Permalänk
Skrivet av Phunky:

Jag är rätt övertygad om att comhem måste få Netgear att stabilisera upp modemet med NAT påslaget men det lär ju ta sin lilla tid. Det är ju femhundraelva olika variabler man kan ställa i modemet, femhundraelva olika kringutrustningar som kan förvärre problem och saker som kan gå fel med en router och dessvärre är nog ingen på comhem helt införstådd i hur mycket det kan strula. Om det hela tiden kopplar ner då man uppdaterar serverlistan i CoD kan man ju antaga att det är en bugg men som sagt vet jag en kompis som har exakt samma konfiguration på modemet (NAT ON tex) och INTE upplever fel. Han har dock troligen gjort portforward istället för att köra UPNP. Han spelar MW ganska så frekvent också så han borde ha tjurat ihop rejält om han haft problem Det är alltså varken helt lätt att felsöka eller testa sig fram till vilket jag tror comhem måste göra själv innan de rapporterar buggen vidare till netgear i detta fallet.

Ja. Jag förstår nog att det inte kan vara lätt. Men i mitt fall så kan jag ställa upp på att man gör en "Wireshark" logg från båda sidor (redan gjort från min sida) samtidigt fullt påslagen och sedan skickar dessa till Netgear för felsökning. Comhem ska inte behöva göra detta då det i 99% är mjukvaran i routern/modemet. Jag har i detta fall fått ett nytt modem men tyvärr samma resultat.

Permalänk
Medlem

Jag har problem den senaste dagarna att jag blir nedkopplad typ 3 sec. Händer nästan varje timme nu, sjukt irriterande. Testat att starta om modemet, factory reset, nat av, nat på. Inget gör skillnad. Inte haft problem tidigare, det är väll bara att avvakta som vanligt med Comhem

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

CG3100 och tappade TCP-koppel

Hej.

Undrar om någon lyckats använda Netgear CG3100 i router-läge (dvs med NAT påslaget) och ändå lyckats hålla uppe långa TCP-sessioner med lite trafik, t ex SSH och IMAP. Jag har oavbrutet problem med detta. Efter ungefär en minuts inaktivitet med SSH så tror mina maskiner att anslutningen lever, men det kommer inte igenom några paket. Detsamma gäller IMAP vilket är mest irriterande. Ett annat problem är (av samma orsak) MSN och XMPP (Jabber, Google Talk).

Jag skaffade ComBorts XXL nu i november 2010 och har uppnåt bra hastigheter, så på den fronten har det hållts det som utlovats.

Permalänk
Skrivet av whisper111:

Vi är två som spelar så jag vet inte om jag kan göra en port forwarding då det är två datorer som vi spelar på. Båda har får samma fel.
Resultat kommer senare.
Jag tycker mig märka att många har problem med denna modem/router och jag förstår inte varför Comhem inte kan ta ett mer seriöst tag i detta med Netgear. Eftersom det är endast Netgear som kan lösa detta. Är det någon som har anmält detta till Netgear, dom får ju väldigt dålig PR av detta.
Jag har sagt åt Comhem att jag gärna ställer upp och lämnar loggar till teknikerna och hjälper dom att få dom data som dom behöver för att reda ut problemet, men ingen verkar ta detta på allvar.

Mike the Whisper

"Jag ska testa att ändra TTL från 4 till 8 och testa. Vi är två som spelar så jag vet inte om jag kan göra en port forwarding då det är två datorer som vi spelar på. Båda har får samma fel.
Resultat kommer senare."

Egentligen är det det som är grejen Självaste routing funktionen delar ut interna ip-adresser, så när du kopplas upp mot en server så vet den inte till vilken dator den ska skicka trafik genom (samt port): datorn som har ipadress 192.168.1.10 eller 192.168.1.11 osv, därför gör man en portforwarding för att kunna dirigera till rätt dator och rätt port. Så du kan göra en portforwarding på båda datorerna.
Samt notera vad phunky skrev om sin kompis som kör samma spel och samma netgear:
"Han har dock troligen gjort portforward istället för att köra UPNP"

"Jag har sagt åt Comhem att jag gärna ställer upp och lämnar loggar till teknikerna och hjälper dom att få dom data som dom behöver för att reda ut problemet, men ingen verkar ta detta på allvar."
Om man ställer sig frågan; vem är ComHem? Så blir det klurigt att svara på. Är det dom stackars satarna som sitter på telefonerna eller är det deras chefer? Eller är det kanske deras VD? För jag tror inte du verkligen har pratat med "ComHem". Då menar jag, någon som faktiskt har inflytande och kan påverka, det är dennes öra man behöver. Jag skulle säga: skicka iväg ett mail till deras VD. Jag gjorde så en gång gällande en kompensationsfråga och han hade pratat med någon som ringde upp mig och ordnade upp det.

