Bahnhof/Telia stryper medvetet hastigheten.

Permalänk
Medlem

Telia är sjukt. hade mobil abonnemang där nu innan jag bytte till annan operatör för billigt kontant kort.

har ALDRIG varit med om så dålig kund service och flera gånger kunde de va fel på fakturan (kom en räkning där dom hade fått de till att jag hade skickat 113846 SMS på EN månad. fick gå till konsument verket för att få ordning på de för personalen i kund tjänst kunde inte varken förstå eller hitta nått fel.

Är de nån som tror att de är mänskligt möjligt att skicka ca: 3800 SMS/dag?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snabbis
Verkar ju gå segt även till bb2 från bahnhof i sundsvall, bara temporärt eller?!

Kanske dags att bahnhofs kunder börjar höjja rösten.

Har inte märkt av någon dålig hastighet till andra leverantörer. Men ska försöka komma ihåg att göra ett test mot BB2 ikväll...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Kompisen har bahnhof 100/10 och jag har telia 100/100.
Skickar till han i 11-12mb/s och han skickar till mig i runt 1200kb/s.

Se där....., bor din kompis i sundsvallsområdet? Det kanske bara är Bahnhofkunder kopplade mot netnod-Sundsvall som är drabbade?

Permalänk
Medlem

Har bredband2 i Lunds statsnät och det är begränsat nånstans 50-90kB/s emot telias nät, folk som spelar på mina servrar har packetloss dessutom runt 3% pl konstant :S

Vad fan är detta? Klarhet någon?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Ja, här i Sundsvall är det värdelöst mellan Telia och Bahnhof fortfarande. Kan knappt köra fjärrskrivbord!

Edit: Gäller Telia 24 / 2.5 och Bahnhof 100/100

Visa signatur

Gaming: ASUS P5Q PRO - CORSAIR 4GB DDR2 PC6400 - INTEL CORE 2 DUO E8500 - SAPPHIRE RADEON HD4870
HTPC: PENTIUM 4 3.2 - 4gb NONAME -MAXTOR 250gb
MOBIL: SAMSUNG OMNIA I900

Permalänk
Medlem

Bredband2, har de ett eget nät eller går de via Bahnhof eller? Jag har som sagt extremkass förbindelse mellan mitt Bredband2 och annat folk med Telia.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Detta har redan avhandlats tidigare i tråden, men i korthet. Om man lever i en fantasivärld där Bahnhof och Telia har lika många kunder var, samt Telia endast har ADSL kunder så hade påstående kunnat vara sant..

Nu är det ju dock inte så, enligt de senaste siffrorna som jag set publiserats (säkert 1-1.5 år gamla nu) så har Telia mellan 4 och 5 gånger så många stadsnät/LAN kunder som Bahnhof har, dvs kunder med 10/10, 100/100, 100/10 och vad mer som nu säljs som hastigheter. Så bara där faller ju argumentet direkt, och då är ju inte de omkring 1Miljon ADSL kunder som finns med inräknade, som ensamma skulle kunna leverera mer trafik till Bahnhof än de kan ta emot över peering..

Grundproblemet kommer ju egentligen från att Bahnhof har felbedömt sin kundprofil jämfört med de avtal som de har skrivit under.

Tja, hade dom inte mer utgående trafik en ingående från bahnhof? Isf kvittar det ju hur många fler telia har dom sade ju att dom hade kraftig mkt mer utgående trafik till telia. så där brister ditt argument dirr=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Först har du Bredbandsbolaget (telenor) som konsoliderar sina transit vilket ledde till sämre routes för dig och sedan byter du till Bahnhof som om du läser sorcers inlägg i början av denna tråden inte längre vill betala för den avtal som de har telia och begränsar kostnaden genom att strypa hastigheten..

Du ser inget fel med din logik att klaga på telia i dessa fall?

Vilken operatör som är bäst beror på vilket av telias nät som du vill ansluta till, Bahnhof köper ju exempelvis transit av teliasonera IC, kanske är dags att sluta bestämma med plånboken och använda huvet istället

Kan inte låta bli att dra upp denna gamla tråd. Märkte idag att trafik från AS1299 numera via Stockholm verkar gå direkt till Telenor/BBB's nät, istället för Level3 eller annan tredjepartsleverantör som tidigare. Bättre för kunderna mao.

BBB hade ju 1299 transit innan Telenor köpte upp, sen försvann den. Verkar som att Telenor börjat köpa transit av 1299, för det är väl inte speciellt troligt att 1299 börjat peera.. ?

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

jag har precos flyttat och tänkte höra här vilken internetleverantör man skall välja, funderade på tele2 eller bahnhof. vilket skall man välja för bästa ping!?

tacksam för svar

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Något som vet om det fortfarande är strul mellan telia och bahnhof?.

Jag har haft bahnhof sen i sommras. I sommras gick det kalas fort 92/92 på bredbandskollen vilken tid man än körde.

