Internet > Server > Accesspunkt

Permalänk

Internet > Server > Accesspunkt

Hej!

Har nu installerat Windows Server 2008 på min gamla dator. Jag tänkte därför koppla in den i nätverket och börja leka lite.

Har jag tänkt rätt om jag tänkt gå till väga på följande sätt?

Internet > Server > Accesspunkt (stänga av DHCP:n på en D-lin DIR 635).

Hur gör jag i så fall? Måste jag skaffa ett nätverskort så att jag får två portar på servern och därav drar en kabel från fibermodemet till servern, och en från servern till accesspunkten?

Tack på förhand!

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

Internet > Server > Switch -> Datorer/mer switchar/accesspunkt osv. Vore väl smidigast, annars får du väl ha ett nätverkskort för WAN och ett för LAN.

EDIT: D-linken borde väl funka som switch också.
EDIT2: Ett nätverkskört för WAN och LAN behövs ju ändå :P.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Internet > Server > Switch -> Datorer/mer switchar/accesspunkt osv. Vore väl smidigast, annars får du väl ha ett nätverkskort för WAN och ett för LAN.

EDIT: D-linken borde väl funka som switch också.

Okej, men logiskt sätt så borde man ju i så fall få ut bättre prestanda genom att fixa två nätverksportar på servern?

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar att köra inimum 2 portar på servern och dela ut nät från den till dina andra datorer Det kör jag med på min server och den ger nät till ala datorer pluss ps3an även ett Wlan kort som ger nät till laptops.

Dock använder min server Ubuntu server.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag rekomenderar att köra inimum 2 portar på servern och dela ut nät från den till dina andra datorer Det kör jag med på min server och den ger nät till ala datorer pluss ps3an även ett Wlan kort som ger nät till laptops.

Dock använder min server Ubuntu server.

Okej, men blir nog så att jag köper ett till nätverskort och kör accesspunkten efter servern. Blir nog billigast så (studentjävel). Bryggar du då WAN och LAN-anslutningarna då eller?

Tänkte köra Windows Server i början, mest för i utbildningssyfte, sedan tänkte jag glida över till Ubuntu Server.

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurduSurdu:

Okej, men blir nog så att jag köper ett till nätverskort och kör accesspunkten efter servern. Blir nog billigast så (studentjävel). Bryggar du då WAN och LAN-anslutningarna då eller?

Tänkte köra Windows Server i början, mest för i utbildningssyfte, sedan tänkte jag glida över till Ubuntu Server.

Yepp det gör jag, du kan använda vanliga ubuntu om du vill, bara att skriva "sudo apt-get install bridge-utils" sen är konfigurationen väldigt rak

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Yepp det gör jag, du kan använda vanliga ubuntu om du vill, bara att skriva "sudo apt-get install bridge-utils" sen är konfigurationen väldigt rak

Sweet

Har serverburken just nu inkopplad mot routern, som vilken dator som helst. Endast för att leka runt lite osv... Men just nu får jag endast ut ca 2-4 mbit/s, trots att jag har en 100/10-uppkoppling. Har dessutom testat att koppla servern direkt mot internet, men då får jag t.o.m sämre resultat.

Hittils har jag ändrat div. inställningar med "TCP Optimizer" och ändrat till 100 Mbp Full Duplex på nätverkskortet.

Någon som har någon aning om vad detta beror på?

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurduSurdu:

Sweet

Har serverburken just nu inkopplad mot routern, som vilken dator som helst. Endast för att leka runt lite osv... Men just nu får jag endast ut ca 2-4 mbit/s, trots att jag har en 100/10-uppkoppling. Har dessutom testat att koppla servern direkt mot internet, men då får jag t.o.m sämre resultat.

Hittils har jag ändrat div. inställningar med "TCP Optimizer" och ändrat till 100 Mbp Full Duplex på nätverkskortet.

Någon som har någon aning om vad detta beror på?

Spontant känns det som om hastigheten och duplex inte stämmer överens och då blir det mycket segt. Om du inte har testat redan, sätt det på auto och se vad som händer.

Visa signatur

Ne nos sequere nobis secede

Permalänk
Skrivet av Wolfclaw:

Spontant känns det som om hastigheten och duplex inte stämmer överens och då blir det mycket segt. Om du inte har testat redan, sätt det på auto och se vad som händer.

Tack så mycket! Problemet löstes genom att byta tillbaka till auto.

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB

Permalänk

Har installerat RAS och det fungerar klockrent när jag kopplar in en klient direkt mot servern.
Får dock inte accesspunkten att vilja samarbeta med servern. Har stängt av DHCP:n på en D-Link DIR 635. Vad för IP-inställningar ska jag köra nu?

Visa signatur

Antec Sonata III | Gigabyte P45 DS4 | Intel C2D E8400 @ 3.00 GHz | Asus HD4850 | Corsair 2X2GB 800MHz DHX | WD 640GB