"Om Comhem inte kan lösa router problemet och måste göra om denna till modem, så måste man ju själv köpa en ny router. Då borde dom stå för två avgiftsfria månader som ersättning för routern."
Lovar dom dock en router eller en fungerade bredbandstjänst [främst]?

Permalänk
Skrivet av blob:

Jag surfar trådlöst men har även testat med kabel och har samma problematik med slö hastighet i uTorrent, ständiga nedkopplingar och så vidare.

Jag tröttnade faktiskt just på att det höll på strula så har återställt CG3100 ett par gånger sedan igårkväll för att hitta lösningar på mina problem. Jag kan ge lite mer bakgrund så kanske någon kan hjälpa mig hitta problemet.

Min nuvarande setup ser ut såhär;
Trådlöst -> 2 datorer (spec. nedanför), iPhone 3gs & Wii
Trådat -> Xbox360 & NAS-disk (Western Digital MyBook World Edition)

Dator 1 är en bärbar lappis från Acer (Win Vista), köpt för cirka 1.5 år sedan. Detta är huvuddatorn och som kör uTorrent och lider mest av problematiken med upp- och nedkopplingar
Dator 2 är en stationär dator (Win 7 Home Premium) som består av ärvda delar men som har flutit på fint med ComHem 2mbit och en D-linkrouter. Denna har också problematiken med upp- & nedkopplingar.

Dator 1 brukar även användas för att streama data från NAS-disken och med förra dLink-routern flöt detta på helt utan problem men nu om jag inte stänger av "Wi Fi Multimedia" i Netgear-modemet så laggar alt. avbruts dataströmmen från NAS-disken.
Dator 2 är mest en facebook/youtube/nyheter-dator och sköter sin uppgift fint förutom just att den gillar koppla ned från mitt nätverk.
iPhone:n flyter på fint utan nedkopplingar (eller vad jag märkt av iaf..)
Wii:t köptes igår så har inte hunnit se om det är några riktiga problem med det men det lilla som Wii:t skall vara uppkopplat verkar det funka utan problematik.

Av dom trådade så är det Xbox360:n som lider av tappad connection då och då men t.ex. nedladdning av DLC/demos etc. går bra med hög hastighet.

Firewall har både vart av och på. IP Flood Detection är självklart avstängt och UPnP är aktiverat.

Jag har som sagt gjort fabriksåterställingar flertalet gånger på modemet och ibland fått upp till 10mbit i nedladdning (vilket i trådlöst-läge måste räknas som väldans fint resultat). Port-forwarding kan jag kolla men det skumma är ju att uTorrent inte ger sken av något problematik förutom just att hastigheten är väldans låg.

"Jag surfar trådlöst men har även testat med kabel och har samma problematik med slö hastighet i uTorrent, ständiga nedkopplingar och så vidare."
Ok. Men jag skulle gärna ha en förtydligande från dig, ursäkta mig om jag kanske har missat det (har inte gått genom alla sidor här ), men gäller detta enbart i utorrent? Får du dålig hastighet i övrigt? Har du testat med ett annat torrent program?
Ständiga nedkopplingar i utorrent eller generellt? Isåfall, återigen, med kabel eller trådlöst?
Gå gärna på bredbandskollen.se och "starta mättning" - så har man lite värden att gå efter.

Dator 2, stationär med win7, har den också problem med slö hastighet?
Isåfall, på både dator1 och dator2, testa med att ändra duplex-inställningar på nätverkskortet (speciellt laptopen - har du förresten en gigabit nätverkskort i den?).

Hur ser det ut när du pingar? Vad får du för svarstider?

"Port-forwarding kan jag kolla men det skumma är ju att uTorrent inte ger sken av något problematik förutom just att hastigheten är väldans låg."
Som jag skrev; min kompis hade exakt samma situation på handen; exakt samma. Det komiska är att han är IT-utbildad och väldigt petig med att ha svar på allt, så när jag frågade honom: varför var/är det så för, så svarade han: "vet inte" Men han löste det iallafall med en port forward.

"Du bör prova att köra CG3100 som rent modem mot en dator också i felsöknings-syfte. Och det innan du går & beställer en router!" <--- what he said!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik_wendt:

Hej.

Undrar om någon lyckats använda Netgear CG3100 i router-läge (dvs med NAT påslaget) och ändå lyckats hålla uppe långa TCP-sessioner med lite trafik, t ex SSH och IMAP. Jag har oavbrutet problem med detta. Efter ungefär en minuts inaktivitet med SSH så tror mina maskiner att anslutningen lever, men det kommer inte igenom några paket. Detsamma gäller IMAP vilket är mest irriterande. Ett annat problem är (av samma orsak) MSN och XMPP (Jabber, Google Talk).

Jag skaffade ComBorts XXL nu i november 2010 och har uppnåt bra hastigheter, så på den fronten har det hållts det som utlovats.

Har du testat att aktivera nån keepalivefuntion i din SSH-klient? Med NAT påslaget tror jag många routrar inkl comhems cg3100 har en nedstängning av inaktiva sessioner efter en viss tid. Tror den är nånstans mellan 1-3min. Tror deras andra routermodem har samma "funktion". Ev kommer man också runt det med vissa upnpjusteringar eller portforward oxo men minns inte nu.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Trött på Com Hem

Nu är jag trött på Com Hem. Den samfällighet där jag bor har skrivit ett långt avtal med Com Hem. Jag förespråkade fiber så att vi, via Stadsnät, kunde välja vår egen leverantör, men det blev för dyrt enligt styrelsen. Nu har jag haft Com Hem i många år med både telefon, TV och internet och läser deras hemsida dagligen med alla erbjudanden som nya kunder får. Vi gamla kunder tycks inte räknas, vi betalar ju varje månad. För min del är det ca 1000 kronor. Det vore väl klädsamt om Com Hem även gav oss gamla kunder en morot, t.ex. att förlänga abonnemangen och kanske få t.ex. en digitalbox till ett rabatterat pris. Då tänker jag inte på den Motorolas snålvariant utan display (trodde inte någon tillverkade en box utan display). Jag har haft problem med min router eftersom den ofta när jag ringer möts av en telefonröst som säger att numret inte kan nås för tillfället. Dessutom måste jag starta om modemet var och varannan dag för att internet ska fungera. När jag ringer till Com Hem får jag ett erbjudandet om 100 kronor för uteblivna telefonsamtal. Om nu inte telefonen fungerar kanske det är svårt att utnyttja ett sådant erbjudan vilket jag påpekade till kundservice. Till slut orkar man ju inte längre att ringa kundservice med alla problem utan man startar om routern och så fungerar det ett tag till.

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Skrivet av hanse1:

Det vore väl klädsamt om Com Hem även gav oss gamla kunder en morot, t.ex. att förlänga abonnemangen och kanske få t.ex. en digitalbox till ett rabatterat pris.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några av dina problem (förutom att sluta använda modemet som router utan köpa en separat router och bara använda modemet som modem).
Men det var inte det jag skulle skriva, utan att alla ComHems erbjudanden för nya kunder även gäller för gamla kunder om man förlänger sin bindningstid. Så om du vill ha en ny digitalbox tex så kan du hoppa på ett erbjudande om du samtidigt förlänger ditt digitalabonnemang med 12 månader eller vad erbjudandet nu säger.

Det är bara att ringa ComHem så fixar de det, har aldrig varit något problem för mig iaf.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att jag kan få en ny digitalbox för 495 kronor. Har en kollega som köpte en sådan box och han är inte nöjd. Ingen kanalinformation pga av avsaknad av display och dessutom är menyerna sega. Enda fördelen skulle vara On Demand i så fall. Ganska konstigt att ComHem satsar på en box utan display när Motorola har en motsvarande box med display. Jag har Humax första HD-box och den visar all kanalinformation jag behöver + klocka. Tittar man på ComHems utbud av digitalboxar så finns det ingen box som motsvarar den box jag har. Den Humaxbox som fanns till nyligen visade endast kanalnumret vilket är ganska meningslöst. Inspelningsbara boxar kommer inte att bli några kioskvältare framöver, dessutom motiverar inte priset att köpa en sådan box.

