Ny dator. Error när påbörjar installation av operativsystem

Permalänk

Ny dator. Error när påbörjar installation av operativsystem

Hej alla glada människor!

Har köpt en ny dator på Inet, köpte dator ni delar och har fått hjälp med att sätta ihop den.
Försöker installera windows 7 64-bitars system men står att den saknar någon "kernel" fil. Den är antingen korrupt eller så hittar den inte filen.

Detta har jag testat:
Med endast 1 RAM minne (2gigs)
Installera Windows XP 32-bits ett original och ett bränt.
Installera Windows 7 64-bits med 2 olika brända skivor.
Också testat med 3 olika DVD-läsare

Inget ut av det här fungerar. Har ni några förslag på vad felet kan vara?

Använder mig av :
MSI P55-CD53
500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Intel Core i3 540, 3.06GHz
Sparkle GeForce GTX 460 768MB
Cooler Master Elite 334 Svart
Corsair VX 550W 80

Tacksam för svar.

MVH Alfons

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Funkar skivorna överhuvudtaget? Funkar kablarna? Funkar skivorna i andra datorer?

Permalänk

Har använt båda XP skivorna ett antal gånger utan problem.
1 ut av Windows 7 cd skivorna har fungerat innan.
Vilka kablar syftar du på?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dem mellan moderkortet och dvdläsaren då..

Windows 7 kommer inte på cdskiva...........

Permalänk

Antar att dom gör det, eftersom att själva windows 7 installationen börjar lite smått och sedan poppar ju errorn upp.
Vad menar du med att windows 7 inte kommer med på cdskiva?

Permalänk

skivan är lånad av en kompis, ska köpa en nyckel för att uppgradera till ultimate

Permalänk

Detta meddelande får jag nu när jag försökt igen:

Windows failed to start a recent hardware or software change might be the cause. To fix the problem:

1. Insert your windows installation disc and restart you computer
2. Choose your language settings and then click "next"
3. Click "repair your computer".

If you do not have this disc, contact your system administrator or computer manufacturer for assistance.

File: /windows/system32/drivers/nvstor.sys

Status: 0xc0000098

Info: Windows failed to load because a critical system driver is missting, or corrupt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Windows 7 får inte plats på cd utan bara på DVD.

Verkar vara fel på skivan isf eller kabeln...Då inga skivor funkar.

Permalänk

Självklart använder jag en DVD, jag antog att det var underförstått. Använder bara ordet "cd" av gammal vana.

Hur kan jag se om det är fel på kabeln? Nu har jag prövat med ännu en DVD som ska fungera, men som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Prova att göra en bootbar usb sticka och installera windows 7 från usb! Om du har tillgång till en fungerande dator så att säga. Då kan du utesluta dvd-läsaren iaf.

Permalänk

Idag kan jag inte använda mig av usb-metoden, eftersom jag bara hittat hur man gör på Vista eller Win7 (använder XP). Men kommer över en vän och hjälper mig att försöka med det imon.

Kan det vara hårddisken som det är något fel på?

Permalänk

vet du hur man fixar bios-uppdatering? /Pletron

Permalänk
Medlem

Du behöver inte flasha (uppdatera) bios?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfonsproblem:

Idag kan jag inte använda mig av usb-metoden, eftersom jag bara hittat hur man gör på Vista eller Win7 (använder XP). Men kommer över en vän och hjälper mig att försöka med det imon.

Kan det vara hårddisken som det är något fel på?

Man kan göra även en bootbar usb med XP med "Novicorp WinToFlash" .

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo, pröva USB, funkar det så vet vi att det är nåt med hårdvaran. Troligen kabel eller minnen.

§7
Permalänk

Tack Djin=D försöker nu

Permalänk
Medlem

TS: läste någonstans att just nvstor.sys hade något med nvidia drivers att göra, du har formaterat och så innan? testa att köra med ett annat grafikkort.
mixade ihop med grafikkort hehe,
"Nvstor.sys with description NVIDIA® nForce(TM) Sata Performance Driver is a driver file from company NVIDIA Corporation belonging to product NVIDIA nForce(TM) SATA Driver."

§7
Permalänk

Tack Gauz! Kan jag starta helt utan grafikkort eller måste jag sätta in ett annat?

Permalänk

btw usb-metoden fungerade inte heller. men går det att starta utan något grafikkort i? har inte alla moderkort något internt?

Permalänk
Medlem

Är det något fel på sata drivern till moderkortet då?

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort ett inlägg som bröt mot §7 samt diskussionen kring detta.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte alla moderkort har integrerat grafikkort (krets).

Visst kan du starta datorn men du kommer ju inte speciellt långt isf.

Permalänk

Tack för allt så länge.
Testade USB-installationen och det var precis samma problem så det är ju inget fel på läsaren.
Några andra förslag?

Permalänk
Skrivet av Alfonsproblem:

Tack för allt så länge.
Testade USB-installationen och det var precis samma problem så det är ju inget fel på läsaren.
Några andra förslag?

Testade precis med en annnan kabel från hårddisken till moderkortet också. Precis samma fel igen.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort gillade inte att ha SATA- dvd brännare och SATA-hdd. Så jag fick använda en ide dvd brännare. Testa med en gammal IDE hdd. Kan vara nånting med sata kretsen. Sen skulle jag titta på bios.Senaste version av bios till ditt moderkort är 1.9 . Du kanske har en gammal bios. Prova också att renska cmos.

Permalänk

Dålig som jag är med sånt här så har jag ingen idé hur man uppdaterar bios eller renska cmsos.

Permalänk
Medlem

Du kan rensa cmos genom att ta ut batteriet på moderkortet en stund (kommer inte ihåg exakt hur länge) och om du kan ladda ner senaste bios och lägga på en usb sticka och uppgradera via BIOS.

Permalänk

Windows installationen avbröts ju hela tiden efter ungefär 30% så jag bara fortsatte att installera hela tiden så kom den mer och mer uppåt i % tillslut så blev den klar..

Permalänk
Medlem

Hoppas att det inte strular efter installationen.

Permalänk
Medlem

bästa lösningen. Epic tråd