Det damp ner ett brev från Hyresgästföreningen - "Förhandlingar om höjda hyror".

Permalänk
Medlem

Hyresvärdarna förväntas få större friheter att sätta hyrorna enligt den geografiska positionen, enligt ett förslag. De mer attraktiva lägenheterna kommer då stiga med 5% i månaden

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Vi kan konstatera efter responsen att 5000kr för en 2:a på 52kvadrat inte är mycket pengar, iaf inte för mig som bor i Stockholm. I Sandviken vet jag inte hur priserna ligger men det är ingen jättehyra du sitter på. Som du ser finns det folk som betalar nästan lika mycket för dubbelt så lite.

Du måste gå upp till 7000kr för att jag ska tycka det är dyrt dvs så man reagerar på summan kontra lägenhet. Eller du kanske vill bo som morsan, i 90kvadrat typ och 10 000kr i hyra.

Saxat från bostadsförmedlingen i STHLM:
2 rum
81 m²
10 659 kr/mån

Längsta anmälda kötider på denna lägenhet:
1991-12-27

Så när du köat i snart 20 år så får du chansen att hyra en 2:a för nästan 11k i månaden, det har dom nog inte i Sandviken.
Att den inte ligger i centrala Stockholm kanske man ska påpeka, väldigt nära dock.

Permalänk
Inaktiv

Inte särskilt relevant att jämföra hyror i byhålan Sandviken och "storstan" Stockholm om man enbart har storlek och hyra i åtanke. Då kan man lika gärna jämför med tex Forsbacka: tvåa på 51 kvadrat med en hyra på 3021kr/mån. Eller Ludvika: tvåa, 56 kvadrat, 3626kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Saxat från bostadsförmedlingen i STHLM:
2 rum
81 m²
10 659 kr/mån

Längsta anmälda kötider på denna lägenhet:
1991-12-27

Så när du köat i snart 20 år så får du chansen att hyra en 2:a för nästan 11k i månaden, det har dom nog inte i Sandviken.
Att den inte ligger i centrala Stockholm kanske man ska påpeka, väldigt nära dock.

Tur att man inte vill bo i sthlm då.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Bostadsrätt

Min gf bodde i en hyres med en hyra på 4500, 4700 med BB och stigande för varge år precis samma problem som liv&helvete.
Övertalade henne att köpa en 15 kvm större bostadsrätt istället. Med en hyra på ca 3000 +BB , med fjärrvärme och el + ca 4-500 kr så TOT 3500 kr. Aldså 1000 kr billigare i månaden.

För dom 1000 kronorna kan man amortera på lånet istället och slippa hyreshöjningar då bostadsrätter ej är drabbade av sådant trams i samma skala.

Det som kanske är bra å kolla upp dock är att köpa en lgh som har lite deg i repfonden.
fast köpa lgh idag kanske är dumt då dom är så förbaskat överprisade.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zwelegacy:

Min gf bodde i en hyres med en hyra på 4500, 4700 med BB och stigande för varge år precis samma problem som liv&helvete.
Övertalade henne att köpa en 15 kvm större bostadsrätt istället. Med en hyra på ca 3000 +BB , med fjärrvärme och el + ca 4-500 kr så TOT 3500 kr. Aldså 1000 kr billigare i månaden.

För dom 1000 kronorna kan man amortera på lånet istället och slippa hyreshöjningar då bostadsrätter ej är drabbade av sådant trams i samma skala.

Det som kanske är bra å kolla upp dock är att köpa en lgh som har lite deg i repfonden.
fast köpa lgh idag kanske är dumt då dom är så förbaskat överprisade.

Vilken ränta räknade ni på då? Schysst lgh i Stockholm är ungefär 1.5-2.5 mille för en 2:a.

Permalänk

Så fint att man får förhandla iallafall, då kan ni ju kräva om de vill höja hyran lite andra saker, typ ny färg på huset mm kanske kullerstens gata hade varit snyggt. men får man inget ska man inte ha höjd hyra vad vet jag? jag bor i skogen

Men bara tills måndag

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Priset efter kontantinsats var 70 000 kronor så räntan spelade inte så stor roll men är man uppe i miljonklassen så ska man räkna noga och med marginaler, samt ta med i beräkningen hur stor värdeförlust man är beredd att ta, ifall lgh priserna skulle sjunka. och en massa annat, men det är det första jag kan komma att tänka på man borde ta i beaktning när man köper bostad.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Sen jag flyttade in här 2008 har man höjt hyran med 400:- i månaden. Klart det känns.. De har ju inte direkt gjort så mycket kostsamt här....hmm..målat de gula hissdörrarna ljusbeigea är det enda jag kan komma på. När de väl stamrenoverar lär man väl få flytta för då höjer de väl med 3000:- i månaden trots att vinsten de tagit ut i 40 år i det här huset borde räcka för att betala vanligt underhåll. Att se till att värme, ventilation, avlopp o.s.v fungerar och att fasaden inte trillar av är ju knappast standardhöjande.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB