Permalänk
Medlem

Hur skydda min NAS?

Funderar att sätta upp ett hem/företagsnätverk med en Nas som central lagring av filer. Hur skyddar jag den mot virus och intrång? Den kommer ju ständigt ligga uppkopplad på nätverket och därmed även internet. På datorerna har jag ju mjukvarubrandvägg och antivirusprogramvara. Brukar även inaktivera nätverksanslutningen då jag ej behöver vara uppkopplad till internet. Ska jag lagra filerna på en NAS så kommer ju datorerna behöva vara ständigt uppkopplade på nätverket och därmed automatiskt internet också. Hur hanterar jag säkerhetsaspekten.
Är hyfsat paranoid så vill ha hög säkerhet är inte speciellt datakunnig så bra om det blir lätthanterat.

Permalänk
Medlem

Skaffa en konsumentrouter så kommer din NAS bli relativt onåbar från "Internet".

Permalänk
Medlem

Använd linux som OS. Linux är immunt mot Windows virus, som dock kan spridas via en linuxdator. Därför är det bra med ett antivirusprogram på filservern. Linux interna brandvägg (netfilter) är mycket bra. För konfigurering av netfilter används iptables. Samba sköter om att Windows får tillgång till filerna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Använd linux som OS. Linux är immunt mot Windows virus, som dock kan spridas via en linuxdator. Därför är det bra med ett antivirusprogram på filservern. Linux interna brandvägg (netfilter) är mycket bra. För konfigurering av netfilter används iptables. Samba sköter om att Windows får tillgång till filerna.

Då personen skriver att han inte är spec datakunnis så är det där inget riktigt bra svar.

ontopic:

Så länge du ser till att du har en brandvägg som inte är allt för öppen, samt att du ser till att du inte har någon FTP-server aktiverad på Nasen så är det tillräcligt för de flesta

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Jag går i köptankar på en NAS själv. Skulle det fungera att ställa in i routern att NASen inte har tillgång till internet alls om man inte behöver den funktionaliteten. Dom flesta hemmaroutrar har väl filter för mac-adresser?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W