Bara jag som inte ser något attraktivt på marknaden?
Jag har bevakat mobilmarknaden senaste månaderna sen det kändes som att det var dags att skaffa sig en ny lur då impulsköpet av en HTC Touch Diamond var det sämsta jag någonsin gjort. Ska inte ens gå in på mobilen eller operativet Windows Mobile.
Jag har alltså följt androidnyheter, telefontillverkarnyheter och allt annat stoff man behöver för att komma in i tänket, men jag ser inte någonting på marknaden som riktigt lockar mig.
Android:
Riktigt bra att det kommit ut ett open source alternativ på mobilmarknaden, men det finns inte ett enda UI vad jag sett som har "it". HTC Sense är hiskeligt fult, precis som HTCs telefoner. Desire HD är den första telefonen där de börjar komma åt rätt håll, men vänder man på telefonen så hittar man design som tyckts få inspiration från Hajen http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.226352!imageUploader/877858338.... Touchwiz är så in i plåtbänken fult så jag börjar undra om det inte är ett skämt från Samsungs sida, funktionsmässigt har man hört om sporadiska lagg, GPS som inte fungerar och andra konstiga buggar. Ingenting jag söker om jag ska spendera så mycket som man nu ska göra på sin nya telefon.
Standard-Vanilla verkar inte heller vara ett alternativ.
Att roota och fippla med ROMs är inte heller någonting jag är speciellt lockad till att göra efter trippen med min Diamond, då man i varannan mening läser (DO THIS AT YOUR OWN RISK, YOU MIGHT BRICK YOUR PHONE).
iPhone 4:
Riktigt snygg telefon som fungerar helt ok, men satan vad tråkigt OS. Gillar inte tanken att vara fast vid vad Herr Jobs säger att jag ska få göra med min telefon, och så är det ju inte speciellt lockande att lägga på 1500-2000 för att ha en nedklockad prolle med ett äpple på baksidan.
Det jag gillar med telefonen är dock att det flyter alltid på och de program som är skapade för AppStore vet man fungerar så som de är tänkta.
Jailbreak undviker jag helst av samma anledning som jag nämnde ovan, vill inte gärna mecka för mycket.
Windows Mobile:
Efter två år i skräckscenariot Windows Mobile 6-6.5 så väntar jag gärna tills näst-nästa telefon för att se hur W7 står sig, så det är inte ett alternativ att gambla på än.
Har också lite funderingar kring hur det kan vara möjligt att telefoner med processorer på 1GHz fortfarande kan lagga i så enkla uppgifter som en kontaktlista, sidbyte och dyl? 1GHz borde räcka och gå långt över för vad som krävs för att driva ett OS till en mobil, eller har jag fel? Kommer det vara väck med detta iom Android 2.2 och processorer som det snackas om i den beryktade HTC Scorpion?
Snälla hjälp mig att se poängen med att inte bara gå tillbaka till min evigt trogna 3310?