Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

fastsättning av hemmagjort block

Mitt hemmagjorda block är snart klart och nu återstår bara en sak att göra...bestämma hur och med vad det ska fästas....Jag hade tänkt att ja vanliga bultar (metall) och skruva med vanliga muttrar...och sen efter att ha spänt dom första 4 muttrarna sätta 4 nya mutrrar ovanpå dom andra för att dokm inte ska snurra upp sig...Men sen har jag hört att det ska vara ganska viktigt med dom där fjädrarna som dom flesta har på sina block....Hur har ni som har hemmagjorda block spännt fast era?

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag gjorde såhär med mitt block:

fixade fram 4st 80mm m4 bultar (köpte 100cm långa stänger på clasohlson) och sedan 8st muttrar, 4st brickor samt 4st fjädrar..

Sedan letade jag lite i källaren bland diverse metallskrot och hittade en 4-5mm tjock JÄRNplatta som jag sågade till i storleken 60x80 och sedan tog jag och måttade de fyra hålen på moderkortet och borrade..
sedan måttade jag in/utblås nipplarna på blocket och borrade hål och sedan spände jag bara över plattan över blocket och sitter verkligen som berget!

Vissa kör med plexiskivor och så. men eftersom plexi/plast blir skört med tiden så litar jag inte på det, då det kan spricka, och speciellt under hårt tryck!

Jag anser det vara det bästa fästningssättet man kan göra till ett socket block.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Jag gjorde såhär med mitt block:

fixade fram 4st 80mm m4 bultar (köpte 100cm långa stänger på clasohlson) och sedan 8st muttrar, 4st brickor samt 4st fjädrar..

Sedan letade jag lite i källaren bland diverse metallskrot och hittade en 4-5mm tjock JÄRNplatta som jag sågade till i storleken 60x80 och sedan tog jag och måttade de fyra hålen på moderkortet och borrade..
sedan måttade jag in/utblås nipplarna på blocket och borrade hål och sedan spände jag bara över plattan över blocket och sitter verkligen som berget!

Vissa kör med plexiskivor och så. men eftersom plexi/plast blir skört med tiden så litar jag inte på det, då det kan spricka, och speciellt under hårt tryck!

Jag anser det vara det bästa fästningssättet man kan göra till ett socket block.

Lycka till!

Jag gick lite mer Ghett0 tillväga och byggde en ställning runt blockets överkant av meccano. Sen fäste jag med 40mm m3 skruv och muttrar och eltejpade brickor (så det inte blir kortis)..
Jag ska ta bilder i eftermiddag om min mamma tar med sej kameran hem

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Lite Off Topic.. Men ändå på vattenkylning osv...

Axzell.. jag stör mej på din sign...ingen ide att ifrågasätta dej? Nej precis för du lyssnar inte och tror enbart på att du och ingen annan kan ha rätt?!

Förlåt om det verkar hårt mot dej men jag tycker faktist du har fel i jusst en sak.

Du har alltid påståt att mycket mer flöde = mycket bättre temp... Och jag har sagt emot.. men du är kaxig och kan självklart inte ha fel..
Jag ökade nu från en pump som klarade knappt 3 liter per minut, till en Sicce Idra som säkert pumpar över 10 liter per minut inkopplad på mitt system ... klanske 15.. jag är inte säker....

Jag märker inte mer än nån enstaka grads skillnad... och då har jag ändå ett block som bör vara lämpligt för högt flödet och pumptryck..

Jag vill se ett test av dej eller någon, som bevisar att mer flöde = bättre temps... Altså där samma system testas med olika pumpar...

BTW.. anledningen till att byta pump var inte att få bättre flöde utan större startsäkerhet.. den slöa pumnpen orkade inte alltid få fart på systemet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Martinuz...tänkte lite på d du skrev och det kan ju bero på att Idran ger ifrån så mycket mer värme än din gamla pumpen, att skillnaden i "sluttemperatur" knappt märks!
Bara en teori...men d låter verkligen skumt att din temp inte gick ner!

Håller också med om att Axzell e lite kaxig

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Medlem

Martinuz

Klart man får ifrågasätta mig, men det har "ofta" visat sig att alla babblat en himla massa dynga emot mig och så har det visat sig att jag hela tiden haft rätt då jag oftast vill gå till vad de fysiska lagarna säger, som t.ex. att mer vatten kan ta upp mer värme per sekund.

Och jo, det händer att man ibland får bättre temps med ett lägre flöde, men vad jag har sett i mina egna tester så har högt vattenflöde råkrossat lågt vattenflöde....

Jag testade förut med av/på kran i mitt vattenkylningssystem och reglerade mellan 5L/min och 15L/min och vid 200W värmeutveckling så skilde det en hel del (6-7*C)...

Men det är klart, ingen vet för mycket/för lite

Kommentaren är inte riktad till sådana som förstår sådana saker jag pratar om, utan sådana som bara vill säga emot och vara allmänt otrevlig då de hävdar att lågt flöde är bättre och att man bara skall kolla på vattentempen..

Ja, men när vattentempen är nästintill rumstempererad så är det ju bara flödet som återstår (för att inte tala om konstruktionen i vattenblocken)...

Jag brukar ofta säga: "Det du testar har jag redan testat och dokumenterat"

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

Axzell, vart köpte du fjäder/fjädrar?

Permalänk
Hedersmedlem

fjädrar skruv, (som tex schiftech (stavas?)) funkar bra och ganska säkert. använd nylonbrickor så man inte kortsuter något på moderkortet.

MacL3an, din sign har en färg för mycket.

Martinuz: mycker riktigt, någon kanske minns att jag räknade på det där, och den teoretiska skillnaden mellan 1l/min och 20l/min är ~0.1*c , praktiskt något högre pga ökad turbulens i blocket.

kan göra om beräkningen om någon vill ha bevis.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChrioN
Axzell, vart köpte du fjäder/fjädrar?

Fjädrar har jag sett att clasohlson har bakom disken där man hämtar ut saker som butangaspåfyllnad etc...

fast jag tyckte de var lite kassa (svaga alltså)..
De fjädrarna jag har i mitt system är till för min moped (fotbromsreturen, som spänner tillbaka bromsen icke bromsläge...)

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Medlem

Qaztaz...jag vill gärna se lite beräkningar!

ska fixa min sign...

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz

Martinuz: mycker riktigt, någon kanske minns att jag räknade på det där, och den teoretiska skillnaden mellan 1l/min och 20l/min är ~0.1*c , praktiskt något högre pga ökad turbulens i blocket.

kan göra om beräkningen om någon vill ha bevis.

Det beror ju lite på hur många Watt processorn utvecklar...Om man kör med peltier eller har en processor som på något jävla sett utvecklar 200W som axzells så spelar nog flöde lite mer roll

Är det tvunget att använda fjädrar då? eller det är kanske svårt att få ett jämt tryck på processorn om man inte har d..eller?

Visa signatur

Epox 8RDA+ Athlon xp 1700+ @ 2500mhz (JIUHB 0203), 256ddr PC3200, Gainward GeForce 4 Ti4200 128mb @ 320, 650, SB Live!, Pinnacle PCTV Pro, 120GB Barracuda V, Hemmabyggt Vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben

Det beror ju lite på hur många Watt processorn utvecklar...Om man kör med peltier eller har en processor som på något jävla sett utvecklar 200W som axzells så spelar nog flöde lite mer roll

Är det tvunget att använda fjädrar då? eller det är kanske svårt att få ett jämt tryck på processorn om man inte har d..eller?

jag räkna på en tb 1400, och jag har testat lite med en xp1600+@2.2v med 156w pelt (totalt runt 380w kanske)

dessutom har jag prövat lite på en 1400@2.55v (180w) utan pelt.

matten är enkel.

vattens värmekapacitet: 4.2w/(k*g) (4.2watt per grad och gram)

1l min = 16.667g/sek

vid 72w: 72/(16.667*4.2) = 1.028*c (temperaturhöjning över vattenblocket)

5l/min = 83.3g/sek
vid 72w 72/(83.3*4.2) = 0.206*c

20l/min = 333.3g/sek
vid 72w 72/(333.3*4.2) = 0.0514*c

(jättefin uppställning va? )

Jag mindes visst lite fel, temphöjningen över cpu är vid 1l/min 1 grad med en tb 1400, ca 2.8 grader med 200w.
men skillnaden mellan 5 och 20l/min är fortarande larvigt låg, 0.15*c vid 72w, under 0.5c med 200w.

nästan alla har över 1l/min, de flesta upp över 5 också, så man kännar välldigt lite på högre flöde fortfarande.

Visa signatur

"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Tycker denna stämmer rätt bra
http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/vattenkyln...

fast vid högre värmeutveckling så gör mer flöde större nytta...

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Tycker denna stämmer rätt bra
http://www.nordichardware.se/artiklar/Kylning/2001/vattenkyln...

fast vid högre värmeutveckling så gör mer flöde större nytta...

Det där diagrammet tycker jag verkar lite väl överdrivet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hahah

Det där diagrammet har du visat förr och det är helt waaay off...

