Smidigaste lösningen att spela upp Spotify på hemmabio?

Permalänk
Medlem

Smidigaste lösningen att spela upp Spotify på hemmabio?

Hej, som titeln lyder är jag ute efter den smidigaste lösningen att spela upp Spotify på mitt hemmabiosystem.
Reciever: Onkyo TX-SR508
Utgångar: Coaxial, Optiskt, Hdmi, 3.5 mm
Ingen dator i samma rum, står en dator i sovrummet ca. 5meter genom väggen.

1. Av vad vår jag bäst ljud?
2. Leverar HDMI bra ljud?
3. Finns det någon annan lösning (Äger inte en iPhone eller Android)

Mvh

Permalänk
Medlem

1) Beror helt på vad du har för ljudkort, receiver samt kringutrustning
2) Använder du HDMI så är det receiverns ljudkretsar som bearbetar den oförstörda, digitala signalen. Känns helt klart som smidigaste och bästa sättet såvida du inte sitter på ett jättefint ljudkort (Xonar D2(X), ST(X))
3) Sonos kanske är nåt? Kan inte mkt om det men det har väl Spotify Stöd. Dyrt som stryk om jag inte minns fel för att enbart kunna spela Spotify. IMO köp en HTPC.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller, om du inte redan är det, att betala för spotify då kvaliteten höjs från 160kbps till 320kbps

Permalänk
Medlem

1. Har ingen externt ljudkort utan kör på moderkortets (Asus P7P55D PRO Socket 1156)
2. Detta är min första reciever så kanske en dum fråga. Recievern har 5 HDMI Portar totalt, 1. Out (TV/Projektor och sen 2. 3. 4. 5. Där diverse prylar kopplas in. Min fråga är egentligen måste det gå en kabel på Out till TV'n för att kunna spela upp enbart ljudet som strömmas från källan?

Yes, Betalar för tjänsten!

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmaj:

1. Har ingen externt ljudkort utan kör på moderkortets (Asus P7P55D PRO Socket 1156)
2. Detta är min första reciever så kanske en dum fråga. Recievern har 5 HDMI Portar totalt, 1. Out (TV/Projektor och sen 2. 3. 4. 5. Där diverse prylar kopplas in. Min fråga är egentligen måste det gå en kabel på Out till TV'n för att kunna spela upp enbart ljudet som strömmas från källan?

Tack för snabbt svar!

Har du digital out på moderkortet?
Det är en väldigt smidig lösning. Dock ej multikanal vilket jag borde ha kommit ihåg från min ljudingenjörs utbildning, men det var ju fem år sen
Alltså, ingen annat än 2.0 ljud, men duger gott till musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmaj:

Tack för snabbt svar!

1) Då skulle jag definitivt satsa på att köra HDMI.
2) Förstår inte ritkigt vad du menar, har du inte redan receiverns HDMI Out till TVn? Sen kopplar du ju bara in de enheter du vill på 2.3.4.5 och kan switcha mellan dom på receivern. Den input som är vald är det som spelas i högtalarna.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Provade ta ut datorn och köra med optiskt, fungerade klockrent - Inte provat HDMI. Tänkte köpa kablage idag, därav nyfikenheten!
Hur fungerar det Kalasis?

Citat:

2) Förstår inte ritkigt vad du menar, har du inte redan receiverns HDMI Out till TVn? Sen kopplar du ju bara in de enheter du vill på 2.3.4.5 och kan switcha mellan dom på receivern. Den input som är vald är det som spelas i högtalarna.

Ursäkta röran.. Nej jag har inte en HDMI från Out till TV'n för att summera det hela, måste den finnas eller kan man köra direkt på 2.3.4.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmaj:

Provade ta ut datorn och köra med optiskt, fungerade klockrent - Inte provat HDMI. Tänkte köpa kablage idag, därav nyfikenheten!
Hur fungerar det Kalasis?

Ursäkta röran.. Nej jag har inte en HDMI från Out till TV'n för att summera det hela, måste den finnas eller kan man köra direkt på 2.3.4.5

Ok så du har en receiver utan nån TV? Och använder den bara som förstärkare? Jag vet bara att det med vissa program kan bli problem om man stänger av TVn när man spelar upp nåt.

Har du ingen TV eller projje kopplad till anläggningen, och bara kör enkelt stereomaterial funkar det lika bra med optisk.

HDMI funkar på samma sätt som optisk, men har högre bandbredd och kan spela upp högupplösta ljudformat som ex DTS HD Master Audio som finns på Blurays. Men även högupplösta, multikanals FLAC-filer, vilket inte går via optisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bran:

Ok så du har en receiver utan nån TV? Och använder den bara som förstärkare? Jag vet bara att det med vissa program kan bli problem om man stänger av TVn när man spelar upp nåt.

Har du ingen TV eller projje kopplad till anläggningen, och bara kör enkelt stereomaterial funkar det lika bra med optisk.

HDMI funkar på samma sätt som optisk, men har högre bandbredd och kan spela upp högupplösta ljudformat som ex DTS HD Master Audio som finns på Blurays. Men även högupplösta, multikanals FLAC-filer, vilket inte går via optisk.

TV Finns, så pass nytt allting att jag inte hunnit köpa kablage än bara. Tänkte ta en tur iväg och köpa nu, Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kajmaj:

TV Finns, så pass nytt allting att jag inte hunnit köpa kablage än bara. Tänkte ta en tur iväg och köpa nu, Tack för all hjälp!

Ja men fan kör på HDMI så du kan spela högupplöst etc från datorn.

Just därför man har en receiver, den blir navet i din multimedia anläggning. Massa ingångar - en (eller två) utgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör spotify genom min Logitech Squeezebox till min Receiver, fungerar ypperligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

jag köpte en sådan här: Kjell & Company - 91383 - Roxcore musiksändare
funkar väldigt bra till spotify,, men för FLAC och andra finare ljud är den lite för dålig, men mp3 i 320kbps är inga problem.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kolla med din TVprovider om dom har spotify, vissa har det. Exempelvis Telia Digital-TV har inbyggd spotifyfunktion i tvsändningen. Viss kringutrustning har det också (bdspelare mm)

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

jag köpte en sådan här: Kjell & Company - 91383 - Roxcore musiksändare
funkar väldigt bra till spotify,, men för FLAC och andra finare ljud är den lite för dålig, men mp3 i 320kbps är inga problem.

Har den optisk eller coaxial utgång köper jag den direkt
Någon som vet?

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foetus:

Har den optisk eller coaxial utgång köper jag den direkt
Någon som vet?

Kollade i online-manualen som fanns på Kjell & Companys sida och där visar den bara en 3.5 mm-utgång så jag tror inte det.

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte kolla upp det för din dator. Men kolla upp att din dator har stöd för ljud via HDMI för det har visst inte alla datorer. Tänkte bara påpeka det innan du drar och köper en kabel för typ 200kr minst

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Det löste sig galant med HDMI. Enda problemet jag stötte på var att TV'n inte hade Audio Return via HDMI så fick åka tillbaka och köpa en optisk också

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag kopplar allra helst min EeePC 701 eller X10Mini till vardagsrums stereon med Bluetooth.
Har en RCA till 3,5 mm kontakt i en av förstärkarens linje-ingångar som alltid ligger framdragen på TV-bänken. I den sladden kopplar jag in en Bluetooth Stereo headset som mottagare.

I EeePC:n har jag en BT-dongel och X10minin har BT inbyggt.
Det tar visserligen några moment att koppla ihop Datorn/mobilen med Stereo headset:et men det är det värt.

Det är inget audiofilljud ut till högtalarna men betydligt bättre är vad bakgrunds musik kräver...

Ett Bluetooth stereo headset/mottagare kostar mellan 100 och 1000kr (har själv 3st som kostade mellan 99kr och 600kr, ingen skillnad på ljudet)
en BT Usb-dongel kostar under 200kr (det måste ha stöd för A2DP)

Visa signatur

Vill bli avregistrerad från Sweclockers
Har tröttnat på det löjliga forumet...