Permalänk
Medlem

Högtalare tjuter vid CPU load

Tjenare!

Har sedan jag köpte min dator haft detta problem. När datorn arbetar så tjuter det i högtalarna, det tjuter också när jag rör musen.

Har googlat och läst min blind på diverse forum. Det som jag mig mest hjälp var över på Xtremesystems.org - Men dem snackar ju mest om överklockade system. Jag har ju min på standard.

Gigabyte X58A-UD3R high pitched noise - XtremeSystems Forums

Systemet:
Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, Socket 1366, 8MB, 130W, Boxed w/fan
Gigabyte GA-X58A-UD3R, X58, Socket-1366, DDR3, ATX, USB3.0, SATA 6Gb/s, 2xPCI-Ex(2.0)x16, Revision 2.0

Kan inte så mycket om det här med CPU inställningar så är väldigt försiktig och lite rädd när jag gör inställningar, efter mycket om och men så testade jag att:

* Ändra LLC till Standard från Auto
* Inaktivera C1E
* Aktivera C9/C6/C7

Kan tillägga att jag testat flasha BIOS men detta åtgärdade inte problemet.

Men detta åtgärdade inte mitt problem, någon som kanske är lite mer insatt inom detta och kan guide'a mig till en tjutfri dator.

Visa signatur

"Jesus hatar alla som inte har riktigt bredband" - Bredbandsbolaget

Permalänk
Medlem

Bumpar i hopp om lite feedback.

Visa signatur

Permalänk

Det är inte coil whine från moderkortet eller något sånt då?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Det är inte coil whine från moderkortet eller något sånt då?

Nej, idlar CPU'n så hörs ingenting, om jag sedan belastar den så börjar det tjuta. Tjutet hörs bara via USB-headset, tråkiga idag är att alla "bättre" headset använder sig utav USB. Så den tillfälliga lösningen står inte på listan.

Visa signatur

Permalänk
Skäggig legend

Det var så på mina 2 datorer innan den jag har nu, alla hade inbyggda ljudkort och min nuvarande har extern = inget "iiiiisch" ljud nu (:

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + Fidelio X2HR - DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6