SSD Corsair Force problem

Permalänk
Medlem

SSD Corsair Force problem

Hallå, Jag köpte en Corsair force 60gb för bara nån dag sen, och den lever inte upp till förväntningarna Antar att nått är fel men vet inte riktigt vad, har använt typ alla knep jag hittat på google för att snabba upp disken men vet inte om de har hjälpt så mycket :/

Först och främst så ger den lite konstiga siffror
När jag kör ACHI på gigabyte satakontrollern så bootar den snabbast (ca 40sec) men har långsammast siffror

Kör jag IDE på "vanliga sata kontrollern" så går det lite långsammare att boota (ca 46sec) men får snabbare read/write (har även snabbast 4K)

Och sist men inte minst så om jag sätter "vanliga sata kontrollern" på ACHI så tar den hela 1min 8sec att starta och då laddas windowsloggan i typ dubbelt så lång tid men disken får högst read/write i det läget

Förklara hur de går till tack

Tänkte att jag kanske ska uppdatera firmwaren till 2.0 men då så hittar inte installationsverktyget SSD:n :/ Står no disk found

Ber nu er ödemjukast om lite hjälp Datorn i sign

Permalänk
Medlem

Det ser nog ok ut.
Kör Download ATTO Disk Benchmark v2.46 | techPowerUp och se vad du får istället.

Permalänk
Medlem

Nja de jag syftade på var att när datorn startar snabbast så får jag lägst read/write och när den startar långsammast så får jag mest, vill mest veta varför de blir så? plus att jag upplever inte datorn som markant snabbare med ssd heller.. t.ex då man laddar spel eller dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bzkit:

Nja de jag syftade på var att när datorn startar snabbast så får jag lägst read/write och när den startar långsammast så får jag mest, vill mest veta varför de blir så? plus att jag upplever inte datorn som markant snabbare med ssd heller.. t.ex då man laddar spel eller dyl.

Grejen med SSD är access-tiden gentemot vanlig mekanisk disk. En SSD "svarar" på stubben vid programstart, medans en vanlig disk, först måste varva upp, söka programmet du vill starta, ladda upp programmet (tar ett tag alltihopa). Det är främst detta som skiljer SSD mot HDD´s.

Men även själva read and write (på de bättre SSD´na, som din t.ex) är snabbare mot HDD också, men som sagt, främst accesstiden skiljer.

Frågan varför det ser så märkligt ut i Crystalmark har jag inte en susning om dock, tyvärr.

Permalänk

Hade också problem med min nya corsair F80 men det löste sig till slut. Kolla in min tråd och se om du hittar något du kanske missat.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/966319-dator-mer-d...

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Du måste köra installationsverktyget som administratör. Det gör du genom att högerklicka och välja "Kör som administratör" när du startar programmet.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120