Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp med val av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av grafikkort.

Hej, jag vill ha hjälp med att välja ett grafikkort som jag ska köra i crossfire (billigaren än sli) de ska väll kosta runt 1000 kr styck gjärna

Permalänk
Medlem

varför är crossfire billigare än sli?

Permalänk
Medlem

för att om jag ska köra SLI så blir moderkorten dyrare, fråga mig inte varför de blir de

Permalänk
Medlem

5770 isåfall, alt. vänta till 6xxx-serien

Permalänk
Hedersmedlem

5750 kostar ungefär 1000 :- styck.

Ser dock inte mycket poäng i att skaffa två lågbudgetkort istället för att lägga pengarna på ett vettigare singelkort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av vpklotar:

för att om jag ska köra SLI så blir moderkorten dyrare, fråga mig inte varför de blir de

Nja det tror jag inte, dock kommer du inte tjäna på att köpa 2 st 1000krs kort för att köra sli bättre att satsa på ett kort som är lite dyrare med möjligheten att lägga till ett till kort i framtiden..

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

Hej, jag vill ha hjälp med att välja ett grafikkort som jag ska köra i crossfire (billigaren än sli) de ska väll kosta runt 1000 kr styck gjärna

är det till AMD eller Intel? för är det till Intel så är det ingen skillnad på pris på moderkorten..

samt om du nu ska köra på AMD så kör på deras nya 6850 kort som kommer på fredag istället kommer dock kosta runt 1800kr.. så köp ett nu och ett till senare när du har råd..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

ok, tack för tipset

Permalänk
Antielefant
Skrivet av vpklotar:

ett par kronor...
...dock presterar CF mycket sämre än SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

ok, då vet jag, så man får alltså mera för pengarna om man kör SLI?

Permalänk
Antielefant

Ja. Dels presterar SLI 15-25% bättre med jämbördigt kraftiga kort (vilket exempelvis är varför GTX 460 SLI bråkar med 5870 CF, inte 5830 CF) och dels fungerar SLI bättre i väldigt många spel, till stor del på grund av bättre drivrutinsstöd men också för att många fler speltillverkare lägger in bra stöd för det.

CF är svårt att stöda bra, då korten varierar mer hårdvarumässigt än motsvarande NVidiakort och du dessutom ska stöda att man blandar helt olika kort (exempelvis 5830+5970 - vilket fungerar). AMD's drivrutinskillar på i Markham är dessutom på dagisnivå jämfört med NVidia's dito i Santa Clara.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

ett par kronor...
...dock presterar CF mycket sämre än SLI.

Inte korrekt.
crossfire klår sli.
bara att titta på hardocp tester av crossfire vs sli.

kommande serie visar också att crossfire klår sli
AMD Radeon HD 6800 Dirt 2, Battleforge Benchmarks Leaked by VR-Zone.com

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flopper:

Inte korrekt.
crossfire klår sli.

Hoppas inte du jämnställer 460 GTX med 5870 som varit deras kandidater i test nyligen. 5870 kostar inte bara mycket mer än 460 GTX utan bra mycket mer än 470 GTX, och ändå vinner det inte särskilt ofta eller signifikant med tanke på den ~2000 :- billigare nvidia-setupen den ställs mot i det fallet.

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Inte korrekt.
crossfire klår sli.

Överlag så är det nog inte många test som cf vinner över sli.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Inte korrekt.
crossfire klår sli.

Tänker du på detta test?

Conclusion - NVIDIA GeForce GTS 450 SLI Video Card Review | [H]ard|OCP

Om det var denna du tänkte på så är det ju just 450sli som blev slaget av 5750cf / 5770cf.

Förutom just det scenariot tror jag aldrig att jag sett crossfire vinna över sli på senare dar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheDaemon:

Hoppas inte du jämnställer 460 GTX med 5870 som varit deras kandidater i test nyligen. 5870 kostar inte bara mycket mer än 460 GTX utan bra mycket mer än 470 GTX, och ändå vinner det inte särskilt ofta eller signifikant med tanke på den ~2000 :- billigare nvidia-setupen den ställs mot i det fallet.

6850 lär klå 460gtx i crossfire vs sli.
6870 kanske till och med är bättre än 470 i sli.

det jag tar avstånd ifrån är att sli är bättre i allt vs crossfire vilket inte är korrekt.
amd har också visat med sin uppsättning att 3 kort i crossfire är bättre än sli med liknande uppsättning dvs 3 kort. men förnekelsen är stor hos Nvidia fans.

