Fråga om strömförbrukning

Permalänk
Medlem

Fråga om strömförbrukning

Hej! Jag har blivit erbjuden att köpa ett 4890 Black Edition för en rätt så billig slant, och en uppgradering vore inte helt fel. Har ett rätt sletet GTX260 som Windows 7 ibland inte laddar drivrutiner till ordentligt, dessutom är det ofantligt varmt.

Grejen här är att jag har en OCZ 520W PSU och 4890't kräver minst 500w. Bör jag klara mig med det nätaggregat jag har eller måste nytt införskaffas? Har använt en PSU-kalkylator fast där fanns bara oklockade 4890. Är det sådan stor skillnad att ett nätagg med högre effekt krävs?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte någon jätteuppgradering du får där, men ev ett ännu varmare/högljudande kort
Strömmässigt är det inga problem, men vad är en billig slant?
Testa att baka 260:t om du nu inte har garanti kvar vill säga

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant

Det räcker alldeles utmärkt. Kravet på 500W är för de idioter som sitter med "Ace of Sweden"-, Micon-, Hiper-, Deltaco- etc skräpaggregat som brinner upp vid 75% av maxbelastning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Vi snackar då alltså om ungefär 700-900 kr. Dessutom så är det GTX260 jag har en av de första med 576 MHz core clock, mot 4890't som har 1GHZ. Shaderclock ligger dock på runt densamma. Värd uppgradering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Geten123:

Vi snackar då alltså om ungefär 700-900 kr

Låter väl ok iaf med 700:-, sedan är det ju alltid en chansning att köpa beggat, vad vet du om användningen/aren av kortet? ÖK mycket?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Låter väl ok iaf med 700:-, sedan är det ju alltid en chansning att köpa beggat, vad vet du om användningen/aren av kortet? ÖK mycket?

Känner killen personligen och vet att han är försiktig med sina grejer. Tvivlar på att han har överklockat det, dessutom är det bara använt i någon månad.