Permalänk
Medlem

Vad är det som skapar flaskhals?

Hej, jag är ny här i forumen och är hemskt ledsen om något liknande min post har gjorts nyligen.

Jag kan börja med att säga att jag köpte två nya grafikkort förra veckan, två stycken HIS Radeon HD 6870 och kör dem nu i CrossFire. Jag tvivlar inte på att de presterar dåligt, men något i mitt system verkar dra ner på fps i spel, jag skulle då vilja be er som är lite mer erfarna att se vad det är som skapar en flaskhals i prestandan.

ASUS M4A785TD-V EVO

AMD Phenom II x4 945 3.0GHz

2x 2GB Corsair 1333MHz

SAMSUNG HD502IJ ATA Device (500gb)
Hitachi HDS721680PLA380 ATA Device (80gb OS'et på detta)

Ace RAW DEAL PLUS+ 620W ATX 2.2 Version

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra att veta vad som är "låga" fps enligt dig, och med vilka inställningar och i vilket spel osv.
Det kan inte vara så att du kör hybrid crossfire med inbyggda kretsen ist för crossfire mellan enbart HD6870-korten?

Permalänk
Medlem

kör du 64-bit eller 32-bit?

Det jag kommer att tänka på är ramminnena.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ermus:

Hej, jag är ny här i forumen och är hemskt ledsen om något liknande min post har gjorts nyligen.

Jag kan börja med att säga att jag köpte två nya grafikkort förra veckan, två stycken HIS Radeon HD 6870 och kör dem nu i CrossFire. Jag tvivlar inte på att de presterar dåligt, men något i mitt system verkar dra ner på fps i spel, jag skulle då vilja be er som är lite mer erfarna att se vad det är som skapar en flaskhals i prestandan.

ASUS M4A785TD-V EVO

AMD Phenom II x4 945 3.0GHz

2x 2GB Corsair 1333MHz

SAMSUNG HD502IJ ATA Device (500gb)
Hitachi HDS721680PLA380 ATA Device (80gb OS'et på detta)

Ace RAW DEAL PLUS+ 620W ATX 2.2 Version

Tack på förhand!

Byt ASAP ut nätaggregatet! Ace är kända för att göra skitaggregat, och om det går sönder kan det skada resten av datorn också. Skulle istället köra på ett Corsair på minst 650 Watt.

Det kan mycket väl vara nätaggregatet som orsakar att du inte får så bra prestanda, annars ser systemet ganska välbalanserat ut tycker jag. Kanske om du kör processorn lite snabbare kan det ge en viss skillnad, men byt ut nätagget innan som sagt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

moderkortet kör ner en av pci expressenportarna till x 4 mode antagligen där problemet ligger
ditt nätagg är som tidigare nämnts uselt om du inte byter finns det stror risk att den tar med hela datorn i graven. sweclockers test på ace nätagg http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-ace-of-sweden/10#pagehead

bild från asus sida

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Oj oj oj, tack för alla de snabba svaren.

Jag kör Windows 7 64bit.

Att det ena grafikkortet sitter i 4x mode visste jag redan, men efter jag sökt runt lite verkar det göra en liten skillnad.

Jag är 99% säker på att jag kör CrossFire mellan korten.

Jag hade inte direkt antagit att nätaggregatet var det dåliga, visste bara att 620 W var lite på gränsen, jag köper väl snarast ett nytt som inte är Ace denna gången så att min dator inte exploderar (borde jag också köpa till 4gb mer ram? då det inte är speciellt dyrt, eller är det ändå onödigt?)

Det lagget jag har är att t.ex. ett spela jag körde utan märkbart lagg överhuvud taget, inte segt heller, säkerligen 40+fps körs nu på 5-15fps, t.o.m. i menyerna laggar det. World of Warcraft har jag inte märkt någon direkt skillnad prestandamässigt utan kör nu på något lägre fps, halkar ibland ner på 25fps(ultra). Dock finns det spel som Just Cause och Far Cry 2 som jag nu istället kör i 50-120fps istället för 30fps som förut. I de flesta spelen laggar det när jag vänder mig om, då jag antar att en del av banan laddas, vilket jag inte tror beror på grafikkorten.

Tack igen

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk
Moderator
Moderator

620 "fungerande" watt är inte på gränsen i ditt fall, det handlar om att nätagget i fråga är skräp.
6870 CF drar inte ens 500W vid vägg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Komplett.se - Corsair TX 750W PSU Skulle ni rekommendera detta? Ser att det kostar lite mindre än t.ex. Komplett.se - Corsair HX 650W PSU vilket jag tycker är konstigt, är det då lite sämre i kvalitet? Eller räcker kanske Komplett.se - Corsair TX 650W PSU?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk

Ja kostnaden på de nätaggen handlar om kvalitet på delarna samt att HX serien är modulär(du kan ta loss en del kablar och endast använda de du behöver). Ett hx650 räcker till din pc gott och väl!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ermus:

Oj oj oj, tack för alla de snabba svaren.

Jag kör Windows 7 64bit.

Att det ena grafikkortet sitter i 4x mode visste jag redan, men efter jag sökt runt lite verkar det göra en liten skillnad.

Jag är 99% säker på att jag kör CrossFire mellan korten.

Jag hade inte direkt antagit att nätaggregatet var det dåliga, visste bara att 620 W var lite på gränsen, jag köper väl snarast ett nytt som inte är Ace denna gången så att min dator inte exploderar (borde jag också köpa till 4gb mer ram? då det inte är speciellt dyrt, eller är det ändå onödigt?)

Det lagget jag har är att t.ex. ett spela jag körde utan märkbart lagg överhuvud taget, inte segt heller, säkerligen 40+fps körs nu på 5-15fps, t.o.m. i menyerna laggar det. World of Warcraft har jag inte märkt någon direkt skillnad prestandamässigt utan kör nu på något lägre fps, halkar ibland ner på 25fps(ultra). Dock finns det spel som Just Cause och Far Cry 2 som jag nu istället kör i 50-120fps istället för 30fps som förut. I de flesta spelen laggar det när jag vänder mig om, då jag antar att en del av banan laddas, vilket jag inte tror beror på grafikkorten.

Tack igen

Verkar ju direkt märkligt att du skulle få sämre prestanda i vissa spel o bättre i andra. Det du kan göra för att utesluta mobots grafikinblandning är att du snokar runt i BIOS o ser om du kan stänga av det helt och hållet.
Sedan är en ominstallation av (senaste) drivrutinerna det enda som jag kan rekommendera förutom en total ominstallation av Windows.

Jag kan inte säga hur mkt det påverkar prestanda att ha ena kortet i PCI-E x4-mode..
I vanliga desktop-miljöer vet jag att i SLI-konfig. så ställer åtminstone mitt moderkort ner det andra kortet från PCI-E x16 2.0 till lägre vid inaktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

620 "fungerande" watt är inte på gränsen i ditt fall, det handlar om att nätagget i fråga är skräp.
6870 CF drar inte ens 500W vid vägg.

Grafikkorten eller ett system med dessa?

Skrivet av MP-Jan:

Jag kan inte säga hur mkt det påverkar prestanda att ha ena kortet i PCI-E x4-mode..
I vanliga desktop-miljöer vet jag att i SLI-konfig. så ställer åtminstone mitt moderkort ner det andra kortet från PCI-E x16 2.0 till lägre vid inaktivitet.

Först gäller det x8 (2% drop).
"Surprising as it seems, the Radeon HD 5870 is comfortable, with a mere 2% performance drop overall. PCI-Express 2.0 x4 is where the Radeon HD 5870's discomfort is slightly notable, with a 5% drop, and even more surprisingly, on PCI-Express 2.0 x1, big as it seems, the performance drop is "only" 25% overall. Considering that you rob the card most of its data transfer potential, leaving only a 1/16th of the optimum bandwidth, it is still impressive that it can deliver 75% of its performance."

källa: AMD Radeon HD 5870 PCI-Express Scaling Review - Page 26/26 | techPowerUp

Detta gäller då inte crossfire som för TS är det aktuella, det var huvudsakligen riktat mot hur mycket skillnad olika 'x-siffra' ger. Dock finns det moderkort som stödjer crossfire men inte presterar så bra med det :

Warning: These P55 motherboards will cripple your Crossfire/SLI performance | Hardware Revolution

Men att ett AMD baserat moderkort skulle göra det har jag inte hört talas om, vilket egentligen inte säger någonting. Bäst är det att googla upp det, men troligtvis är ditt moderkort helt ok när det gäller crossfire trots att många gnäller på den gråa pcie porten ;).