Sen nu när det blivit vinter och alla börjat sitta vid datorn istället för att vara ute så är bahnhofs nät här i Västerås ganska överbelastat. På dagarna när alla är på jobbet så går det fort sen när alla slutar runt 16:00 till 00:00 är nätet skit segt runt 40/20 som bäst. Sen på natten går det fort igen.

Jävligt värt att ha 100/100 när man ändå inte kan utnyttja det. Hur är det i övriga Sverige funkar erat Bahnhof nät bra?. Är det nån idé att ens ringa kundtjänst och klaga? =/

Visa signatur

Intel I7 8700K|Corsair H100i V2|Asus Z370-H GAMING|16GB Corsair|ASUS GeForce GTX 1080 Strix|Samsung 960 EVO 256GB|Samsung 840 EVO 500GB|4TB Seagate Barracuda|Fractal Design Define R5|EVGA 750W PSU

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof 100/100 i Strängnäs sen november 2009, ~90/80 från morgon till kväll (sitter inte uppe sent så vet ej mellan ca 22 och 7).

Vet inte hur det är med peering mot Telia, kör själv Anonine VPN så jag påverkas inte.

Permalänk
Medlem

Jag har bb2 via stadsnätet i Halmstad och jag får skit hastighet mot telia.
Innan bodde jag i en lägenhet med bredbandsbolagets fiber och hade ofta samma skit mot telia där också.

Jag har 100/10 och det har på ftp legat på ungefär 8mbit upp fram tills förra veckan då de hoppade ner till 1mbit. Tptest visar bra hastighet annars.

Funderar på att byta isp men vet inte vilken som fungerar bäst. Banhofen kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z3roX
Något som vet om det fortfarande är strul mellan telia och bahnhof?.

Jag har ingen begränsning längre till Telia (Zitius, västra Stockholm). Jag kommer inte riktigt ihåg när de äntligen fixade det, men det var väl över ett halvår sedan.
Dock hade Bahnhof denna begränsning i över 1 år (ca 1,5 år tror jag), så om de gör det igen tänker jag byta direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av look43
Jag har bb2 via stadsnätet i Halmstad och jag får skit hastighet mot telia.
Innan bodde jag i en lägenhet med bredbandsbolagets fiber och hade ofta samma skit mot telia där också.

Jag har 100/10 och det har på ftp legat på ungefär 8mbit upp fram tills förra veckan då de hoppade ner till 1mbit. Tptest visar bra hastighet annars.

Funderar på att byta isp men vet inte vilken som fungerar bäst. Banhofen kanske.

Ja hoppas ju ni kunder som har bb2 att ni felanmäler och klagar, annars gör ju inte bahnhof något åt saken.

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

Är denna "strypning" fortfarande aktuell?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kekkonen
Är denna "strypning" fortfarande aktuell?

Ingen aning faktiskt..

Men jag tycker att hastigheten från Bahnhof's har blivit riktigt kass igen. (Jag har Telia FiberLan 100/100).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Bredband 2 Funkar utmärkt för mig mot telia nu iaf och har gjort det sen i våras .

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

Ingen som har några nyheter/updates gällande det här?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Hade BBB tidigare med "hyfsad" hastighet, maxade som mest 1500kb/s

Har nu bytt till Telias 6-8 mb, men har inte kommit i närheten av BBB hastigheter? Det är ju ändå ordinarie Telia linor till hyreshuset?

Känns ibland som man tankar ner med mobilt bredband

Bor i närheten av både Stockholm, Västerås och Uppsala så man tycker det borde vara "hyfsade" hastigheter här? Och nej jag bor inte ute i nån byhåla direkt!

Måste kolla upp det där

Permalänk
Medlem

Inga problem med hastigheten mellan Telia och Bahnhof länge

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gribber:

Inga problem med hastigheten mellan Telia och Bahnhof länge

Jag får fortfarande runt 10Mbit /session från Bahnhof :(.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Jag får fortfarande runt 10Mbit /session från Bahnhof :(.

Kan ju vara så att problemet sitter någon annanstans där då, för jag kan trycka runt 80MB/s (ja MByte) emellan ett par testservrar

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Är det här löst eller inte? Jag får fortfarande runt 10Mbit /tråd från dom flesta Bahnhofs.. att felet ligger någon annanstans tror jag inte..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja veta, har precis fått fiber och håller på och kollar på vilken leverantör jag ska välja. Lutar mest åt banhof eftersom jag gillar allt för vad dom står för med integritet osv. Sen vill jag även bojkotta Telia för att dom håller på som dom gör.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Bumpar denna gamla tråden lite. Ska välja leverantör i Wexnet om någon månad. Är det fortfarande problem med sänkta hastigheter mellan vissa ISPer?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Är de nån som tror att de är mänskligt möjligt att skicka ca: 3800 SMS/dag?

Du har inte träffat min fru gissar jag..

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10