Vad gäller alla avbrott med både bredband och telefonin så kommer man till en gräns när man inte orkar sitta i telefonen på plats 28 och vänta. Det har gått så långt att vi här hemma har på mobiltelefonen för att vara säkra på att komma i kontakt med varandra. Dessutom har det vid två tillfällen helt plötsligt blivit telefonsvarare på min fast telefonen, en tjänst som jag aldrig beställt. Supporten kan inte svara på varför den tjänsten plötsligt läggs in i mitt abonnemang.

Vad gäller routern så tycker jag att man inte ska behöva koppla bort funktionen med det trådlösa nätverket och använda en annan router. Nog borde väl ComHems router fungera som en trådlös förmedlare. Har iofs en D-Link 855 liggande som jag kanske måste damma av. Har förstått via detta forum att många bara använder ComHems router som modem.

Skrivet av distortion10000:

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några av dina problem (förutom att sluta använda modemet som router utan köpa en separat router och bara använda modemet som modem).
Men det var inte det jag skulle skriva, utan att alla ComHems erbjudanden för nya kunder även gäller för gamla kunder om man förlänger sin bindningstid. Så om du vill ha en ny digitalbox tex så kan du hoppa på ett erbjudande om du samtidigt förlänger ditt digitalabonnemang med 12 månader eller vad erbjudandet nu säger.

Det är bara att ringa ComHem så fixar de det, har aldrig varit något problem för mig iaf.

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Medlem

Nedkoppling stup i kvarten??

Skrivet av Oneone:

Jag har problem den senaste dagarna att jag blir nedkopplad typ 3 sec. Händer nästan varje timme nu, sjukt irriterande. Testat att starta om modemet, factory reset, nat av, nat på. Inget gör skillnad. Inte haft problem tidigare, det är väll bara att avvakta som vanligt med Comhem

ComHem
Hej,

Jag hade precis ett liknande problem för några dagar sedan. Jag ringde ComHem och de bad mig att köra direkt via modemet istället. Har bredband L med upp till 24 Mbit ner. Jag har också en D-Link router DIR-635.

Efter att jackat ur både modem och router ett tag satte jag i allt igen. Bredbandet är nu mycket stabilare. Verkar som dipparna kommer och går. Jag har också sjukt hög ping när jag spelar Bad Company 2!!!

Har iof en dator som svarar mot mini-midikraven för spelet så högst troligt så ligger det nog mer på datorn.

Gjorde ett TPTEST häromdagen och fick följande:

SKICKA 0,9 Mbit/sek (skall ligga mellan 0,7-1 Mbit/sek)
TA EMOT 23,6 Mbit/sek (skall ligga på upp till 24 Mbit/sek)
SVARSTID 8 msk
MÄTSERVER Stockholm

__________________________________________________________
AMD Athlon 64 X2 +3800/NVIDIA GTS 250/RAM 4096/ Win 7 64-bit

Permalänk
Skrivet av NassePuh1:

"Jag ska testa att ändra TTL från 4 till 8 och testa. Vi är två som spelar så jag vet inte om jag kan göra en port forwarding då det är två datorer som vi spelar på. Båda har får samma fel.
Resultat kommer senare."

Egentligen är det det som är grejen Självaste routing funktionen delar ut interna ip-adresser, så när du kopplas upp mot en server så vet den inte till vilken dator den ska skicka trafik genom (samt port): datorn som har ipadress 192.168.1.10 eller 192.168.1.11 osv, därför gör man en portforwarding för att kunna dirigera till rätt dator och rätt port. Så du kan göra en portforwarding på båda datorerna.
Samt notera vad phunky skrev om sin kompis som kör samma spel och samma netgear:
"Han har dock troligen gjort portforward istället för att köra UPNP"

"Jag har sagt åt Comhem att jag gärna ställer upp och lämnar loggar till teknikerna och hjälper dom att få dom data som dom behöver för att reda ut problemet, men ingen verkar ta detta på allvar."
Om man ställer sig frågan; vem är ComHem? Så blir det klurigt att svara på. Är det dom stackars satarna som sitter på telefonerna eller är det deras chefer? Eller är det kanske deras VD? För jag tror inte du verkligen har pratat med "ComHem". Då menar jag, någon som faktiskt har inflytande och kan påverka, det är dennes öra man behöver. Jag skulle säga: skicka iväg ett mail till deras VD. Jag gjorde så en gång gällande en kompensationsfråga och han hade pratat med någon som ringde upp mig och ordnade upp det.

"Om Comhem inte kan lösa router problemet och måste göra om denna till modem, så måste man ju själv köpa en ny router. Då borde dom stå för två avgiftsfria månader som ersättning för routern."
Lovar dom dock en router eller en fungerade bredbandstjänst [främst]?

Har försökt att göra en portforwarding på routern cg3100 men den accepterar inte två instanser av portforwarding med samma portar mot två olika ipadresser. Den klagar på att samma portar finns redan när jag skapar den andra instansen. Så denna lösning funkar inte.

Du pratar om att ta kontakt med "rätt" personer. Självklart vet jag att man vanligtvis kommer till First line support. Och som du säger så kan dessa personer inte klara av dessa problem. Men jag har tjatat om att få kontakt med second eller third line utan resultat. Hur fick du tag i "rätt" person?

Visst Com hem lovar en bredbandstjänst för dom pengarna och den fungerar om man själv löser problemet i mitt fall.
Då hade det varit bättre att dom enbart skickar ett modem och skippar allt som har med routertjänster att göra.
Men jag tycker man ska ta ansvar om man levererar tjänsten och en router för att koppla ihop alla datorer hemma. Jag antar att dom flesta som har detta abbonemang så fungerar allt som det ska och jag tror att mitt problem är nog en av hundra eller mer. Så det borde vara enklare för dom att bara säga att vi (comhem) kan inte lösa detta i nuläget och att vi istället ersätter dig två månader och löser problemet genom att jag själv köper en router.
Det vore det enklaste för Comhem och smidigast i nuläget, den lilla inkomstbortfallet är en droppe i havet för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisper111:

Har försökt att göra en portforwarding på routern cg3100 men den accepterar inte två instanser av portforwarding med samma portar mot två olika ipadresser. Den klagar på att samma portar finns redan när jag skapar den andra instansen. Så denna lösning funkar inte.

Portforward är ju enbart till en dator. Och något du skall testa aktivt för felsökning.
Skit i de andra datorerna för stunden.

Sen, har provat ännu att bara använda det som modem och sett om problemen kvarstår?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Tele2

Vi på Com Hem AB önskar er alla ett riktigt gott nytt år!

Med vänliga hälsningar
Com Hem AB
Kundservice

Permalänk

distortion10000:
"alla ComHems erbjudanden för nya kunder även gäller för gamla kunder om man förlänger sin bindningstid."
Nja. Det finns nykundserbjudanden och erbjudanden för befintliga OBUNDNA kunder. Jag tror inte du bara får förlänga bindningstiden och ta del av alla erbjudanden som finns, Det skulle bolaget förlora på annars. Så är det hos alla bolag.

hanse1:
"Jo jag vet att jag kan få en ny digitalbox för 495 kronor. Har en kollega som köpte en sådan box och han är inte nöjd. Ingen kanalinformation pga av avsaknad av display och dessutom är menyerna sega."
Det har kommit nyligen en mjukvaruuppdatering till den boxen som ska uppenbarligen fixa de problem du beskriver (iallafall den sega biten, vet inget om kanalinfo).

"Det vore väl klädsamt om Com Hem även gav oss gamla kunder en morot, t.ex. att förlänga abonnemangen och kanske få t.ex. en digitalbox till ett rabatterat pris."
Har du bindningstid kvar på ditt nuvarande avtal? Om inte, då är det väl bara att ringa.
http://www.comhem.se/comhem/tv/digitalboxar/-/5670/5670/-/ind...
Det är bara klicka dig på den box du vill ha och sedan fliken "specifikationer", så får du se hur stor rabatt du får med bindningstid.

