Modifiera kontorets nätverk. Nya dator, ev. ny server.

Permalänk
Medlem

Modifiera kontorets nätverk. Nya dator, ev. ny server.

Hejsan.

Jag har fått i uppgift att uppgradera kontorets datorer med tre nya, samt att en av dem skall fungera som server.

Det är absolut inga jättemängder data som skall överföras, utan det handlar mer om att ha en gemensam lagringsplats för all dokumentation, som alla då kan hämta ifrån.

Jag kollade runt lite på internet, och hittade då ett erbjudande från dell: Vostro 230 Mini Tower stationär dator | Dell Sverige
Erbjudandet går ju ut i morgon (tisdag), så jag får ju försöka övertyga chefen om att köpa dem ^^

Sen kom min fundering, istället för att en av dem skall agera server, är det bättre att köpa en NAS?
Netgear Stora MS2000 1TB NAS med 1TB lagringsutrymme!
Det är ju inga stora pengar direkt.

Men hur går det att bygga ihop ett nätverk med dessa komponenter? Skulle det fungera? Jag är absolut inget geni när det gäller nätverk, men jag är ju firmans bästa hopp ändå

Har ni några tips? Någonstans jag kan läsa på mig om hur man skall göra när man skapar nätverket?
I dagsläget är det 5-6 datorer uppkoplade.

Mest skickas det word-dokument och adobe illustrator filer fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

Det finns några aspekter du måste ta med i beräkningarna.

Driftsäkerheten. Hur mycket data har ni råd att förlora om en disk kraschar? Hur länge kan ni tillåta att systemet står still? Hur hanterar ni strömavbrott? Vad har ni för backup-plan? RAID-lösningar? Hur ska backuper tas och förvaras. Hur ofta skall de tas?

IT-säkerheten. Vilken spårbarhet vill ni ha? Hur gör ni med loggarna? Har alla ett personligt konto eller är det fritt blås för alla att bara slå på sin dator och tuta och köra? Vad har ni för antivirusskydd? Vilken brandvägg har ni?

Jag har säkert missat massor av andra saker att tänka på men det är något att fundera på. Har ni inga krav på driftsäkerhet eller backup så är det bara att köpa första bästa NAS och köra så länge det går.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Hedersmedlem

+1 på föregående inlägg.. dock får man ju inte bara ha denna typ av inlägg så jag lägger till lite med

För en framtidssäker lösning skulle jag allt fixa en usg100, HP ml110 med en extra disk och köra en enkel raid1 konf. sedan in med win server 2008 med AD och pusha ut McafeeToPS. Sedan gör man utdelningar som man mappar upp till användarna via loginscript. Sedan gör man.... osv... osv.. Det går att göra mycket.
dock är det ovan nästan nödvändigt om man ska ha koll på vad alla får göra och inte på utdelningarna och i nätverket. Det räcker ju med att en anställd råkar ta bort hela NASutdelningens data så är det kört.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace