Permalänk
Hedersmedlem

Testa att ominstallera. Och använd de inställningarna som jag använder, längre upp i tråden visar jag vilka, men glöm inte din kod.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Testa att ominstallera. Och använd de inställningarna som jag använder, längre upp i tråden visar jag vilka, men glöm inte din kod.

Ska testa det snart, återkommer när jag testat

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Nu jobbar alla kärnor på 100%, men PPD ligger på ca. 1700.
Är det för att jag inte har fått bonus än?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vilket program använder du för att övervaka? FahMon räknar inte med bonusen, med HFM.NET kan du välja att se bonus (även om du inte ännu är kvalificerad för det).
Men 1700PPD låter ganska rimligt utan bonus på en 1055@3.8 beroende på projekt och övrig användning. Jag låg på 1600 på project 670x (921p) och 604X (1395p) och cirka 2000 på de övriga när jag körde SMP på min 1055@3.68 och ingen annan användning.

Edit: Ah, du kör HFM, då finns det under Edit->Preferences->Options en ruta för 'Calculate Bonus Credit and PPD'.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Vilket program använder du för att övervaka? FahMon räknar inte med bonusen, med HFM.NET kan du välja att se bonus (även om du inte ännu är kvalificerad för det).
Men 1700PPD låter ganska rimligt utan bonus på en 1055@3.8 beroende på projekt och övrig användning. Jag låg på 1600 på project 670x (921p) och 604X (1395p) och cirka 2000 på de övriga när jag körde SMP på min 1055@3.68 och ingen annan användning.

Edit: Ah, du kör HFM, då finns det under Edit->Preferences->Options en ruta för 'Calculate Bonus Credit and PPD'.

Oj, kanske måste ändra min signatur Ligger på 4 GHz nu.

Tack för hjälpen, ska kolla in det senare.

Edit: Kollade det du sa, men den va redan markerad :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

är nog bara för att bonusen inte hoppat in ännu. ligger du på 100% och vettigt TPF skulle jag inte oroa mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

är nog bara för att bonusen inte hoppat in ännu. ligger du på 100% och vettigt TPF skulle jag inte oroa mig.

Ska kolla vad TPF ligger på snart. Tackar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kolla också vilket projekt det är, skiljer ju en hel del mellan de olika.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Nu ligger PPD på 8700 Hur kommer det sig att det ändras när det känner för det?
Edit: Fick lov att klocka ner prollen tillfälligt

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kan bero på hur HFM räknar fram PPD, standard ligger det på att bara kolla senaste framen (tror jag) och då extrapolerar den PPDn och iom att tpf kan skilja enm hel del beroende vad man gör vid datorn kan PPD hoppa upp och ner. Jag kör med att den skall kolla 'All frames' då det ger en mer rättvis bild av läget. Finns under Preferences->Options.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Kan bero på hur HFM räknar fram PPD, standard ligger det på att bara kolla senaste framen (tror jag) och då extrapolerar den PPDn och iom att tpf kan skilja enm hel del beroende vad man gör vid datorn kan PPD hoppa upp och ner. Jag kör med att den skall kolla 'All frames' då det ger en mer rättvis bild av läget. Finns under Preferences->Options.

Kört med "all frames" hela tiden Tycker det är jäkla skumt att problemet fixat sig själv.
Men nu verkar det rulla på som det ska, PPD på 8700 är väl inte så pjåkigt med prollen på stock? Har som sagt klockat ner den igen.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

if it's not broken... nej ligger ju själv enbart på 11k ppd (måste vara något fel) när jag inte har p6701:or.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

if it's not broken... nej ligger ju själv enbart på 11k ppd (måste vara något fel) när jag inte har p6701:or.

