Permalänk
Medlem

Konflikt för IP-adresser (PC+Mac)

Har skaffat en MB air, min första mac. Tyvärr vill den inte samsas med mina andra bärbara datorer i det trådlösa nätverket. Lyckas inte ansluta mac:en till internet, dessutom slås de andra klienternas internetuppkoppling ut när jag försöker koppla upp macen.
Får följande felmeddelande på PC-maskinerna:
"En konflikt för IP-adresser har upptäckts. En annan dator i nätverket har samma IP-adress so den här datorn...."
Vore tacksam om nån har en idé om hur man kan lösa detta.

Permalänk
Rekordmedlem

Aktivera DHCP, du har nog statisk ip på någon dator idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

DHPC är aktiverat i LAN-setupen. Har ett par pc-laptops och en nas som verkar ansluta med dynamisk IP. Har även en PS3:a som jag är osäker på hur den ansluter. Kan inte se den bland de dynamiskt anslutna DHPC klienterna på routern.
Skall jag göra ett undantag för PS3:an i LAN-setupen (DHCP reservation) eller är det nåt i mac:en som måste konfigureras? Verkar inte som den kan ta emot en ledig IP address från routern?
Trodde det skulle vara enkelt med mac:ar

Permalänk
Rekordmedlem

För att kunna göra ett undantag i routern måste du veta vilka adresser som inte ska hanteras av dhcp, mac och ps3 vet jag ej hur man gör praktiskt för att ställa in, men funkar inte dhcp får du ge dem ip manuellt, typ 192.168.0.10 och 192.168.0.20 och ställa routern så att den bara delar ut adresser över 192.168.0.100 eller någon liknande princip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, mrgaffe.
Har provat att stänga av alla klienter utom en vaiolaptop och macbooken för att säkerställa att det inte är någon av dessa som stör. Så fort jag startar macen tappar jag internetuppkopplingen på vaion. DHCP verkar funka. Kan se på routern att både macen och vaion ansluter dynamiskt och tilldelas unika ip-adresser, men så fort macen ansluter så går internetuppkopplingen ner på vaion. Lyckades ansluta till internet någon sekund med macen igår innan anslutningen dog på båda maskinerna.
Verkar vara min d-link (2740B) router som inte kommer överens med macens airport? Kanske skall prova någon annan kryptering, har den inställd på WPA-PSK nu.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om liknande saker, men har tyvärr ingen självklar lösning. Du skulle kunna prova att ge macbooken ett fast ip på den trådlösa anslutningen till ditt hemmanätverk och se till att den du väljer (typ sent i serien, 240 eller liknande) inte ligger i konflikt med de andra maskinerna.

Hemma hos farsan har jag problem med att min macbook stundtals får för sig att sluta ta emot paket från D-Linken här, startar man om wlananslutningen på den så fungerar allt perfekt igen.

Den bästa lösningen jag vet är nog att helt enkelt skaffa något annat än d-link, har aldrig haft några problem med min linksys t.ex.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Japp, det var d-link routern som var problemet. Rotade fram min gamla thomson speedtouch modem/router och då funkade allt klockrent. Fast nu har jag ju inte samma hastighet i nätverket längre