Permalänk
Medlem

Datorn dör i nyare spel

När jag spelar nyare spel som har DirectX 11 eller dylikt så dör datorn ganska fort efter några minuters spelande.
Tänkte berätta lite kort om mitt tidigare problem om detta kan vara relevant.
Problemet började för ett par veckor sen, datorn bara dog medans jag spelade, trodde det hade med värme och damm i datorn att göra så jag blåste ur allt med tryckluft, då började dock grafikkortet strula, när jag spelade så frös hela skärmen och jag fick starta om, detta slutade i att jag inte ens kunde ladda spelet klart utan att skärmen frös eller se filmer i fullskärm, antog att mitt grafikkort lagt ner så jag beställde ett nytt från inet, mina nuvarande specs är:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 pro 64-bit med senaste uppdateringarna
Processor: Intel Core 2 Duo E8400, 3.0GHz
Processorkylare: Den medföljande standardkylaren
Moderkort: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775
Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC
Hårddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 + Samsung SpinPoint F1 HD103UJ 32MB 1TB
Nätaggregat: Axpertec Xion 630W Version 2.20 SLI Ready
Övrig kylning: 2x120mm medföljande fläktar till Define R3 1 insug och 1 utblås + 2x Xigmatek eXtreme Silent Fan 120 mm 1 insug och 1 utblås
Övriga komponenter: NEC DVD-brännare AD-5170 IDE Svart OEM
Temperaturer: Screenshot medskickad på värme, volt osv i idle

Imageshack - hardwaremonitor.png

Nu är mitt problem jag hade innan frysskärmarna tillbaka, datorn dör efter en obestämd tids spelande, verkar dock inte vara så i alla spel då jag kunde köra WC3 i 2 timmar igår utan problem, går även att surfa och se på film utan problem, men nyare spel verkar hålla 5-30 minuter och sen dör det, spelen jag testat är bland annat wow, supreme commander 2, DDO osv.

Har testat att tweaka vcore i BIOS för att få en optimal körning, detta har fått det att fungera i allt från 1 minut till nästan 2 timmar, vet jag inte om detta hade någon inverkan eller om det bara är slumpen att det hållit så länge som det har vid 1 tillfälle (då den klara 2 timmar på 1.3 voltage på vcore).

Jag har tagit hem OCCT och kört lite tester, den klarar GPU:memtest utan problem, cpu verkar funka bra med, när jag kör power supply testet så går min CPU upp i 80 grader och testet avbryter, vet inte om power supply testet trycker in för mycket kraft i datorn och gör det för varmt.

Mitt stora problem är när jag kör vanliga GPU testet för att stresstesta grafikkortet, datorn dör på 2-5 minuter, har hållit koll på mina temperaturer och CPU ligger på 60-65 grader på de 2 kärnorna medans grafikkortet inte går över 75 grader, så jag antar att detta inte är värmerelaterat.

Har provat nya drivruter och dylikt för grafikkortet osv, personligen tror jag inte det är grafikkortet även om det är detta testet det dör på, gissar på antingen moderkortet eller något fel med nätagget då jag hade problemet innan jag bytte grafikkort, kan ju fått ett måndagsexemplar på grafikkortet och detta kanske är orsaken, men jag känner mig osäker, vill inte skicka tillbaka grafikkortet om det inte är det som är problemet.

Så nu undrar jag om någon har en tanke på vad problemet kan vara?

Permalänk
Medlem

Har en uppdatering, på screenshoten jag posta så finns det ett temperaturvärde på moderkortet, definierat TMPIN0, som redan där ligger lite högre än annat i idle 55 grader, kollade lite medans jag spelade och den gick upp i 70-75 grader.
Är det northbridge eller southbridge?
Kan detta va orsaken till avstängningarna?
Vet inte hur varmt de bitarna får gå, och om det är detta, hur löser man kylningen av den smidigast, finns det någon bra fläkt man kan köpa och sätta på den?

Permalänk
Medlem

asså jag är ingen dator expert eller nått åt den sorten men om du redan har bytt grafick kort innan och det strular igen kan det vara ditt moder kort eller om du har otur din grafic kort igen . försök koppla in din kompis grafik kort eller att han kopplar in ditt . mer än så kan jag inte erbjuda

Permalänk
Hedersmedlem

Nätagget är uselt, som punkt 1. Testa annat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har misstänkt nätagget innan, när jag köpte det så hade mitt nya precis dött och min budget var väldigt begränsad så jag tog vad jag hittade på netonnet.
Nu har jag beställt ett nytt iallafall valde ett:
Corsair TX 850W 80+ - Inet.se
Tänkte att jag ville ha lite mer power än förut då jag planerar att uppgradera min datorn om en månad o kanske kommer köra SLI med mina grafikkort och prisskillnaden på 750 och 850 var såpass minimal.
Corsair ska va ett bra märke efter vad jag hört och 5 års garanti är trevligt att ha, vill ha något som håller ett tag och fungerar bra.
Är detta ett bra val?
Funderade även på fractals 1000w, men det känns som mer w än jag behöver eller kommer att behöva för 400 kr mer så det kändes onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ypzon:

Har misstänkt nätagget innan, när jag köpte det så hade mitt nya precis dött och min budget var väldigt begränsad så jag tog vad jag hittade på netonnet.
Nu har jag beställt ett nytt iallafall valde ett:
Corsair TX 850W 80+ - Inet.se
Tänkte att jag ville ha lite mer power än förut då jag planerar att uppgradera min datorn om en månad o kanske kommer köra SLI med mina grafikkort och prisskillnaden på 750 och 850 var såpass minimal.
Corsair ska va ett bra märke efter vad jag hört och 5 års garanti är trevligt att ha, vill ha något som håller ett tag och fungerar bra.
Är detta ett bra val?
Funderade även på fractals 1000w, men det känns som mer w än jag behöver eller kommer att behöva för 400 kr mer så det kändes onödigt.

kunde inte valt bättre själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänkte bara göra en snabb uppdatering på mitt nuvarande läge, fick mitt corsair idag, körde stresstest på grafikkortet som inte ens klarade 5 minuter förut i 20 minuter utan problem och har spelat på utan några krascher, verkar som mitt gamla nätagg var boven och ett väldigt dåligt val.
Så om ni har liknande problem med samma nätagg, byt ut det.

Permalänk
Hedersmedlem

Omtänksamt att återvända och berätta vad som var felet.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Omtänksamt att återvända och berätta vad som var felet.:)

precis, kan vara till nytta för andra som har samma problem så de slipper skapa en ny tråd och fråga om samma problem som svaret redan finns på (yeah right..)

Skönt att det löste sig för dig, mycket bra val av aggregat!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R3 Nätagg: Corsair VX550
Mobo: MSI 870A-G54 CPU: PH2x4 965@4,0GHz - NH-U12P
GPU: 560Ti DirectCUII HDD: Spinpoint F3 500GB, WD Green 2TB
Minne: Corsair XMS3 1600MHz 4GB