Permalänk

"Har försökt att göra en portforwarding på routern cg3100 men den accepterar inte två instanser av portforwarding med samma portar mot två olika ipadresser."
Nu är jag jättedålig när det gäller allt kring PC-spel :), men jag antar att det är samma som med program, dvs du ställer in porten i spelets inställningar, stämmer inte det? Isåfall, självklart ställer du in olika portar med dom medföljande olika IP-adresserna på respektive dator.
Men som iller säger: "Skit i de andra datorerna för stunden." Testa bara med den ena.

"Men jag har tjatat om att få kontakt med second eller third line utan resultat. Hur fick du tag i "rätt" person?"
Som sagt, dra iväg ett mail till deras VD - ursäkta om jag var otydlig, det var exakt det jag gjorde själv. Jag skickade iväg ett mail till deras VD, jag googlade efter hans email adress och han hade ett vanligt comhem mai som var tillgänglig för vem som helst att se.
Han kommer förmodligen skicka det vidare till dom under sig. Dessa skulle då vara cheferna över den supporten, dom du vill egentligen ha kontakt med.
Men jag måste säga, om du är ensam om ditt problem så tror jag inte det håller. För som du själv sa, dom har t.o.m skickat dig ett nytt modem, och phunky säger att han har en vän som kör CoD och Netgear utan några problem. Iallafall, detta verkar inte vara ett övergripande problem som gäller för alla spel heller= du har ingen tyngd i ditt klagomål. Med det menar jag att dom kommer inte att prioritera en kund med ett väldigt specifikt problem kring mjukvaran som gäller för ett specifikt spel. Ju mer som klagar ju mer tyngd har klagomålet (då menar jag inte att du inte har rätt att "klaga", men jag hoppas du förstår vad jag menar).
Å andra sidan, så borde du åtminstone få fram att supporten du pratat med inte tar ditt klagomål seriöst. Dvs dom borde åtminstone notera det som en bugg. Skulle det inte kunna vara tillräckligt för stunden i dina ögon? För jag kan bara anta att du inte förväntar dig att dom släpper en buggfix bara så där på en gång? Vanligtvis brukar programutvecklare ta emot rapporter om buggar, noterar dom, och så framöver släpper dom en mjukvaruuppdatering som löser många problem som har blivit inrapporterade.
Det gjorde dom väl senast, då många hade problem med det trådlösa (jag läste det i början av denna tråd tror jag).

"Då hade det varit bättre att dom enbart skickar ett modem och skippar allt som har med routertjänster att göra."
Jag håller med. Den utrustning dom tillhandahåller är klen. Antingen gör man det rätt eller inte alls, brukar jag säga. Men i värsta fall så får man köra netgearn som en renodlad modem istället. Det skulle egentligen vara samma som om du skulle ha fått endast ett vanligt modem. Och det hade du inga problem med.

"Men jag tycker man ska ta ansvar om man levererar tjänsten och en router för att koppla ihop alla datorer hemma."
Men i just ditt fall så verkar du vara ensam om det, dvs det är så specifikt. Händer detta endast när du spelar ett specifikt spel; COD?
Du sa att när du körde med din egen Dlink router så gick det bra att spela COD, men hur länge varar det? Och när du kör med Netgear routern, låses den omedelbart eller tar det en stund?

Har du tagit kontakt med netgear? Varför inte dra iväg ett mail till dom, bara för att se vad dom säger. Nämn inte Comhem (för uppenbarliga skäl), säg bara att du har ett Netgear CG3100 och du har ditten och datten problemet. Är det något dom känner till? Något dom kan rekommendera man gör? För om det är någon som kan sina produkter så borde det vara tillverkaren.

"Jag ska testa att ändra TTL från 4 till 8 och testa"
Hur gick det?

Det finns fortfarande en fråga som du inte har svarat på:
- "Har du testat att begränsa serversökningarna och se om felet försvinner?"

PS. GOTT NYTT ÅR allihopa!

