet inte vad jag ska göra :

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

77 grader som max i prime95 efter att ha kört den ett bra tag,
kommer ju aldrig upp i dom graderna när jag spelar men i prime95 gör jag ju det,
vet inte vad jag ska göra :

Skadar ju inte att mäta tempen i chassiet ändå.......samt frågar jag igen vilken Vcore har du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Skadar ju inte att mäta tempen i chassiet ändå.......samt frågar jag igen vilken Vcore har du?

Permalänk
Medlem

Oj det lät lite högt tycker jag......antar att du testat på lägre spänningar men inte fått den stabil.......

Som du ser här så ligger flera på betydligt lägre spänning i 4GHz.......

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krrjon:

Oj det lät lite högt tycker jag......antar att du testat på lägre spänningar men inte fått den stabil.......

Som du ser här så ligger flera på betydligt lägre spänning i 4GHz.......

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Har inte testat, tryckte bara i programmet Easytune på 3.8 GHZ så ändrade den på ett klick,
har inte testat på lägre spänningar.

Permalänk
Avstängd

hur sänker jag vcoren då?

Permalänk
Medlem

Det är antagligen för att programmet drar upp volten väldigt mycket när det egentligen inte behöver mer. Därför brukar man rekomendera att man klockar via bios.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

Har inte testat, tryckte bara i programmet Easytune på 3.8 GHZ så ändrade den på ett klick,
har inte testat på lägre spänningar.

Ok......testa lägre Vcore så ska nog tempen sjunka åxå......å jag tycker alltid det är bäst att klocka i bios.......men det finns kanske bättre program nu än när jag testade för ett par år sedan, fick det aldrig stabilt med rimliga Vcore-siffror......

Permalänk
Avstängd

vet ni hur jag kan sänka vcoren i bios då, och vad ska jag prova att sänka till.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Japp.
Har htitat vart man kan ändra vcore nu i bios.
Vad ska jag prova för vcore istället då tycker ni?

Permalänk

Hej markel

just nu kör jag en voltage på ca 1.28 i bios och cpu-z visar 1.2v i full load i prime 95. Jag sitter på en hyper master 212+ som är väl snäppet under din kylare och ligger på max 62-60-60-62 över kärnorna nu med 190*20 : 3800mhz

i5-760 / ga-p55a-ud4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

Hej markel

just nu kör jag en voltage på ca 1.28 i bios och cpu-z visar 1.2v i full load i prime 95. Jag sitter på en hyper master 212+ som är väl snäppet under din kylare och ligger på max 62-60-60-62 över kärnorna nu med 190*20 : 3800mhz

i5-760 / ga-p55a-ud4

bytte till 1,25 v och då kom jag inte ens in i windows..

Permalänk
Skrivet av Markel0n:

bytte till 1,25 v och då kom jag inte ens in i windows..

nu är jag lika grön som en annan när det gäller överklockning, dock törs jag säga att man inte bara kan ändra vcore bara. Tror man måste se till att qpi är rätt, se till att powersaving features är av, se till att ditt ram hamnar inom/under dess frekvensgräns osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dretjäkel:

nu är jag lika grön som en annan när det gäller överklockning, dock törs jag säga att man inte bara kan ändra vcore bara. Tror man måste se till att qpi är rätt, se till att powersaving features är av, se till att ditt ram hamnar inom/under dess frekvensgräns osv

okej, bytte tillbaks allt till stock iaf..
vi har förövrigt samma moderkort.

Permalänk
Skrivet av Markel0n:

okej, bytte tillbaks allt till stock iaf..
vi har förövrigt samma moderkort.

oh nice, nu vet jag inte hur mycket det kan skilja sig mellan olika exemplar av samma cpu/moderkort-modell men jag du borde definitivt kunna nå hastigheter upp till 3.6 utan att ha hög vcore, som sagt jag har prime95 igång nu och max-temp har kommit upp till 67 grader och 3.8ghz, 1.27vcore