Bra mmorpg spel. Trött på world of warcraft.

Permalänk
Skrivet av Negima:

Vet att jag inte bidrar men jag är tvungen att skriva det
Någon som läst tråden och räknat alla "Dock", är det ett nytt modeord eller råkar det bara vara så att det glidit in typ 20 dock på under 30 posts?

Folk som hänger mycket på internet verkar få en ganska begränsad vokabulär, mig själv inkluderad. Men visst vore det trevligt för ögonen om någon vågade vara lite spännande och varva med "däremot"?

Hur som helst, ni som tipsar. Ni vet väl om att trådskaparen är ute efter ett spel som har lika bra PVE-del som WoW men utan jobbiga kids? Det finns m.a.o. inte. Är du vågad tycker jag du ska ge Eve Online en chans, det är fan riktigt bra om du orkar ta tag i det. Men räkna inte med att det är roligt förrän efter en vecka eller två, när du förstått dig på det. Folk påstår att man måste levla 1-80 i WoW för att kunna spelet. Ptja. I Eve måste du "levla 1-80" för att fatta hur du equippar ditt skepp. Typ. Men komplexiteten är det som ger spelet sitt djup. Och sen hur underbart "hardcore" det är. Dog du? Surt, du är fan död, stendöd. Har du inte skött dig kan du ha förlorat en månad i skillträning på att du glömde uppdatera din klon. Och skeppet du flög som var svindyrt som du bara ville ta tillbaks till säker rymd för att equippa, det kommer du aldrig se igen och inte heller pengarna, om du inte försäkrade det.

Däremot är Eve Online ett renodlat PVP-spel, den PVE som finns är värdelös om du tänker dig att gå in i ICC och sänka en fet raidboss. Fast PVP i Eve betyder så mycket mer än att köra lite arena i WoW, det är strider om solsystem och resurser det handlar om. Kommer du in i det, är det tokfett. Men med 90% säkerhet kommer du stirra på skärmen efter en vecka och undra vad fa-an du håller på med.

Annars är det mer eller mindre kört. Dungeons and Dragons? Warhammer? Lineage? Aion? LOTR? Glöm det. DoD, Warhammer och LOTR kommer inte i närheten av WoW (även om communityn säkert är bättre), och alla asiatiska MMORPGn är totalt värdelösa. Förutom Ragnarok Online då, men det är 100% nostalgi som får mig att säga det. Rent objektivt är det lika mycket dynga som alla spel dom där jävla pinn-ätarna trycker ut. (Nintendo är undantaget som bekräftar regeln).

Men i all denna negativitet kan jag ändå tipsa om Star Wars: Old Republic. Det verkar bli riktigt bra. Men det är ju ett tag kvar. Så mitt sista tips är alltså; testa Eve Online eller skit i det. Det finns inget spel som kommer upp i samma klass, spelmässigt, som World of Warcraft gör. Den enorma produktion dom har bakom sig garanterar att dom kan göra ett spel som springer cirklar runt alla konkurrenter. Allt annat känns opolerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatoGandalf:

Folk som hänger mycket på internet verkar få en ganska begränsad vokabulär, mig själv inkluderad. Men visst vore det trevligt för ögonen om någon vågade vara lite spännande och varva med "däremot"?

Hur som helst, ni som tipsar. Ni vet väl om att trådskaparen är ute efter ett spel som har lika bra PVE-del som WoW men utan jobbiga kids? Det finns m.a.o. inte. Är du vågad tycker jag du ska ge Eve Online en chans, det är fan riktigt bra om du orkar ta tag i det. Men räkna inte med att det är roligt förrän efter en vecka eller två, när du förstått dig på det. Folk påstår att man måste levla 1-80 i WoW för att kunna spelet. Ptja. I Eve måste du "levla 1-80" för att fatta hur du equippar ditt skepp. Typ. Men komplexiteten är det som ger spelet sitt djup. Och sen hur underbart "hardcore" det är. Dog du? Surt, du är fan död, stendöd. Har du inte skött dig kan du ha förlorat en månad i skillträning på att du glömde uppdatera din klon. Och skeppet du flög som var svindyrt som du bara ville ta tillbaks till säker rymd för att equippa, det kommer du aldrig se igen och inte heller pengarna, om du inte försäkrade det.

Däremot är Eve Online ett renodlat PVP-spel, den PVE som finns är värdelös om du tänker dig att gå in i ICC och sänka en fet raidboss. Fast PVP i Eve betyder så mycket mer än att köra lite arena i WoW, det är strider om solsystem och resurser det handlar om. Kommer du in i det, är det tokfett. Men med 90% säkerhet kommer du stirra på skärmen efter en vecka och undra vad fa-an du håller på med.

Annars är det mer eller mindre kört. Dungeons and Dragons? Warhammer? Lineage? Aion? LOTR? Glöm det. DoD, Warhammer och LOTR kommer inte i närheten av WoW (även om communityn säkert är bättre), och alla asiatiska MMORPGn är totalt värdelösa. Förutom Ragnarok Online då, men det är 100% nostalgi som får mig att säga det. Rent objektivt är det lika mycket dynga som alla spel dom där jävla pinn-ätarna trycker ut. (Nintendo är undantaget som bekräftar regeln).

Men i all denna negativitet kan jag ändå tipsa om Star Wars: Old Republic. Det verkar bli riktigt bra. Men det är ju ett tag kvar. Så mitt sista tips är alltså; testa Eve Online eller skit i det. Det finns inget spel som kommer upp i samma klass, spelmässigt, som World of Warcraft gör. Den enorma produktion dom har bakom sig garanterar att dom kan göra ett spel som springer cirklar runt alla konkurrenter. Allt annat känns opolerat.

Tack för ett bra svar. Får bli att testa Eve online igen antar jag. Vägrar att spela World of Warcraft, varje gång jag spelar blir jag alltid lika sur på hur dumma och otrevliga personer är i spelet.

Permalänk

@spatman
Du sökte efter ett PvE spel med bra community. Med tanke på det, låter EVE Online som ett helt fel val. Jag tycker inte att du skall lägga allt för stor vikt vad andra tycker. Avfärdar man alla andra MMOs till förmån för WoW, har man en mycket begränsad förståelse av människans natur. Det är absolut omöjligt att kategorisera ett spel som bäst. Allt ligger i betraktarens ögon. Vad en person upplever som bra, tycker någon annan är dåligt.

Med tanke på vad du ursprungligen letade efter, är min rekommendation att du provar på LotRO och EQ2. Det finns gratis trial till båda spelen, så det är bara att registrera sig och ladda ner klienten.

EQ2 har ett enormt omfattande innehåll, och släppte nyligen sin 5e expansion - Sentinel's Fate. Vad spelet eventuellt saknar i grafiks kvalitet jämfört med nyare MMOs, kompenseras genom det enorma utbud som står till buds. Spelet har dessutom ett av de bästa guildrekryteringsystem jag upplevt till dagens datum. Det i kombination med en vänlig community gör att du snabbt och enkelt kan hitta en lämplig guild, om du inte vill spela solo.

LotRO har inte ett lika omfattande innehåll, men inte på något sätt bristfälligt. Den senaste expansionen - Siege of Mirkwood - introducerade "skirmishes" vilket blivit ett mycket populärt tillägg till quest och vanliga instanser/raids. LotROs styrka ligger i att förmedla "stämningar", både när det gäller naturupplevelser och i quests/instanser. Grafiken är väldigt bra och communityn suberb. Det är inte lika enkelt att hitta guild som i EQ2, men genom att göra sig hörd i zon chatten eller skriva på Codemasters sever forum, lär du inte ha några problem att hitta ett hem. Evernight, Eldar och Snowbourn är servers som har aktiva svenska gillen, om du skulle önska ett sådant.

Lycka till!

Visa signatur

Friskyttarna
http://friskyttarna.eu
Ett Svenskt LotRO kinship - Evernight (EU)

Permalänk
Medlem

champions online för 4 pund http://www.play.com/Games/PC/4-/6080087/Champions-Online/Product.html
Ett riktigt roligt mmo med unik serietidnings känsla

här kommer en kort review: http://www.gametrailers.com/user-movie/champions-online-review/330137

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Allods Online som för tillfället är det mest lovande free2play mmot. Lirar det ibland med min sambo och det är riktigt kul, har inte kommit så långt i spelet men allt verkar lovande.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill påminna alla om att diskussioner om piratservrar o dyl. inte är tillåtet.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Jag spelar Darkfall sedan åtta månader. Kan bara säga att jag aldrig mer kommer spela ett mmo utan full loot och full pvp. Loggade in på mitt WoW konto i går för första gången sedan flera månader och det kändes.... tomt, dött och innehållslöst.

Jag hoppas Mortal Online ska bli bättre än Darkfall, men blev inte imponerad av betan som jag testat sedan releasen.

I Darkfall måste man skapa sin egen mening, sina egna mål. Det finns lite quests som mest är till för att göra sitt övande i olika vapenslag lite roligare. Hela spelet bygger på att man är med i en klan så det är nog inte så mycket för ensamvargar.

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem

Jag får nog rekommendera EverQuest 2 också.
De jobbar just nu också på att uppgradera grafiken till shader 3.0 men det tar sin lilla stund då spelet är så stort och har några år på nacken, Det går att använda den nya grafiken nu men den har fortfarande en del buggar.

Permalänk
Medlem

Åkt tillbaka till tiden och spela Star wars galaxies. Önskar jag kunde göra det iaf Har inte hittat något med samma stämmning sen det blev dödat.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk

Perfect world?

Visa signatur

Ny dator coming soon!

Permalänk
Medlem

Vad sägs om:

Allods
Battle of the immortals
Savage 2
Atlantica online
Perfect world
Heroes of three kingdoms
Maplestory
La tale
Draconica
A.V.A.
Legue of legends
Battleforge
Sword 2 (sword of the new world)
S.U.N.
Face of mankind
Ace Online
Rappelz
Cabal online
Soul master
Martial Empires
DDO
Grand fantasia
FLYFF
Twelve sky 2
Wolfteam
Alien Swarm
Runes of magic
Tales of fantasy
Requiem
LOCO
GunZ

Kommande:

Black Prophecy
TERA
Vindictus
Divine soul
Aika (släppt i NA kommer till eu i höst)
LOTRO

Alla spel i denna listan UTOM TERA är eller kommer bli gratis. TERA kommer bli ett P2P men verkar så otroligt lovande.

I Allods finns en trevlig svensk guild jag haft koll på men inte joinat då jag inte orkat lvla. Focus eller nåt heter dom.

Alla spel är inte renodlade RPG, A.V.A. är ett FPS t.ex. men de jag listat här är bra kvalitativa spel som är värda att testa. Alla tycker dock inte om alla spel så man får leta lite för att hitta det som passar en själv. Grafiken i vissa spel är inte "top notch" men kan man se på själva spelet så kommer man få många timmars roligt lirande.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

LOTRO är nog community & PVE mässigt en ganska bra alternativ. Snart blir LOTRO free2play, precis som DDO redan är (vilket är också bra, men kanske inte för allas smak)

EVE är kanon, men PVE, mja.

Ganska interessant att det finns så mycket MMO utbud nuförtiden, och ändå är det svårt att hitta något.

Visa signatur

--------------------------

Permalänk
Medlem

Jag spelar ett otroligt roligt spel. Det är endast 2d men spelkänslan är helt underbar! Det heter Navyfield. Fantastiskt. Det är helt gratis och mycket spelar vänligt. har du någonsin drömt dig om att få börja i flottan? Om att få kommandera stora lagskepp i enorma havstrider? Det är fullt möjligt i navyfield.

Som i alla spel börjar man på botten och får arbeta sig uppåt. Det är svårt i början då man endast har en frigatt men åhh vad fantastiskt roligt det är senare!

Man kan ha en Ubåt (SS), Slagskepp (BB) eller ett Hangarskepp (CV). Det finns såklart en hel del olika båtar till, men detta är vad man vanligtvis siktar på.=)

Vi är en grupp svenskar som har startat en såkallad "Guild/Squadron". Vi kallas =BFG= och vi spelar för att ha kul! Alla svenskar är fullt välkomna och vi lär er precis allt ni behöver veta. Ni kan hitta spelet på hemsidan TwoWar.com - Your Portal for millitary Free2Play MMOGs
Ni kan också adda naxer_93 på skype så hjälper jag er, vi tar emot alla som vill! Enda kravet är att man kan prata svenska. Det finns inget krav på online tid och som sagt det är helt gratis! Bara att göra ett konto och sedan glida med vågorna!

Hoppas ni ger spelet en chans! C u ingame!
Mvh NaXer.

edit: Fixade några stavfel.=)

Visa signatur

GPU: EVGA GeForce GTX 1080 8GB ACX3.0 FTW Hybrid | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Silent Loop 240mm | Moderkort: Aorus Master Z390 | RAM: Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Svart | M.2 SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB | SSD: Samsung 860 EVO 500GB | PSU: Fractal Design Integra M 650W | Chassi: Fractal Design Define R6 USB-C Svart TG |

Permalänk
Hedersmedlem

Jag säger fortfarande Anarchy Online. Nya motorn kommer i år(tm) och spelet känns väldigt levande fortfarande.

Gratis att köra utan expansioner, bra med saker att göra.. nu finns det fler pvp-zoner, dagliga missions, instanser etc.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Lord of the rings online är rätt ok nu, skulle välja påstå att det är näst bäst efter WoW.
När det gäller gratis mmorpg's, testa Allods Online.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk

Har inte läst hela tråden men FF14 kommer ut inom någon månad? Så vitt jag vet så är FF14 uteslutande PvE? Det ser sjukt snyggt ut och verkar ha en vansinnigt skön RPG stämning.

Permalänk
Medlem

Fallen earth. Fallen Earth Age Gate | Fallen Earth tycker jag är det bästa just nu. Grym öppen värld utan laddningar och zoner.

Visa signatur

HEJ

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur mycket du ska spela, vissa mmorpg blir roliga just för att man spelar mycket och blir bättre som i tex Wow. Tycker personligen att Warhammer funkar ganska bra om man bara ska spela lite då och då eftersom pvpn och grafiken är sjukt grym där.

Uhm annars har jag kollat runt en hel del själv och tycker nog Wow är bäst tyvärr.

Folk som erbjuder gratis spel som generellt är mycket sämre förstår jag mig inte på, kan man inte lägga 100 kr i månaden på en hobby som man lägger 15-80 timmar i veckan så är det något som inte stämmer.

Permalänk
Medlem

tales of pirates. Gratis och grymt skoj

Permalänk

testa darkfall online, de har gratis 14 dagars trailer. Ge inte upp direkt dock, det är ett mkt... speciellt spel om man jämnför med WoW.

Permalänk
Medlem

Pirates of the burning sea mmo

Skrivet av Nessur:

Lirade Pirated of the burning sea betan och sen 6 månader betal, tyckte att det spelet var väldigt nytänkande med skeppsstriderna, om hade råd så skulle jag börja spela igen

Har blivit gratis att spela nu sedan 22/10-10

Spelar själv men har gjort det ett bra tag.
Servers:
Roberts - Europa
Antigua - USA

Bearbot

Visa signatur

I7 980x @4.5 | Asus Rampage III Extreme | Corsair Dominator 12gb (3x4) Cl 9 | Corsair AX1200 | EVGA 680 FTW x2 | Corsair 800D WC | SSD Corsair Force 120gb x2 | Western Digital Caviar Black 2TB x 2 | Logitech G19 | Mad Cats Rat 9 | Logitech G35 | Logitech Pro C910 HD | W7 Ultimate x64 | Dell U2311H x 3 | Nvidia Surround |

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men om ingen redan rekommenderat Guild Wars så gör jag det.
Just nu har jag spelat strax över 800 timmar och har mycket kvar att göra. Dessutom har det kommit massor av nya grejor senaste månaderna (för att göra en "brygga" till GW2).
Vill du börja spela så PM:a mig så kan jag hjälpa dig lite

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har spelat Lineage 2, Everquest 2, Lord of the Rings Online, EVE, Star Wars Galaxies och World of Warcraft.

Om bara tittar på communityn i spelen så är det väldigt lika, det finns inget spel med "bättre" community enligt mig, finns trevliga spelare, finns gnälliga spelare, finns omogna spelare, finns hjälpsamma spelare osv i samtliga spel.

Ett tips är att söka sig till RP servrer, även om det finns rötägg i sådana också så är det generellt mer mogna spelare, dock ska man följa RP regler förstås då

Men trots en uppsjö av andra spel så finns det inget som slår WoW när det gäller kvalité eller innehåll.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Darkfall lätt, digitalknark

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Mo0rbid:

Darkfall lätt, digitalknark

Jupp. Och efter att ha spelat WoW, EVE, Entropia, Wizard 101, LOTRO, Dungeons nd Dragons, Conan, Allods, Aion, Alganon, FFIX, Rift, Warhammer, Guild Wars, SUN, HoN mfl mfl....
kan jag konstatera att communityn i Darkfall helt enkelt är bäst (dock ej dess forum community).

Visa signatur

Nvidia RTX 2080Ti | Intel Core i7 3,7GHz | RAM 32Gb 1333Mhz | Acer Z-321QU 32' 2560x1440@144HZ|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Främling:

Jupp. Och efter att ha spelat WoW, EVE, Entropia, Wizard 101, LOTRO, Dungeons nd Dragons, Conan, Allods, Aion, Alganon, FFIX, Rift, Warhammer, Guild Wars, SUN, HoN mfl mfl....
kan jag konstatera att communityn i Darkfall helt enkelt är bäst (dock ej dess forum community).

Den i Guild Wars är inte helt fel heller. Gjorde en stor tabbe igår och sålde iväg en yxa värd 60k för bara 35k för att jag var lite trött och räknade fel. Jag sade till köparen att han gjorde en väldigt bra affär och att jag var väldigt dum. Sedan kom han och gav mig 25k efter att jag hade sagt vad yxan verkligen var värd.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Lord of the rings Online : Om du gillar filmerna så borde du definitivt gilla spelen! Bästa rollspelet med PvP, Instanser, Fantasi-baserad. Best of the best!

Silkroad är ganska bra, men tar år och dar att levla utan premium och att det också tar tid att logga in.

Visa signatur

Intel Core™ i5-3470 @ 3.20GHz - MSI B75MA - Kingston 8 GB RAM - Radeon HD 7850 1GB - Silver Power 500W - 120 GB SSD HyperX 3k

Permalänk
Skrivet av Cation:

Lord of the rings Online : Om du gillar filmerna så borde du definitivt gilla spelen! Bästa rollspelet med PvP, Instanser, Fantasi-baserad. Best of the best!

Silkroad är ganska bra, men tar år och dar att levla utan premium och att det också tar tid att logga in.

PvP? Nej, LOTRO är det ultimata PVE spelet just nu. Folk är trevliga, hjälpsamma och level-hetsen i WoW saknas. Jag gör några quest varje kväll bara för att det är mysigt. Ett avbräck från Darkfall där man är livrädd varje sekund.
Känns som att det intressantaste spelet med kombinationen pvp/pve just nu är Rift.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lirade WOW i fem år men la ner för det kändes som allt upprepa sig. Sen tre veckor tillbaka har jag kört DDO (Dungeons & Dragons Online) Grymt roligt spel stor omställning från wow och statsmonster systemet men mycket klurigare och generellt mer mogna spelare känns det som. Bäst av allt kan laddas hem gratis och spelas i free play läge så att man kan utvärdera om det är flip eller flopp enligt sin egen smak.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 