Lyssna på Qaz som har lite matte bakom det han säger..
Jag ska prova med min pump att dra ner flödet ordentligt och mäta tempskillnad på vatten före och efter CPU...
Och så ska jag ränka lite mer..
kommer tillbax om jag kommer ihåg att göra det

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fortfarande bara jag som står fast vid att vattnet går segar igenom radiatorn vid sämre flöde? vattnet borde väl kylas mer destu längre det befinner sig i radiatorn?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

x1zt, visst, men vattnet värms mer i blocket, så det jämnar ut sig.

Visa signatur

Push the envelope, watch it bend.
www.stfun00b.tk

Permalänk
Medlem

Så här fäste jag mitt block: http://195.216.36.55/vattenkylning/images/closeup_block.gif

Plexiglasskiva, några hål och ståltråd.

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

det var snyggt......................;)

vad är blocket gjort i samt är det fräst?

Permalänk
Medlem

GIF???!

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem

mr.jeppe !! har du lust o posta lite mer bilder?? eller har du dem upplagda nånstans...?

Visa signatur

Intel P4 3.0, 2GB PC3200, Radeon 9800Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [lum]
GIF???!

Ja, vadå? Jag bryr mig inte om att det tar större plats. Har man modem och tycker det tar för lång tid at ladda är det bara att skita i att kolla på bilden.
Jag lägger inte ner nån tid på att göra om den till jpg eller se till att sidan har snygg design. Jag skiter fullständigt i sånt.

Och ja blocket är fräst och fungerar hur bra som helst.

Så här ser resten av mitt system ut: http://195.216.36.55/vattenkylning/index.jsp

OBS går ni in på den länken så märker ni att det jag skrev att jag skiter i design mm stämmer.!

[edit] För att vara seriös har jag nu gjort det till jpg[/edit]

Visa signatur

Workstation:P4 2.6@3.2 || 2x 256MB DDR 3200 || Abit AI7 || POV GeForce3 Ti200 || 1xWDC40GB || 1xWDC 80GB
Htpc:P4 1.6 || Asus P4S533 || 2*256MB DDR 333 || 1x3.5GB || 1xWDC 80 GB HDD

Permalänk
Medlem

Vilkett proggy sparar du i? Inte har man ett modem inte men det är bara nåt VÄLDIGT fel med GIF...

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
fortfarande bara jag som står fast vid att vattnet går segar igenom radiatorn vid sämre flöde? vattnet borde väl kylas mer destu längre det befinner sig i radiatorn?

håller med om vattnet paserar för snabbt i radiatorn borde ju vattnet vara varmare när det kommer tillbaks till cpun så mer vatten flöde kräver större radiator (om man inte redan har en stor då kanske man ser mer skillnad på temp)
eller?

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9550@3.4Ghz | Gigabyte p35 ds3 | 4GB A-Data | Nvidia GTX 460 1GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speedghost

håller med om vattnet paserar för snabbt i radiatorn borde ju vattnet vara varmare när det kommer tillbaks till cpun så mer vatten flöde kräver större radiator (om man inte redan har en stor då kanske man ser mer skillnad på temp)
eller?

Faktiskt inte.

med högre flöde paserar samma vatten oftare i stället, den procentuella tiden i radiatorn/blocket är lika lång, lika mycket värmeenergi avges.

det som ändras med flödet är temperaturskillnaden på vattnet före/efter block/radiator.

dock är skillnaden mycket liten (enligt mig) så länge man håller sig över 1~2 liter minuten (under 0.5l/min börjar det hända något)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snyde
x1zt, visst, men vattnet värms mer i blocket, så det jämnar ut sig.

Ja precis det var det ja mena

Visa signatur

Permalänk

Alltså kan ni sluta babbla om massa andra saker i denna tråden och istället svar på mina frågor! Är det tvunget att ha fjädrar och vad är deras egentliga funktion i fästanordningen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snobben
Alltså kan ni sluta babbla om massa andra saker i denna tråden och istället svar på mina frågor! Är det tvunget att ha fjädrar och vad är deras egentliga funktion i fästanordningen?

deras funktion är att hålla ett lagom tryck mot processorn. du kommer med största sanolikhet knäcka coren om du bara skruvar fast blocket utan fjädrar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt

deras funktion är att hålla ett lagom tryck mot processorn. du kommer med största sanolikhet knäcka coren om du bara skruvar fast blocket utan fjädrar...

Är man riktigt klantig så knäcker man coren. Hade inga problem som helst när jag skruvade fast mitt förrförrförrförra block på min T-Brid 1400. (utan fjädrar)

Permalänk
Medlem

-

fjädrarnas funktion är att det ska jämna ut trycket.... så att du inte drar åt en skruv för hårt så blocket sitter snett och har sönder coren....... eller inte får tillräcklig kontakt med den

-

Visa signatur

Ne, nu är det nog dags för ett avatarbyte......