Grannens dator sprängdes! - trolig orsak?

Permalänk
Medlem

Grannens dator sprängdes! - trolig orsak?

Som rubriken säger så sprängdes min grannes dator samt började brinna, ungefär en timme sedan. Granndamen kom in och bad få låna telefonen för att ringa 112. I kaoset in genom hennes dörr såg jag att det såg ut som en bärbar dator som låg i bitar på golvet. Som tur var kom ingen till skada och räddningstjänst var snabbt på plats för att få bort rök och sådär.
Jag undrar vad som kan vara upphov till att en dator sprängs sådär? Vi har själva två bärbara datorer, den ena som är cirka ett år gammal används måttligt och den andra som har tre år på nacken någon enstaka gång. Sen har jag en stationär dator som jag klockar och spelar lite med något mer frekvent. Datorn som sprängdes var som sagt en bärbar, och jag tänkte det kunde vara bra att veta vad som kan ge upphov till något sådant så man kan försöka se till att det inte händer en själv? Har tyvärr inget kött på benen i fråga om modell eller annat, men ni kanske vet sådär i allmänhet vad orsaken kan vara när sådant här händer?
Förstås väldigt tacksam för svar,
mvh Petter

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Avstängd

6/10 halvdålig myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markel0n:

6/10 halvdålig myt.

ok, jag antar att du inte visste något om varför den kan ha sprängts sådär?

Visa signatur

e8400 @ 3,6 ghz Freezer 7 pro. Gigabyte GA-EP35-DS3. XFX 5770 Corsair XMS2 8500 2*2024 mb. Corsair 650w. Antec three hundred.

Permalänk
Hedersmedlem

Heter du Hosni i förnamn och bor i Malmö kanske det är överförfriskade SDare som gjort att du saknar kött på benen efter sprängningen?:lol:

Allvarligt talat; De litium-jon batterier som finns i laptops kan bli extremt varma och explodera. Det har varit ett antal återkallelser hos olika tillverkare pga detta. Det är den absolut troligaste orsaken.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro