Prestandaklassificering, bara 2 cores? Ska ha 4..

Permalänk
Medlem

Prestandaklassificering, bara 2 cores? Ska ha 4..

Hallå hallå.
Ett problem igen, ehm. Körde en prestandaklassificering på datorn och tyckte det var mysko att min processor som är modellen bättre än kompisens har mindre poäng, vilket är 7,0 mot hans 7,5.

Men om man tittar längre ner står det att min processor bara har "2 processorkärnor".. Den SKA ju ha 4st.

Varför säger den att det bara är 2 och inte 4?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Kolla med CPU-Z istället tex. Jag hade inte litat på windows i det fallet. Tex. så kanske processorn är i turbo-läge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Kolla med CPU-Z istället tex. Jag hade inte litat på windows i det fallet. Tex. så kanske processorn är i turbo-läge?

CPU-Z säger också 2 cores, 4 threads..

Du vet inte hur man stänger av turbo mode?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk

Kolla bios. De flera bios brukar kunna (mest för felsökning) stänga av flera kärnor. Kolla så ingen råkat stänga av 2 av kärnorna.

Min prestandaklassificering i windows för min i7 870 är 7.5 och den rapporterar 4 kärnor.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

du ska skit helt i va du får för nå resultat i den där tydligen får jag bara 7.4 i cpu med min lilla 4Ghz 24/7 klock

kolla upp varför de bara står 2 kärnor (om de står som de gör ska du bara se 4 "kärnor" i aktivitetshanteraren, fungerar han som han skall, ska du se 8)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Var inne i bios och letade då jag hittade detta:

Det står ju att alla cores, multi-threading är Enabled.. Men ändå visar CPU-Z och Windows saken bara 2 cores?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Var inne i bios och letade då jag hittade detta:
Det står ju att alla cores, multi-threading är Enabled.. Men ändå visar CPU-Z och Windows saken bara 2 cores?

Detta var ju väldigt skumt. Testa att köra ett tungt benchmark som stödjer 8+ kärnor samtidigt (Cinebench tex.) och se vad du får i resultat och jämför med Sweclockers test tex. och se om du får typ hälften av deras score. Isf är det verkligen något fel.

Permalänk

Överclockar du eller varför är turbofunktionen avständg? (inte för att jag tror att det har med denna sak att göra men är nyfiken).

Verkar konstigt. Vet inte hur den cpu skulle bete sig rent teoretiskt om det är något fel på den.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drawmly:

Detta var ju väldigt skumt. Testa att köra ett tungt benchmark som stödjer 8+ kärnor samtidigt (Cinebench tex.) och se vad du får i resultat och jämför med Sweclockers test tex. och se om du får typ hälften av deras score. Isf är det verkligen något fel.

Skrivet av Aristotele:

Överclockar du eller varför är turbofunktionen avständg? (inte för att jag tror att det har med denna sak att göra men är nyfiken).

Verkar konstigt. Vet inte hur den cpu skulle bete sig rent teoretiskt om det är något fel på den.

/Fredrik

Jag överklockar inte

Hittade felet! Hade någongång troligen lekt med MsConfig och ändrat saker. Nu fick jag också fixat felet med att jag bara hade 5,5gb ram istället för 6gb
Känner mig riktigt dum nu, menmen, man lär sig av sina misstag
Till vänster ser ni då jag hade problemet, och till höger så som det ska vara

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem

Slå på Turbo Boost och C3/C6/C7 också så är datorn som den ska.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Slå på Turbo Boost och C3/C6/C7 också så är datorn som den ska.

Vad händer om jag slår på dessa två då?

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Du sparar ström och datorn går snabbare.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Du sparar ström och datorn går snabbare.

Får köra med det då, tackar : )

Visa signatur

🡇

• 5800x3D • RTX 3060 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

C3/C6/C7 - strömsparfunktioner som slår in när du inte behöver prestanda
Turbo boost - överklockning av 2 av kärnorna och ner klockning på de resterande 2 när du kör äldre program som inte nyttjar 4 kärnor.