Permalänk
Medlem

Nikon 35 1.8 vs 50 1.8

Hej!

Jag är i tankarna att köpa ett fast objektiv, och just nu lutar det väll mest åt 35an.
Sämre ljus, fester, innomhus och sånt sen troligtvis som standardobjektiv. Men tänkte ja frågar här om det är någon som har ett argument som gör att man kanske borde köpa 50mm istället? Men ja är rädd att det kommer vara lite för mycket zoom i det.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
CS-mästare

Hej Holic!

Jag har ett 50mm 1,8 och tycker att det är för mycket zoom för att använda inne. Jag hade utan tvekan tagit 35mm för ditt syfte. Om inte ännu vidare. Just idag har Cyberphoto rea på Nikons 35mm objektiv så kör på det.

Med Vänlig Hälsning
Rajmo

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Hedersmedlem

Cyberphoto har specialpris på 35:an som bara gäller idag. 35mm med x1,5 cropfaktor är den jag skulle välja då det blir mer allround med den brännvidden på APS-C kameror.
Produkter Nikon AF-S DX 35/1,8 G

Rajmo hann för men jag gav länken...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tack båda
Kommer dock gå förbi japanphoto och vid centralen här i gbg innan ja sätter mig på tåget till föräldrarna så får nog lägga 50-60kr extra där men då får ja den i alla fall i tid till jul.
Men skönt att höra att ja inte är helt ute o cyklar. Får bli ett sånt nu då i veckan.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Får bli ett sånt nu då i veckan.

Bra val isf.
Jag äger det ena, och har ägt det andra.

De båda är så pass optiskt bra, att du ska välja den brännvidd som passar dig bäst.
Håller med föregående talare i tråden, på cropsensor så passar 35mm bättre inomhus och "allround"

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle lägga mina pengar på 35an. Motsvarande 50mm brännvidd på ett dx-hus vilket är ganska trevligt i många fall.

50mm på dx blir för långt och har ett ganska begränsat användningsområde.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Blev en 35a, och är än så länge väldigt nöjd. Tog lite fart med fottandet nu med då kitobjektivet är så trist o plastigt. Man är ju lite av en material-sportare. Dyrare o bättre grejjer gör ju saker roligare

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Man får röra på sig lite mer eller klippa bilderna.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Precis, zooma genom att ta några steg eller liknande

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig.
FF: 50
Crop: 35

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.