Datorn låter som fan när jag inte använder "Power Saver" Varför?

Permalänk
Avstängd

Datorn låter som fan när jag inte använder "Power Saver" Varför?

http://img709.imageshack.us/img709/649/jhghj.png

Måste som sagt ha denna på Power saver för annars ger datorn ifrån sig ett riktigt jobbigt brus/klickljud, varför är det så ?

Allt ljud verkar komma från nätagget, nätagget som är sönder tro?

Permalänk
Medlem

Konstigt.
1. vad har du för dator?
2. har du ändrat "plan settings"
3. brus som i fläktar eller som i högtalare?
4. klick som ett mus klick ljud?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

Konstigt.
1. vad har du för dator?
2. har du ändrat "plan settings"
3. brus som i fläktar eller som i högtalare?
4. klick som ett mus klick ljud?

intel i5 760
gtx 470
4gb ram
brus som i högtalare?
hur menar du nu? ungefär så ja.
Har nog inte ändrat plan settings vad jag vet,
ibland är det klickljud men annars mest brusljud, ska prova öppna ett spel i Power Saver mode och se om det börjar låta igen, kör en diskdefragmentering just nu i power saver och den låter inte nu iallafal

Det konstiga är att jag har kollat i plan settings som du skrev, och även om jag sätter settingsen på samma så låter det vid maximum eller optimized men inte i power saving mode, verkar skumt...

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Visste inte att det var där det låg. Har försökt fixa vad jag trodde var elektromagnetisk överföring som skapade ett brusande ljud ur mina högtalare. Men ändrar jag från "Hög prestanda" till "Energisparläge" så blir det knäpptyst i mina högtalare. Skönt!

Nu till min fråga: Tappar jag märkbar prestanda om jag kör på Energisparläge? Så som längre laddatidder/sämre FPS i spel?

Visa signatur

"Jesus hatar alla som inte har riktigt bredband" - Bredbandsbolaget

Permalänk
Avstängd

[QUOTE="ZnuZ;10441089"]Har samma problem. Visste inte att det var där det låg. Har försökt fixa vad jag trodde var elektromagnetisk överföring som skapade ett brusande ljud ur mina högtalare. Men ändrar jag från "Hög prestanda" till "Energisparläge" så blir det knäpptyst i mina högtalare. Skönt!

Visst kommer det som ett brusande ljud från högtalarna känns det som?
men helt tyst i högtalarna vid power saving mode..

Permalänk
Medlem
Skrivet av probbyleeem:

intel i5 760

brus som i högtalare?
hur menar du nu? ungefär så ja.

jag menar om det kan vara fläktar som varvar upp.

Skrivet av probbyleeem:

intel i5 760

Har nog inte ändrat plan settings vad jag vet,
ibland är det klickljud men annars mest brusljud, ska prova öppna ett spel i Power Saver mode och se om det börjar låta igen, kör en diskdefragmentering just nu i power saver och den låter inte nu iallafal

Det konstiga är att jag har kollat i plan settings som du skrev, och även om jag sätter settingsen på samma så låter det vid maximum eller optimized men inte i power saving mode, verkar skumt...

är inte så kunnig men undrade om du hade kunnat FUBAR:a nåt i plan settings. Låt mig veta hur det går

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av probbyleeem:

Visst kommer det som ett brusande ljud från högtalarna känns det som?
men helt tyst i högtalarna vid power saving mode..

Stämmer bra, rör jag dock musen så får jag ett mer tjutande ljud istället för bruset. Bruset återkommer dock så fort jag inte rör musen. Om datorn arbetar hårt försvinner också brusljudet som vid t.ex. uppackning/nedpackning.

Någon som har ett svar ang. min fråga i föregående inlägg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag antar du kör laptop btw

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZnuZ:

Stämmer bra, rör jag dock musen så får jag ett mer tjutande ljud istället för bruset. Bruset återkommer dock så fort jag inte rör musen. Om datorn arbetar hårt försvinner också brusljudet som vid t.ex. uppackning/nedpackning.

Någon som har ett svar ang. min fråga i föregående inlägg?

Känns som vi har samma problem.
Får du också det brusande ljudet DIREKT när du väljer exempelvis high performance mod?
Typ om du sitter och klickar mellan power saving mode och high performance/balanced
så kan man ena sekunden ha värsta brus ljudet, till andra helt tyst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kogster:

jag antar du kör laptop btw

Nej, såklart jag inte kör laptop, kör stationär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probbyleeem:

Känns som vi har samma problem.
Får du också det brusande ljudet DIREKT när du väljer exempelvis high performance mod?
Typ om du sitter och klickar mellan power saving mode och high performance/balanced
så kan man ena sekunden ha värsta brus ljudet, till andra helt tyst?

Valde "Hög prestanda" när jag installerade min dator. Hör bara brusljudet när jag har mitt headset på mig, antar att det är för den går via USB vilket inte mina högtalare gör. Aldrig haft tanken på att det ha med energisparningsfunktionerna att göra. Men växlar jag över till "Energisparläge" så blir det tyst i mina hörlurar, går jag dock tillbaka till "Hög prestanda" så återkommer det brusande ljudet.

Sidenote: Stationär dator.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Precis som för mig. Hahahaha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probbyleeem:

Precis som för mig. Hahahaha.

Välj t.ex. "Hög prestada" gå in till de avancerade inställningarna. Går ner till 'Energisparfunktioner för processorn' välj 'Minsta processortillstånd' och sätt den på 5%. Det är egentligen den enda stora "ändringen" jag kunde hitta mellan de olika inställningarna och visst var det den som utlöste brusljudet, i alla fall hos mig. Ställde ner den på 5% och nu är det lika tyst som om jag var i "Energisparläge".

Hoppas du får samma resultat.

EDIT: Kommer lite brusljud då och då, men inget jag kommer störa mig på. Är hur som helst jävligt mycket bättre än förut.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

då kan man ju lika gärna köra på power saving mode?
fick som dig, lite brusljud då och då efter att ha ändrat det du skrev, ja kör på power saving iaf så slipper jag skiten.

Permalänk
Avstängd

Allt ljud verkar komma från nätagget, nätagget som är sönder tro?

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg?
Tillverkare, modell och ålder