Permalänk
Medlem

Hej!
Har precis skaffat cg3100 100/10 hade tidigare cisco 24/1 som fungerade allt annat än bra.
Har dock några problem med cg3100 som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. När jag laddar ner torrents får jag hög cpu-belastning både i osx och win7 har NAT avstängt.
I win7 kör jag med utorrent hastighet är bra o stabil men cpu belastningen är hög 70-110. I OSX har jag prövat både utorrent och Transmission där ligger inte hastigheten stabilt den går upp till full spätta för att sedan tvär dö och sedan gå upp igen cpu- belastningen är även här hög 100-150.
Vad kan vara fel vore tacksam för all hjälp.

Visa signatur

Mobo::Gigabyte P67-UD4 CPU: i5 2500K 3,3GHz GPU: XFX HD5830 1GB
RAM: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE PSU: COOLER MASTER SILENT PRO 600w
SSD: Intel 80GB X25 HD: 2TB Western Green
Bärbar 1: MBP 13" mid 2010 Bärbar 2: Vaio 15" vpc-se2v9e

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisper111:

Ja. Jag förstår nog att det inte kan vara lätt. Men i mitt fall så kan jag ställa upp på att man gör en "Wireshark" logg från båda sidor (redan gjort från min sida) samtidigt fullt påslagen och sedan skickar dessa till Netgear för felsökning. Comhem ska inte behöva göra detta då det i 99% är mjukvaran i routern/modemet. Jag har i detta fall fått ett nytt modem men tyvärr samma resultat.

Problemet ligger i firmware på Netgear. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg. Exakt samma problem får du om du t.ex. lägger på beta-firmware för DIR-855. För min del är den enda lösningen att endast använda CG3100 som brygga och sedan köra 855 som router. CG3100 klarar inte av mutipla TCP/UDP-kopplingar vilket är orsaken till sinande hastighet för torrent, problem med applikationer med multipla connections (Outlook, spel etc). Kör en wireshark/netmon och du kommer att se detta väldigt tydligt. För de som inte känner till dessa räcker det med att kolla loggen för CG3100 så blir det nästan lika tydligt..

Permalänk
Medlem

Är det någon som har någon mer info om att Netgear modemet man får från ComHem (CG 3100) skapar problem (inte klarar av någon större belastning?

Hostar diverse mindre krävande spel och channel bots med en burk och får flera gånger om dagen att modemet slutar att sända information eller vad sjutton det gör.
Får ingen koppling i alla fall.

Trodde att det var ComHem som var skit först, men efter att ha läst lite här verkar det som att det är ännu ett värdelöst modem de har gett ut.

Mina föräldrar har samma problem på andra sidan stan nämligen, dock med ett annat modem.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Är det någon som har någon mer info om att Netgear modemet man får från ComHem (CG 3100) skapar problem (inte klarar av någon större belastning?

Vad är det för "mer info" du vill ha? Många här som vittnar om att belastningsproblemen försvinner om man kopplar in en kompetent router och bara använder modemet som modem.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Vad är det för "mer info" du vill ha? Många här som vittnar om att belastningsproblemen försvinner om man kopplar in en kompetent router och bara använder modemet som modem.

Tänkte om det kanske har kommit någon form av firmware update.
Men efter en del letande så verkar det som att Netgear har slutat helt med denna.

Blir väl att köpa en egen router senare när man har pengar.
En fråga: Hur gör man den bara till router? (Känns som en väldigt dum fråga)

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Tänkte om det kanske har kommit någon form av firmware update.
Men efter en del letande så verkar det som att Netgear har slutat helt med denna.

Blir väl att köpa en egen router senare när man har pengar.
En fråga: Hur gör man den bara till router? (Känns som en väldigt dum fråga)

Stänger av NAT.

Permalänk
Medlem

Modem anslutna till comhem kommer alltid att uppdateras av comhem. Så glöm att ens tänka på firmware updates.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Modem anslutna till comhem kommer alltid att uppdateras av comhem. Så glöm att ens tänka på firmware updates.

Ja man kan ju inte uppdatera firmwaren själv mer än att starta om modemet då det redan finns en ny mjukvara ute i nätet. Man kan inte ladda in en egen firmware om man ens skulle få tag på en sådan.

