Bara jag som inte ser något attraktivt på marknaden?

Permalänk

Bara jag som inte ser något attraktivt på marknaden?

Jag har bevakat mobilmarknaden senaste månaderna sen det kändes som att det var dags att skaffa sig en ny lur då impulsköpet av en HTC Touch Diamond var det sämsta jag någonsin gjort. Ska inte ens gå in på mobilen eller operativet Windows Mobile.

Jag har alltså följt androidnyheter, telefontillverkarnyheter och allt annat stoff man behöver för att komma in i tänket, men jag ser inte någonting på marknaden som riktigt lockar mig.

Android:
Riktigt bra att det kommit ut ett open source alternativ på mobilmarknaden, men det finns inte ett enda UI vad jag sett som har "it". HTC Sense är hiskeligt fult, precis som HTCs telefoner. Desire HD är den första telefonen där de börjar komma åt rätt håll, men vänder man på telefonen så hittar man design som tyckts få inspiration från Hajen http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.226352!imageUploader/877858338.... Touchwiz är så in i plåtbänken fult så jag börjar undra om det inte är ett skämt från Samsungs sida, funktionsmässigt har man hört om sporadiska lagg, GPS som inte fungerar och andra konstiga buggar. Ingenting jag söker om jag ska spendera så mycket som man nu ska göra på sin nya telefon.
Standard-Vanilla verkar inte heller vara ett alternativ.
Att roota och fippla med ROMs är inte heller någonting jag är speciellt lockad till att göra efter trippen med min Diamond, då man i varannan mening läser (DO THIS AT YOUR OWN RISK, YOU MIGHT BRICK YOUR PHONE).

iPhone 4:
Riktigt snygg telefon som fungerar helt ok, men satan vad tråkigt OS. Gillar inte tanken att vara fast vid vad Herr Jobs säger att jag ska få göra med min telefon, och så är det ju inte speciellt lockande att lägga på 1500-2000 för att ha en nedklockad prolle med ett äpple på baksidan.
Det jag gillar med telefonen är dock att det flyter alltid på och de program som är skapade för AppStore vet man fungerar så som de är tänkta.
Jailbreak undviker jag helst av samma anledning som jag nämnde ovan, vill inte gärna mecka för mycket.

Windows Mobile:
Efter två år i skräckscenariot Windows Mobile 6-6.5 så väntar jag gärna tills näst-nästa telefon för att se hur W7 står sig, så det är inte ett alternativ att gambla på än.

Har också lite funderingar kring hur det kan vara möjligt att telefoner med processorer på 1GHz fortfarande kan lagga i så enkla uppgifter som en kontaktlista, sidbyte och dyl? 1GHz borde räcka och gå långt över för vad som krävs för att driva ett OS till en mobil, eller har jag fel? Kommer det vara väck med detta iom Android 2.2 och processorer som det snackas om i den beryktade HTC Scorpion?

Snälla hjälp mig att se poängen med att inte bara gå tillbaka till min evigt trogna 3310?

Permalänk
Avstängd

Du får väll satsa på en programeringsbok och göra något bättre själv då.

Permalänk
Medlem

du kanske som jag måste hitta något du fastnar för, själv var det samsung galaxy s som fungerar ganska bra eftersom det sitter en ny FW i nya telefoner och gamla kan ladda ned den nya men som du ville jag inte köpa den PGA alla problem men sen när den blev bättre efter nya FW så slog jag till. fungerar bra och gör det den ska och nu finns ju betal apps via market oxå.
hade en iphone innan som jag jailbreakade och lekte lite med men itunes blev droppen för mig...eller mer att jag var tvungen att ha det eftersom iphones inte har något filsystem(inte som man kan komma åt utan itunes iallafall).

men o andra sidan messar du och ringer mest så fungerar din 3310 nog utmärkt. jag hade ju en SE t630 tills för ca ett år sen, den fungerar fortfarande fast mer som väckarklocka då.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag känner ungefär samma sak när det kommer till Android och iPhone, samtidigt så vill jag ju ha en Smartphone.

Jag bestämde mig hyffsat tidigt för en WP7 enhet, dels eftersom att det ser ut att kunna bli bra (de har mer eller mindra gjort om allt från grunden) men mest eftersom att jag kommer att kunna utveckla (och sälja) apps i Visual Studio, en miljö som jag är van vid.

Sen så gäller det att Microsoft inte klantar sig. Det finns ett antal problem på utvecklarsidan som är helt efterblivna, t. ex. avsaknad av SQL lagring och Sockets. Multitaskingen tror jag att Microsoft har en plan med så jag är inte alltför oroad. De verkar ha lärt sig en hel del från WM 6.x, t. ex. att folk inte gillar att ha massor av apps i bakgrunden som drar CPU och minne.

Men, jag tycker att man egentligen ska vänta och se. Den enda anledningen till att jag har bestämt mig i förväg är egentligen eftersom att jag vill utveckla apps till den.

Permalänk

Vet man vad Microsofts beräknade andel av marknaden kommer vara inom närmsta året? Tänkte om du nu ska utveckla appar för att tjäna så mycket som möjligt så är det väl Android man ska satsa på? Själva Android har jag inga problem med för övrigt, bara de UI som finns som inte ger mig någon speciell wow-känsla.

Galaxyn är en himla fin telefon, tycker inte den är så plastig som människor säger och att den är så lätt är snarare en positiv sak. Det är Touchwiz som avgör det för mig, än så länge.

Permalänk
Medlem

Förutom att Android har inte har någon betalmarknad (nåja, de hade det inte förrens för någon vecka sedan) och att Android är helt öppet och man får känslan av att det är anammat av "Allt-ska-va-gratis-och-ha-öppen-sås" generationen.

Sen så ska vi ju inte gå in på hur mycket bättre Visual Studio är än de Android kompatibla Java IDEerna.

Dessutom så gillar jag inte den ofärdiga känslan i Android, det är 2 år gammalt, men är fortfarande ganska långsamt, och det presterar otillåtet dåligt utan 2.2

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Jag har bevakat mobilmarknaden senaste månaderna sen det kändes som att det var dags att skaffa sig en ny lur då impulsköpet av en HTC Touch Diamond var det sämsta jag någonsin gjort. Ska inte ens gå in på mobilen eller operativet Windows Mobile.

Jag har alltså följt androidnyheter, telefontillverkarnyheter och allt annat stoff man behöver för att komma in i tänket, men jag ser inte någonting på marknaden som riktigt lockar mig.

Android:
Riktigt bra att det kommit ut ett open source alternativ på mobilmarknaden, men det finns inte ett enda UI vad jag sett som har "it". HTC Sense är hiskeligt fult, precis som HTCs telefoner. Desire HD är den första telefonen där de börjar komma åt rätt håll, men vänder man på telefonen så hittar man design som tyckts få inspiration från Hajen http://m3.idg.se/polopoly_fs/1.226352!imageUploader/877858338.... Touchwiz är så in i plåtbänken fult så jag börjar undra om det inte är ett skämt från Samsungs sida, funktionsmässigt har man hört om sporadiska lagg, GPS som inte fungerar och andra konstiga buggar. Ingenting jag söker om jag ska spendera så mycket som man nu ska göra på sin nya telefon.
Standard-Vanilla verkar inte heller vara ett alternativ.
Att roota och fippla med ROMs är inte heller någonting jag är speciellt lockad till att göra efter trippen med min Diamond, då man i varannan mening läser (DO THIS AT YOUR OWN RISK, YOU MIGHT BRICK YOUR PHONE).

iPhone 4:
Riktigt snygg telefon som fungerar helt ok, men satan vad tråkigt OS. Gillar inte tanken att vara fast vid vad Herr Jobs säger att jag ska få göra med min telefon, och så är det ju inte speciellt lockande att lägga på 1500-2000 för att ha en nedklockad prolle med ett äpple på baksidan.
Det jag gillar med telefonen är dock att det flyter alltid på och de program som är skapade för AppStore vet man fungerar så som de är tänkta.
Jailbreak undviker jag helst av samma anledning som jag nämnde ovan, vill inte gärna mecka för mycket.

Windows Mobile:
Efter två år i skräckscenariot Windows Mobile 6-6.5 så väntar jag gärna tills näst-nästa telefon för att se hur W7 står sig, så det är inte ett alternativ att gambla på än.

Har också lite funderingar kring hur det kan vara möjligt att telefoner med processorer på 1GHz fortfarande kan lagga i så enkla uppgifter som en kontaktlista, sidbyte och dyl? 1GHz borde räcka och gå långt över för vad som krävs för att driva ett OS till en mobil, eller har jag fel? Kommer det vara väck med detta iom Android 2.2 och processorer som det snackas om i den beryktade HTC Scorpion?

Snälla hjälp mig att se poängen med att inte bara gå tillbaka till min evigt trogna 3310?

Alltså vad gäller UI't på en android så kan du anpassa det precis som du vill ha det. Ta en titt i denna tråden får några få exempel: http://www.sweclockers.com/forum/75-mobiltelefoner/943356-vis...

SGS har inga problem med lagg med senaste FW, och 2.2 lär dyka upp snart. Sen kan du använda precis vilken launcher du vill och få det att se ut precis som du vill. Varning bara det är stor risk att totalt snöa in på moddning och optimering av precis allt

Nu finns ju betalmarket även i sverige och det dyker upp fler och fler apps och spel.

Desire HD verkar trevlig om man gärna vill ha unibody chassiet och den grejen, själv så har jag hellre en lur som väger lätt än att den har chassie helt i metall och väger mycket mera.

Permalänk
Medlem

Köp en symbian telefon då, om inget annat duger

Permalänk
Medlem

[prj][Android 2.2 Froyo][CyanogenMod-6 Ports][03-10-2010][NEW INSTALLER] - xda-developers
Kör android på din HTC Touch Diamond tills du hittar nåt du gillar

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

thereal_twisted:
Tack för den länken, var en aspekt jag helt missat faktiskt även om det känts väldigt möjligt.
Angående SGS så är det mer saker som sägs vara problem med, tex. Samsungs egna programvara för att hantera telefonen via datorn, GPS (sägs vara fixat med 2.2) samt andra saker. "Efter att ha pillat i några veckor med fixes och ROMs så är jag jättenöjd" är inte något jag tycker ska behöva nämnas när man köper en sån telefon, även fast jag vet att jag kommer börja mecka med sådant efter något år.

Dunlopzu:
Mm

nickhe:
Har testat att installera Android på min Diamond ändå sen det där projektet började bli skapligt, men jag får problemet med deep sleep och kan inte komma ur det dessvärre.
Ska ändå ta och prova den su länkade till och se om den är något bättre, vore guld!

Hur pass mycket tror man på ryktet om HTC Scorpion då? Så fort en ny modell släpps så kommer det rykten om nästa generation, men eftersom 1GHz verkar prestera relativt ok på dagens Android så tror jag det skulle vara värt det att vänta på Scorpions 1,5GHz och aldrig titta i kommande mobilkataloger och tidningar igen.
Skulle inte gett den så mycket tankar om jag inte sett dessa, vilket gör att den känns som verklighet: HTC Scorpion | Android Phone Fans

EDIT:
Har nu installerat den du länkade, och samma resultat som vilken Android-ROM som helst, lite trist. Måste ha mig en ny telefon snarast.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

thereal_twisted:
Tack för den länken, var en aspekt jag helt missat faktiskt även om det känts väldigt möjligt.
Angående SGS så är det mer saker som sägs vara problem med, tex. Samsungs egna programvara för att hantera telefonen via datorn, GPS (sägs vara fixat med 2.2) samt andra saker. "Efter att ha pillat i några veckor med fixes och ROMs så är jag jättenöjd" är inte något jag tycker ska behöva nämnas när man köper en sån telefon, även fast jag vet att jag kommer börja mecka med sådant efter något år.