Har du en annan hårddisk liggandes som du kan köra in ett nytt och fräscht operativsystem i så skulle jag testa för att se om det ger någon skillnad. Att testa på detta sättet är bra jobbigt ifall man inte har tillgång till en hårddisk att testa på och man inte vill formatera den man har som "main-hdd". Drivrutiner kan vara struliga och att köra om från början vid byte, inte minst när man byter från nvidia till ati/amd eller tvärtom då det nästan är obligatoriskt.

--

ATI kör korten i 2D-läge i desktop miljö, att den kan bli fel och att detta även körs i 3D-mijöer i vissa spel är inget man kan utesluta då inget är perfekt. Men det skulle märkas då tex mitt 5650 går från 675mhz till 100mhz (gpu-core). I crossfire så är i mitt fall 4870 nummer 2 i systemet nästan passivt, fläkten stannar tills tempen når 80c sen snurrar den en kort stund (vet inte om det ska vara så dock).

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

I bios hittade jag "Chipset - Internal Graphics - Internal Graphics Mode" som jag kan ställa in på "Disable/UMA/SIDEPORT/UMA+SIDEPORT", skulle det vara säkert att ställa in det på "Disable"?

Borde jag dock hålla på att fiffla med bios innan jag vet att datorn är stabil med tanke på att jag har ett skit-nätagg?

En extra hårddisk tror jag inte att jag har :/ Jag uppgraderade dock från ett annat HIS Radeon-kort, men tog bort alla(gick dock inte in i regedit och sånt) AMD drivrutiner innan jag satte in 6870.

Borde jag för nuvarande beställa ett Corsair HX 650W PSU och återkomma om jag fortfarande har problem?

Att formatera om känns som ett av de sista alternativen, min hårddisk är dock inte så bra, iaf inte enligt WEI där det får 5,8

EDIT: Borde jag tills dess ha datorn avstängd så att datorn inte exploderar?, eller hur stor är risken att något händer?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk
Skrivet av JonteP0nte:

Byt ASAP ut nätaggregatet! Ace är kända för att göra skitaggregat, och om det går sönder kan det skada resten av datorn också. Skulle istället köra på ett Corsair på minst 650 Watt.

Det kan mycket väl vara nätaggregatet som orsakar att du inte får så bra prestanda, annars ser systemet ganska välbalanserat ut tycker jag. Kanske om du kör processorn lite snabbare kan det ge en viss skillnad, men byt ut nätagget innan som sagt.

Nu överdriver du ta mej fan lite för mycket.
Har kört med ett Ace agg i flera år på min andra burk och den har aldrig gett efter. Och skulle den göra det så säger bara datorn från med att stängas av. Inget att vara rädd för att den drar med sig dina andra komponenter.
Och corsair på MINST 650w? Overkill.

Permalänk
Medlem

Nu blir jag lite kluven, det verkar finnas delade åsikter här

Borde jag kanske flasha bios? :/

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk
Skrivet av Jurkedurke:

Nu överdriver du ta mej fan lite för mycket.
Har kört med ett Ace agg i flera år på min andra burk och den har aldrig gett efter. Och skulle den göra det så säger bara datorn från med att stängas av. Inget att vara rädd för att den drar med sig dina andra komponenter.
Och corsair på MINST 650w? Overkill.

Kanske bör skaffa lite kunskap innan du kommer och skriker i forumet att andra har fel?

Om vi säger att TS dator drar ~400w som absolut mest så är det ändå i överkant för nätagget att klara av då dessa nätagg kan fela redan vid 75% belastning. Att påstå att ACE är ofarligt är ju också rätt idiotiskt med tanke på att de kör med fruktansvärt billiga eller rentav okända komponenter. Roligaste tycker jag var bilden jag såg på PCBn från ett av deras nätagg där de ersatt glassäkringen som egentligen ska sitta där (och var utritad på PCBn) med en smal järntråd. Att det ens är lagligt är ju lustigt.

Hursomhelst, pajar ett nätagg i en dator idag medans datorn är igång så är risken stor att något annat går sönder också, speciellt då det handlar om sån skit som ACE.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Jag läste nu igenom recensionen på just det nätaggregatet jag har och kollade på videon (som man nästan kunde skratta åt) och kan inget annat än att hålla med (de flesta) om att det verkar vara fullständig skit, jag känner mig lyckligt lottad att mitt fortfarande håller, nu köper jag då Coirsar'et, tack för all hjälpen allihopa

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk
Skrivet av Ermus:

I bios hittade jag "Chipset - Internal Graphics - Internal Graphics Mode" som jag kan ställa in på "Disable/UMA/SIDEPORT/UMA+SIDEPORT", skulle det vara säkert att ställa in det på "Disable"?

Borde jag för nuvarande beställa ett Corsair HX 650W PSU och återkomma om jag fortfarande har problem?

EDIT: Borde jag tills dess ha datorn avstängd så att datorn inte exploderar?, eller hur stor är risken att något händer?

Du kan absolut stänga av det inbyggda grafikkortet utan några problem.

Ang. Nätagget så tycker jag ett HX650 låter som ett någorlunda vettigt val. Vill du komma billigare undan så kan du köpa ett nätagg som inte är modulärt istället, du tjänar troligtvis in någon hundring men du får ju mer jobbiga kablar i datorn.

Du behöver inte stänga av datorn men jag skulle väl rekommendera att du inte belastar den supermycket förrän du bytt nätagget. alternativt kan du ta ut det ena grafikkortet för att lätta lite på trycket hos nätagget. Det är inte så att det garanterat händer något då man har nätagg av sämre kvalitet men somsagt så belastas ditt ACE-agg troligtvis en hel del då du kör igång ordentligt med datorn och det är väl inte att rekommendera då agget inte klarar av det (Eller då det finns en risk att det inte klarar av det.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Skrivet av Ermus:

Komplett.se - Corsair TX 750W PSU Skulle ni rekommendera detta? Ser att det kostar lite mindre än t.ex. Komplett.se - Corsair HX 650W PSU vilket jag tycker är konstigt, är det då lite sämre i kvalitet? Eller räcker kanske Komplett.se - Corsair TX 650W PSU?

Skrivet av chipsfingers:

Ja kostnaden på de nätaggen handlar om kvalitet på delarna samt att HX serien är modulär(du kan ta loss en del kablar och endast använda de du behöver). Ett hx650 räcker till din pc gott och väl!

TX är inte av sämre kvalitet än HX-serien, däremot sitter det äldre teknologi i TX-serien som bla. gör att de lever om lite mer och gissningsvis kanske går lite varmare. de är ej heller lika effektiva som HX-serien.

Sämre kvalitet är de iallafall inte, och om de nu är det så tror jag inte det är någonting man märker någon skillnad på, livslängden på båda aggen är såpass långa ändå.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Antzo:

Grafikkorten eller ett system med dessa?

Hela systemet.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte då det nya nätagget och 4gb ram. Ifall det sedan fortfarande "laggar" (:P) så måste det bero på Processorn, men de kostar ju runt två och ett halvt om man vill ha nåt bra så det får nog vänta.

Återigen, tack för all hjälpen, nu behöver jag dock ingen mer hjälp utan får återkomma senare om det för någon anledning skiter sig igen.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 22 | Processor: AMD Phenom II X4 945@3.0GHz | RAM: Corsair 8GB 1333MHz XMS3 | Grafikkort: 6870HD CrossFire | Nätaggregat: Corsair TX650W
Skärm: Samsung 226BW | Tangentbord: Logitech G510| Mus: Logitech MX518 | Musmatta: fUnc Industries Surface 1030

Permalänk

8gb vs 4gb ger ingen större prestandaskillnad..

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ermus:

Hej, jag är ny här i forumen och är hemskt ledsen om något liknande min post har gjorts nyligen.

Jag kan börja med att säga att jag köpte två nya grafikkort förra veckan, två stycken HIS Radeon HD 6870 och kör dem nu i CrossFire. Jag tvivlar inte på att de presterar dåligt, men något i mitt system verkar dra ner på fps i spel, jag skulle då vilja be er som är lite mer erfarna att se vad det är som skapar en flaskhals i prestandan.

ASUS M4A785TD-V EVO

AMD Phenom II x4 945 3.0GHz

2x 2GB Corsair 1333MHz

SAMSUNG HD502IJ ATA Device (500gb)
Hitachi HDS721680PLA380 ATA Device (80gb OS'et på detta)

Ace RAW DEAL PLUS+ 620W ATX 2.2 Version

Tack på förhand!

BYT NÄTAGG!