Okej
Bara ett problem kvar då, att få proppen att gå stabilt i 4 GHz. Trodde den va stabil efter massa stresstest men icket, BS efter några timmars folding

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem

kör linx, occt samt prime95 efter att du kollat att minnena funkar memtest86+

memtest kan du kanske skippa om du kört burken ett tag. linx stressar prollen och det blir varmt, occt och prime95 är mer för att upptäcka fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

kör linx, occt samt prime95 efter att du kollat att minnena funkar memtest86+

memtest kan du kanske skippa om du kört burken ett tag. linx stressar prollen och det blir varmt, occt och prime95 är mer för att upptäcka fel

Hur man stresstestar vet jag, men jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få den stabil i 4GHz, tror jag hade 1.5vcore om jag inte minns fel. Vet inte hur högt jag vågar gå heller :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hade typ samma problem, hade min klockad till ~3.8-3.9 och det funkade med OCCT Linpack i över åtta timmar, men sen gick den och spontanreboota efter ett par dar (ibland inom ett par timmar) med folding, och ibland bara frös den. Kan kanske bero på nätagget och att jag behövde 1.55V(jag vet, högt) för att köra stabilt i dom hastigheterna. Så jag började med med att sänka HT ref ett par MHz i taget och hittade en stabilt folding hastighet på 3.68GHz och 1.45V (fortfarande ganska högt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Hade typ samma problem, hade min klockad till ~3.8-3.9 och det funkade med OCCT Linpack i över åtta timmar, men sen gick den och spontanreboota efter ett par dar (ibland inom ett par timmar) med folding, och ibland bara frös den. Kan kanske bero på nätagget och att jag behövde 1.55V(jag vet, högt) för att köra stabilt i dom hastigheterna. Så jag började med med att sänka HT ref ett par MHz i taget och hittade en stabilt folding hastighet på 3.68GHz och 1.45V (fortfarande ganska högt).

Ah okej!
Sett att många haft problem med 1055T. Ska kolla imorgon om jag kan få den stabil på 3,8-4,0 GHz

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rba:

Är det mkt vdroop på AM3? Isf kanske det finns LLC eller liknande som kan kompensera för vcore droppen (anandtechs domedagsprofetior till trots ). I övrigt så har jag förstått det som att linx/linpack inte är särskilt lämpliga som stabilitetstest utan snarare stresstest, prime95 och occt ska vara mer lämpliga för stabilitet (fråga mig inte om detaljerna). En annan tanke är ju att köra memtest 12h eller liknande för att utesluta minnesfel. Hoppas det hjälper lite iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Är det mkt vdroop på AM3? Isf kanske det finns LLC eller liknande som kan kompensera för vcore droppen (anandtechs domedagsprofetior till trots ). I övrigt så har jag förstått det som att linx/linpack inte är särskilt lämpliga som stabilitetstest utan snarare stresstest, prime95 och occt ska vara mer lämpliga för stabilitet (fråga mig inte om detaljerna). En annan tanke är ju att köra memtest 12h eller liknande för att utesluta minnesfel. Hoppas det hjälper lite iaf.

Jag har hört att LLC kan öka vcore rätt mycket ibland, vilket inte låter så trevligt
Men jag ska kolla upp det imorgon. Tack för tipset.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Jag har hört att LLC kan öka vcore rätt mycket ibland, vilket inte låter så trevligt
Men jag ska kolla upp det imorgon. Tack för tipset.

Nja det ska förhindra att vcore sänks vid load. Sedan har en del spekulerat i att det kan ge en kortvarig spik till prollen (anandtech) när man går från idle till load om jag minns rätt, men men t.ex. asus kör ju LLC som default...

I praktiken innebär LLC enable att du troligen kan sänka vcore alt. klocka högre vid samma vcore (dvs mindre vcore i idle än om man klockar med LLC disabled), är inte jätteinsatt så du kan ju läsa på lite om du känner för det.

edit: verkar som asus har lekt lite med sin LLC på senare tid (am3) så kanske detta kan vara intressant läsning: ASUS LLC on 8-series AM3 issues: Making the best of worst - Overclockers Forums

edit2: verkar som de har fixat lite av problemet men det kvarstår tyvärr med ditt mobo av vad jag kan se: Asus Crosshair IV Extreme Retail Box - Photos & more... - Overclockers Forums