Dunlopzu:
Mm

nickhe:
Har testat att installera Android på min Diamond ändå sen det där projektet började bli skapligt, men jag får problemet med deep sleep och kan inte komma ur det dessvärre.
Ska ändå ta och prova den su länkade till och se om den är något bättre, vore guld!

Hur pass mycket tror man på ryktet om HTC Scorpion då? Så fort en ny modell släpps så kommer det rykten om nästa generation, men eftersom 1GHz verkar prestera relativt ok på dagens Android så tror jag det skulle vara värt det att vänta på Scorpions 1,5GHz och aldrig titta i kommande mobilkataloger och tidningar igen.
Skulle inte gett den så mycket tankar om jag inte sett dessa, vilket gör att den känns som verklighet: HTC Scorpion | Android Phone Fans

EDIT:
Har nu installerat den du länkade, och samma resultat som vilken Android-ROM som helst, lite trist. Måste ha mig en ny telefon snarast.

Jag har MYCKET svårt att tro att du skulle bli missnöjd med en SGS faktiskt, grejen är den att det finns så mycket att pilla med så det är svårt att låta bli =P

Du behöver inte använda samsungs egna program till annat än ev. firmvare uppdatering, tror jag iaf.

Finns program som funkar med alla android, direkt över wifi så du slipper sladd till datorn till och med. Det är hur smidigt som helst, och gratis

My Phone Explorer – synkronisera över USB eller WiFi [Tips] | Swedroid

Vad gäller processorer så är det ganska stor skillnad på SGS cpu och snapdragon(N1/desire), SGS har Samsungs Hummingbird cpu som är snabbare än snapdragon. Hummingbird plattformen är ungefär 3ggr snabbare än snapdragon.

Permalänk

Och ändå så laggar SGS? Nej men jag ska definitivt överväga saken.

Trött
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunlopzu:

Köp en symbian telefon då, om inget annat duger

Symbian är ju skit, det är så häääääääääääääääääääääääääääääääär dåligt ungefär.

Allt går långsamt, allt är dåligt, det finns inga appar till den. (om man inte vill betala 50 kr)

Så nej. Symbian ska man inte ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

[prj][Android 2.2 Froyo][CyanogenMod-6 Ports][03-10-2010][NEW INSTALLER] - xda-developers
Kör android på din HTC Touch Diamond tills du hittar nåt du gillar

Jag misstänker att du inte testat själv?

För om du hade gjort det så böör du har märskt att drivrutinerna i Custom Android ROMsen suger brutalt. Det är oerhört segt även med JIT aktiverat och batteriet tar slut på en halv dag eftersom att telefonen inte går i viloläge som den ska.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Det kanske sätter i perspektiv hur dåligt touchwhiz är

Vissa fixade det direkt genom att ändra när android ska cacha/stänga apps automatiskt, men det finns ju ingen stor röd knapp som det står "tryck på mig så funkar det" som fixar det så alla fixade det nog inte. Hur som så är det fixat med senaste mjukvaran i luren.

Bort med touchwhiz och in med launcher pro

Permalänk
Medlem

Det är kul att pilla med en SGS, att välja masslagring och mounta sd-kortet tar 2,4 sekunder. Skippar Kies helt. Det roliga är prestandan och skärmen, den spelar alla format och stödjer dnla osv. Kameran är grym och har många roliga extrafunktioner som faktiskt ger ett stort mervärde när man lärt sig allt...

Jag har releaseversionen av mjukvaran och har inte märkt nått lagg, folk måste vara väldigt petiga. Det enda tråkiga är GPS:n som inte vill funka helt stabilt. Men den hjälpte oss hem när farsan körde vilse för ett tag sen(copilot live, med svensk tjejröst) Oftast korrekt, men "tappar" ibland. Farsan blev ändå superimpad och frågade hur dyrt det var att använda, lol...

Längtar efter 2.2, hoppas det fixar allt. Men jag gillar touchwhiz, så det stannar...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag bestämde mig hyffsat tidigt för en WP7 enhet, dels eftersom att det ser ut att kunna bli bra (de har mer eller mindra gjort om allt från grunden) men mest eftersom att jag kommer att kunna utveckla (och sälja) apps i Visual Studio, en miljö som jag är van vid.

Går redan att utveckla apps i visual studio miljö med diverse middleware.

Visa signatur

[Amd 2500+ @ 3200+] ¤ [Abit NF7] ¤ [1024 ddr @ 400 mHz] ¤ [Radeon 9600 pro] ¤ [Maxtor diamond max 160Gb] ¤ [Lain li PC 60]

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&postid=3916792...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag misstänker att du inte testat själv?

För om du hade gjort det så böör du har märskt att drivrutinerna i Custom Android ROMsen suger brutalt. Det är oerhört segt även med JIT aktiverat och batteriet tar slut på en halv dag eftersom att telefonen inte går i viloläge som den ska.

inte testat, Jag kör det förfan på en Touch cruiser och en touch HD , båda är prestandand mer än tillräklig och batteritiden håller 1-2 dagar med vanligt användande

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wowbagged:

kolla på youtube på sgs laggfixar, den är riktigt snabb efter en sådan. men jag skippar sånt och väntar på 2.2 istället, men jag är väldigt nöjd med den som den är nu. anledningen till lagget är att samsung valde att köra något eget filsystem som blev ett felsystem, så de flesta laggfixar byter ut filsystemet till ett annat.

den har grym potential tråkigt att samsung gjort några missar med den som dom förhoppningsvis rättat till i 2.2 om inte så kommer jag roota den och lagg fixa så det ryker om den :).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

inte testat, Jag kör det förfan på en Touch cruiser och en touch HD , båda är prestandand mer än tillräklig och batteritiden håller 1-2 dagar med vanligt användande

Jo, men nu så pratar jag om HTC Diamond, och perstandan i custom Android beror mycket mer på drivrutiner än själva hårdvaran. Och drivrutinerna till Dimond suger rätt så hårt i alla versioner som jag har testat.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

kolla på youtube på sgs laggfixar, den är riktigt snabb efter en sådan. men jag skippar sånt och väntar på 2.2 istället, men jag är väldigt nöjd med den som den är nu. anledningen till lagget är att samsung valde att köra något eget filsystem som blev ett felsystem, så de flesta laggfixar byter ut filsystemet till ett annat.

den har grym potential tråkigt att samsung gjort några missar med den som dom förhoppningsvis rättat till i 2.2 om inte så kommer jag roota den och lagg fixa så det ryker om den :).

Nu kunde jag inte hålla mig längre, har beställt en SGS

Permalänk

Har nu köpt en SGS, får se om det är något att ha. Mina utsvävningar om Touchwiz i första inlägget är fortfarande desamma, men launcherpro har löst en del av skönhetsfläckarna.

Bara att välja ett abonnemang då, men det är en annan tråd än denna.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Har nu köpt en SGS, får se om det är något att ha. Mina utsvävningar om Touchwiz i första inlägget är fortfarande desamma, men launcherpro har löst en del av skönhetsfläckarna.

Bara att välja ett abonnemang då, men det är en annan tråd än denna.

Bra tajming då samsung precis släppte 2.2 uppdateringen idag.

Har precis kört in android 2.2 och det flyter nåt så in åt h-vete. Naturligtvis launcher pro, inget touchwiz här