Vill ha bort administratör-kontot.

Permalänk

Vill ha bort administratör-kontot.

Hejsan! Vi har fått en dator av skolan. Men tyvärr finns det ett administratör-konto som gör att man inte kan installera vad man vill, inget egentligen. Inte spotify, msn, google chrome mm. Jag skulle så gärna vilja ha allt det där på den, så är det någon som vet hur man får bort det kontot? Jag har testat;

*Köra CMD som administratör -> skriva in: net user administrator /active:no

Men det fungerade ej. Så kom med förslag på hur jag ska göra. Tack på förhand!

Mvh Felix

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem

Kan du logga in på administratör kontot?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Spotify brukar man inte behöva installera - det brukar gå att köra från en USB-sticka, alt. kopiera det från stickan till datorn... funkar perfekt för mig på jobbet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Det är din skolas dator så nej du ska inte ha tillgång till adminfunktioner på datorn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Även om det stämmer att skolan äger datorn så brukar det väl inte vara några sådana begränsningar normalt. Jag har då inte hört talas om det förut. Men din skola är väl kanske extra paranoid om vad eleverna kan göra.

Mitt förslag är då jag misstänker att dom inte skulle ge dig lösen till admin kontot att du tar upp det med de IT-ansvariga personerna på skolan och ber dem installera de program du vill ha. Tycker det bör vara fritt att själv välja vilken webläsare man vill använda. Likaså ett program för musik.

Visa signatur

Define R3, GA-Z97X, i5 4690k, 8GB Corsair, GTX780

Permalänk
Medlem

Såhär gjorde jag: öppnade upp datorn, tog ut cmos-batteriet (nollställer bios), satte tillbaks det, installerade om Windows 7 och vips kan man göra vad man vill! Men det uppskattades inte av skolan..

Permalänk

Eller så har man bara godkännande att lägga in vart man vill

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Nice! jag hade gjort samma sak, hade aldrig pallat arbeta med en dator jag inte har full kontroll över.

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Medlem

Är det datorer som ni får köpa ut sen eller?? Med tanke på att dom blir helt värdelösa om 3 år så vore det inte dumt om skolan sålde ut gamla bärbara och fick åtminstone en liten del av pengarna tillbaka istället för att slänga dom.. Och då borde man kunna readan från början kunna använda dator hur man än ville eller?? Fattar inte vad är det för syfte att låna ut datorer utan att folk ska kunna använda dess hela potential. Klart man ska kunna installera nya program osv. Man ska väl inte behöva springa till data killar i skolan för att få installera vlc eller andra program som man kan tänka sig att man behöver

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Det har med säkerheten att göra och att kunna garantera att den fungerar mot skolans alla resurser. Ganska självklart.

Och låna är ordet det är inte att själv äga datorn så det är inte din egen egendom

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Grejjen med det är ju att de inte vill att folk ska kunna lira t.ex wow på lektionerna och koncentrera sig på det istället för skolan Vet själv hur det gick när vi fick datorer på skolan.... Blev rätt mycket mer wowspelande än koncentrera sig på lektioner Fick även internetkontot avstängd två gånger Så, skolan är smart som sätter låsningar.

OnT: Kände en kille innan som låste upp sin och alla polares datorer, dock känner jag inte han längre annars hade jag kunnat fråga :/
Rektorn blev dock inte glad när de fick reda på det, men han fick anställning på skolan som IT-tekniker efter det så

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Kan du inte köra typ

net user Administrator TempPassword1234

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

På den skolan där jag går så får man installera vad man vill, finns inget admin-konto. Man får också köpa ut den när skoltiden är slut ifall man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Grejjen med det är ju att de inte vill att folk ska kunna lira t.ex wow på lektionerna och koncentrera sig på det istället för skolan Vet själv hur det gick när vi fick datorer på skolan.... Blev rätt mycket mer wowspelande än koncentrera sig på lektioner Fick även internetkontot avstängd två gånger Så, skolan är smart som sätter låsningar.

OnT: Kände en kille innan som låste upp sin och alla polares datorer, dock känner jag inte han längre annars hade jag kunnat fråga :/
Rektorn blev dock inte glad när de fick reda på det, men han fick anställning på skolan som IT-tekniker efter det så

Vill dom inte att elever ska kunna spela spel så ska dom fixa Mac åt dom Men dom kanske är onödigt dyra....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomas_88:

Vill dom inte att elever ska kunna spela spel så ska dom fixa Mac åt dom Men dom kanske är onödigt dyra....

Ovan nämda WoW och Quake3 fungerar utmärkt på macar

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurreKula:

varför inte göra en image som ligger på en separat recoverypartition så att klienten kan återställa var den än må vara?

På en arbetsplats med över 1000 klienter? Blir ganska mycket jobb om imagen behöver uppdateras.

Dessutom, är man så dum så man pillar på saker man inte ska fast man uttryckligen blivit tillsagd så kan man allt vänta tills man kommer till ett laddningsnät.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

På en arbetsplats med över 1000 klienter? Blir ganska mycket jobb om imagen behöver uppdateras.

Dessutom, är man så dum så man pillar på saker man inte ska fast man uttryckligen blivit tillsagd så kan man allt vänta tills man kommer till ett laddningsnät.

Mjo, visste inte hur många klienter ni hade

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase