Permalänk
Medlem

Hjälp mig med kylarn :P!

Tja, skrev en tråd igår om att jag fick upp ett meddelande när jag startade upp datorn, det stod CPU fan error! press f1.....
Och så läste jag ett par trådar där det stod att man skulle ta bort den saken någonstans i BIOS men jag hittade inte det...
Så nu idag så var jag inne i BIOS och hittade något DC och PWN (tror jag det var) hade den på DC fast så bytte jag till PWN och nu så kommer inget felmeddelande upp, men frågan jag har, har jag ändrat något bra eller kommer det gå åt helvete?

Permalänk
Medlem

Fick du upp CPU Fan error, så låter det som att du inte kopplat CPU fläkten till CPU's fläktkontakt, det finns en särskild kontakt. Just för att man ska kunna ställa in att datorn t.ex ska stängas av om fläkten skär ihop och stannar, eller för att man ska kunna styra den via mjukvara.

Sen borde du skriva en vettig rubrik, detta har faktiskt inget att göra med din kylare, det har att göra med din fläkt alt BIOS.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Förlåt för rubriken!
Det var faktiskt Inet som byggde ihop datorn
Vad är det jag ska göra? Ska jag låta det vara kvar på PWN eller?
Är jävligt noob inom detta området :/

Permalänk
Medlem

Står den på DC så (tror jag iaf) går den på konstant fart, medans om den står på PWN så kommer moderkortet att reglera fläkten efter temperaturen på din processor. Om datorn är igång, och du låter sidoplåten vara öppen, så ser du klart och tydligt om fläkten snurrar eller ej.
Om datorn är "kall" och du startar den är det inte omöjligt att fläkten snurrar igång och sen stannar efter en stund.
Tror dock inte det är nåt stort fel, du hade nog hört diverse felsignaler från datorn om din CPU-fläkt inte snurrade som den skulle, men kolla upp det, skadar aldrig!

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64