För guds skull. Inte Ace

YouTube - SweClockers testar nätaggregat från Ace of Sweden

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Nu överdriver du ta mej fan lite för mycket.
Har kört med ett Ace agg i flera år på min andra burk och den har aldrig gett efter. Och skulle den göra det så säger bara datorn från med att stängas av. Inget att vara rädd för att den drar med sig dina andra komponenter.
Och corsair på MINST 650w? Overkill.

min grabb hade ett lågbudget nätagg tills i förrgår , för då dog datorn för han
då åkte vi till en data firma och kollade upp nätagget och det var såklart dött
vi åkte då till netonnet och köpte ett corsair tx650 (tror det stod tx)
monterade in det i datorn .
och som många här befarar datorn var stendöd inte ett liv i den
så nog kan dåliga nätagg döda resten av prylarna som flicka sa

tjoo flöjt

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

För det första ska du byta nätagg direkt, de är verkligen dåliga och använder inte ens samma teknik som andra agg. Ett oem-agg i en dell-dator för 3000kr är betydligt bättre.

Sweclockers testade ace-aggregaten, och de small när de nått typ 80% av watten de ska klara, och då hade hela datorn gått sönder ifall den hade suttit i en.

Alltså, du spelar rysk roulett med din dator, nätagget kan smälla när som helst så fort det får lite press, och då går med säkerhet dina grafikkort, din processor, ditt moderkort och hårdisk mm, eftersom nätagget helt saknar skydd för dem med..

Köp nytt!

Sen som sagt, dina kort körs i 4x hastigheten. Enligt test så ger det tappar man 5% med två stycken hd5870, så där bör det inte göra jätte stor skillnad.

Kan vara moderkortet.. Jag har ett asus med samma chipset. Både min processor och mitt grafikkort underpresterar nåt fruktansvärt utan anledning. Vi snackar alltså om att processorn bör prestera dubbelt så bra än vad den gör, och grafikkortet åtminstone 50% bättre än vad det gör.

Kan vara samma med ditt.. Skit är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ermus:

I bios hittade jag "Chipset - Internal Graphics - Internal Graphics Mode" som jag kan ställa in på "Disable/UMA/SIDEPORT/UMA+SIDEPORT", skulle det vara säkert att ställa in det på "Disable"?

Borde jag dock hålla på att fiffla med bios innan jag vet att datorn är stabil med tanke på att jag har ett skit-nätagg?

En extra hårddisk tror jag inte att jag har :/ Jag uppgraderade dock från ett annat HIS Radeon-kort, men tog bort alla(gick dock inte in i regedit och sånt) AMD drivrutiner innan jag satte in 6870.

Borde jag för nuvarande beställa ett Corsair HX 650W PSU och återkomma om jag fortfarande har problem?

Att formatera om känns som ett av de sista alternativen, min hårddisk är dock inte så bra, iaf inte enligt WEI där det får 5,8

EDIT: Borde jag tills dess ha datorn avstängd så att datorn inte exploderar?, eller hur stor är risken att något händer?

Svaret på frågan om interna grafiken är enkel om du frågar dig: Kommer du att använda den interna grafikkretsen?
Fippla med datorn hur mkt du vill men som alla andra säger: ACE agg. är crap, det finns det tester som bevisar.
Det är lite risky att köra Crossfire/SLI på ett opålitligt agg. ja, men att det skulle självdö dom närmsta dagarna då du bara surfar eller "fifflar" i BIOS, tror jag inte.
Beställ ett nytt agg. i vilket fall, tycker jag.

Corsair eller något annat märke?;
Har OCZ själv, det har fått bra recensioner, finns bättre men det funkar bra nog för min SLI-uppsättning. Prisvärt.
OCZ ModXStream-Pro 600W - Bjorn3D.com
XtremeComputing - #1 For Hardware News And Reviews
Bra pris på Inet OCZ ModXStream Pro 600W - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jurkedurke:

Nu överdriver du ta mej fan lite för mycket.
Har kört med ett Ace agg i flera år på min andra burk och den har aldrig gett efter. Och skulle den göra det så säger bara datorn från med att stängas av. Inget att vara rädd för att den drar med sig dina andra komponenter.
Och corsair på MINST 650w? Overkill.

Tss, klart som korvspad att ett dåligt nätaggregat som går sönder även kan dra med sig andra komponenter på vägen. Sedan så antar jag att din andra burk inte har så krävande komponenter som stressar nätagget, då är det klart det inte går sönder.

650 watt overkill till ett system med dubbla grafikkort, 4-kärnig processor och 2 hårddiskar? I dont think so.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonteP0nte:

650 watt overkill till ett system med dubbla grafikkort, 4-kärnig processor och 2 hårddiskar? I dont think so.

När de två grafikkorten är 6870 så - jo.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ermus:

Köpte då det nya nätagget och 4gb ram. Ifall det sedan fortfarande "laggar" (:P) så måste det bero på Processorn, men de kostar ju runt två och ett halvt om man vill ha nåt bra så det får nog vänta.

Återigen, tack för all hjälpen, nu behöver jag dock ingen mer hjälp utan får återkomma senare om det för någon anledning skiter sig igen.

Skrivet av Jonssown:
Skrivet av Defeat^:

För det första ska du byta nätagg direkt, de är verkligen dåliga och använder inte ens samma teknik som andra agg. Ett oem-agg i en dell-dator för 3000kr är betydligt bättre.

Sweclockers testade ace-aggregaten, och de small när de nått typ 80% av watten de ska klara, och då hade hela datorn gått sönder ifall den hade suttit i en.

Alltså, du spelar rysk roulett med din dator, nätagget kan smälla när som helst så fort det får lite press, och då går med säkerhet dina grafikkort, din processor, ditt moderkort och hårdisk mm, eftersom nätagget helt saknar skydd för dem med..

Köp nytt!

Sen som sagt, dina kort körs i 4x hastigheten. Enligt test så ger det tappar man 5% med två stycken hd5870, så där bör det inte göra jätte stor skillnad.

Kan vara moderkortet.. Jag har ett asus med samma chipset. Både min processor och mitt grafikkort underpresterar nåt fruktansvärt utan anledning. Vi snackar alltså om att processorn bör prestera dubbelt så bra än vad den gör, och grafikkortet åtminstone 50% bättre än vad det gör.

Kan vara samma med ditt.. Skit är det

Skrivet av MP-Jan:

Svaret på frågan om interna grafiken är enkel om du frågar dig: Kommer du att använda den interna grafikkretsen?
Fippla med datorn hur mkt du vill men som alla andra säger: ACE agg. är crap, det finns det tester som bevisar.
Det är lite risky att köra Crossfire/SLI på ett opålitligt agg. ja, men att det skulle självdö dom närmsta dagarna då du bara surfar eller "fifflar" i BIOS, tror jag inte.
Beställ ett nytt agg. i vilket fall, tycker jag.

Corsair eller något annat märke?;
Har OCZ själv, det har fått bra recensioner, finns bättre men det funkar bra nog för min SLI-uppsättning. Prisvärt.
OCZ ModXStream-Pro 600W - Bjorn3D.com
XtremeComputing - #1 For Hardware News And Reviews
Bra pris på Inet OCZ ModXStream Pro 600W - Inet.se

Kanske skulle läsa innan ni postar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

När de två grafikkorten är 6870 så - jo.

Tror du fått lite om bakfoten hur strömsnålt ett 6870 egentligen är. Bara det faktum att det kräver 2 st 6-pin för att kunna drivas och har ett TDP som är lika högt som ett 5850 visar väl tillräckligt att det kräver en del ström?

Jag skulle inte köra crossfire med något mindre än 650 watt i varje fall, speciellt inte om man också har 2 hårddiskar och en ganska hungrig processor. Därför jag kör med 650 watt till mina 4850 som har 114 watt TDP (jämfört med 6870s 151 watt) och bara en 6-pin connector.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JonteP0nte:

Tror du fått lite om bakfoten hur strömsnålt ett 6870 egentligen är. Bara det faktum att det kräver 2 st 6-pin för att kunna drivas och har ett TDP som är lika högt som ett 5850 visar väl tillräckligt att det kräver en del ström?

Jag skulle inte köra crossfire med något mindre än 650 watt i varje fall, speciellt inte om man också har 2 hårddiskar och en ganska hungrig processor. Därför jag kör med 650 watt till mina 4850 som har 114 watt TDP (jämfört med 6870s 151 watt) och bara en 6-pin connector.

Nej det är du som har fått det om bakfoten, 5850 drar för övrigt inte heller mycket ström.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.