Det är vilseledande att ge råd till en kille som söker kort runt 1000kr för crossfire att säga att sli klår crossfire.
Om spelet ger tillräckligt med fps, där du inte märker skillnaden mellan den ena eller andra uppsättningen dvs sli/crossfire, vilken är då bättre?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Flopper:

det jag tar avstånd ifrån är att sli är bättre i allt vs crossfire vilket inte är korrekt.
amd har också visat med sin uppsättning att 3 kort i crossfire är bättre än sli med liknande uppsättning dvs 3 kort. men förnekelsen är stor hos Nvidia fans.

Det är vilseledande att ge råd till en kille som söker kort runt 1000kr för crossfire att säga att sli klår crossfire.
Om spelet ger tillräckligt med fps, där du inte märker skillnaden mellan den ena eller andra uppsättningen dvs sli/crossfire, vilken är då bättre?

Om du ska svara på det jag skrev så får du gärna hålla dig till ämnet. Om någon är vilseledande så är det du. Det var du som kategoriskt sade att crossfire klår SLI och refererade till hocp utan referens till något specifikt test där resultaten stöder ditt påstående, och svarar inte heller på den direkta frågan om vilket test du menar. Huruvida kommande grafikkort presterar (eller "lär prestera") har ingenting med testerna där att göra, eller har de på hocp gjort ett test på de nya korten och sen gömt resultaten på någon hemligt plats som bara du kan se?

Vad har "tillräckligt" med prestandajämförelsen att göra? Ska man köpa något som presterar sämre bara för att det är för stunden "tillräckligt" menar du?

Visa signatur

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag håller med att sli generellt presterar bättre än CF men inte så överlägset som några i detta forum försöker få det att framstå som. Det skiljer från spel till spel och drivrutin hur bra det fungerar.
Till TS kan jag säga att det alltsom oftast lönar sig att köpa ETT kort inom sin budget för att när det börjar kännas trött sälja och köpa ETT nytt. Med din budget ~2000kr så ger troligtvis HD6850/6870 mest för pengarna och de korten börjar säljas på fredag.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av S1im:

Jag håller med att sli generellt presterar bättre än CF men inte så överlägset som några i detta forum försöker få det att framstå som. Det skiljer från spel till spel och drivrutin hur bra det fungerar.
Till TS kan jag säga att det alltsom oftast lönar sig att köpa ETT kort inom sin budget för att när det börjar kännas trött sälja och köpa ETT nytt. Med din budget ~2000kr så ger troligtvis HD6850/6870 mest för pengarna och de korten börjar säljas på fredag.

Håller helt och fullt med

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Flopper:

Inte korrekt.
crossfire klår sli.

kommande serie visar också att crossfire klår sli
AMD Radeon HD 6800 Dirt 2, Battleforge Benchmarks Leaked by VR-Zone.com

Umm... tre fel i den artikeln som gör den ointressant.

1. 6870 har 960 cores, 6850 har 800. Enligt detta "läckta test" har korten 1120 och 960. Det är alltså felaktigt redan där.
2. "The benchmark is a a 3-screen 5760x1080 benchmark, run at DX10.1 mode, comparing HD 6850 Crossfire to GTX 460 SLI."
3. Det är enbart VR-Zone som har den artikeln, till och med källan de hänvisar till har tagit bort den.

Skrivet av Flopper:

Crossfireproblemen är inte bara grafikkorten, det ligger rätt djupt i både drivrutiner och hårdvaruplattformen också. SLI är en mycket mer effektiv teknik för MultiGPU, men också en mycket, mycket mer restriktiv sådan än CF. SLI klarar inte ens kort med olika mängd minne, än mindre olika GPU'er vilket CF gör i båda fallen, men kommer att skala bättre då det alltid utgår från två näst intill identiska kort.

Citat:

3-way är att singla slant oavsett vilken sida du väljer. NVidia skalar ofta bättre men inte alltid, men det största problemet med 3-way och Quad är att varken AMD eller NVidia lägger särskilt mycket krut på optimeringar för det. Finns iofs en anledning - 2-way är fortfarande rätt ovanligt och 3-way är väldigt sällsynt - för att inte tala om Quad som är extremt ovanligt.

Pratar vi däremot 2-way har AMD aldrig riktigt varit på samma nivå som SLI, förutom i enstaka spel som är direkt optimerade för AMD - typ Dirt.

Skrivet av S1im:

Självklart, men även Sweclockers egna recensenter säger rakt upp och ner att SLI presterar bättre och inte minst fungerar i många fler fall. Tom's, Anand, Guru3D och X-Bit säger också samma sak lika rakt upp och ner. CF presterar inte alltid dåligt, men det presterar väldigt ojämnt och fungerar långt ifrån alltid.

Sen hjälper det inte att du måste hoppa mellan tio olika drivrutiner för att hitta den som får CF att fungera i det spel du spelar.

Citat:

Tror faktiskt inte de korten kommer att slå bort 460-768 som det mest prisvärda köpet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, tack så hemskt mycket för det bra svaret