Tror netgear cg3100 fick 4-5 uppdateringar ifjol så det är säkerligen fler påväg, de kanske vill samla på sig ett antal case med olika problem/lösningar innan de släpper en uppdatering. Onödigt att släppa en ny firmware per "bugg". Blir bara oöverskådligt, då vet man inte om ett eventuellt nytt problem smygit sig in sedan senaste release eller om det var för 3 releaser sedan osv osv. Lättast är ju att köra utan NAT helt enkelt om man inte är nöjd med funktionaliteten som den är nu och testa igen senare vid nästa release. comhem brukar skriva här då det sker alt på sin twitter/blogg.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astrosus:

Hej!
Har precis skaffat cg3100 100/10 hade tidigare cisco 24/1 som fungerade allt annat än bra.
Har dock några problem med cg3100 som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. När jag laddar ner torrents får jag hög cpu-belastning både i osx och win7 har NAT avstängt.
I win7 kör jag med utorrent hastighet är bra o stabil men cpu belastningen är hög 70-110. I OSX har jag prövat både utorrent och Transmission där ligger inte hastigheten stabilt den går upp till full spätta för att sedan tvär dö och sedan gå upp igen cpu- belastningen är även här hög 100-150.
Vad kan vara fel vore tacksam för all hjälp.

Såg en annan tråd om detta som inte hade med comhem att göra. De hade fiber 100/100. Man kunde ändra nått med disc-cashen i torrentklienten tror jag.

Azoicer: Vilka andra modem pratar du om då? Vet bara att deras routermodem haft endel problem och med en router följer det nästan alltid automatiskt med problem. Se bara på att firmwareuppdateringar alla standalone-routrar får oavsett märke. Förövrigt ska vissa alt alla deras äldre routermodem vara fixade vad jag vet och de som ej har inbyggd router har jag nästan aldrig stött på problem med som varit mjukvarurellaterade. Det största problemet tidigare har väl varit att de levererat ett routermodem som fungerar dåligt men det har inte gått att inaktivera routern heller. Det ska vara fixat också på merparten alt alla modemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag har com hem, ett Scientific Atlanta modem från 2008, tror det heter 2434 eller liknande.
Ingången från väggen är ju en sådan där f-kabel? kabel som man skruvar fast. Finns det adaptorer för att göra om den kabeln till en vanlig internetkabel? På så vis tänkte jag att jag kanske kunde ta signalen direkt från väggen in i min Dir 655 router. Eller är detta helt omöjligt?

Permalänk
Avstängd

Hmm, någon i centrala gbg som också upplevt seg uppkoppling idag?
Har endast 0,6mb/s av 24mb/s :s

Testat både wireless och med kabel, startat om modem, router utan förbättring..

Visa signatur

-| Intel I7-2600K Lapped | ASUS Sabertooth P67 | Corsair Vengeance 1600MHz 16gb | 2 x Sapphire 6970 2gb | EK Vattenkyl | 2 x Corsair Force GT 120gb SSD | WD Black 1TB | Corsair AX1200w | 3 x BenQ 22" LED |-
-| KRK RoKIT5 | AudioBOX | Maschine Mikro |- http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/12/28/Sdc15039....

Permalänk
Skrivet av Nikonisten:

Jag har com hem, ett Scientific Atlanta modem från 2008, tror det heter 2434 eller liknande.
Ingången från väggen är ju en sådan där f-kabel? kabel som man skruvar fast. Finns det adaptorer för att göra om den kabeln till en vanlig internetkabel? På så vis tänkte jag att jag kanske kunde ta signalen direkt från väggen in i min Dir 655 router. Eller är detta helt omöjligt?

Nä, du behöver ett modem. Det är modemet som är "adaptern" som gör om signalen till "vanligt internet".

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pissespann:

Hmm, någon i centrala gbg som också upplevt seg uppkoppling idag?
Har endast 0,6mb/s av 24mb/s :s

Testat både wireless och med kabel, startat om modem, router utan förbättring..

STHLM, jag har också stora störningar med surfandet, bilder som inte visas hemsidor som slutar fungera mm.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Com Hem abonnemang

Jag gnällde ju över ComHem eftersom trogna kunder betalar in (i mitt fall 956 kronor för TV, bredband 100 och telefoni) stora summor varje månad utan att få något tillbaka i form av erbjudanden i samband med att bindningstiden förlängs. När jag skrev mitt senaste inlägg i denna tråd skickade jag även ett mail till ComHem och beskrev att jag inte fortsättningsvis skulle vara kvar som kund. Som av en händelse blev jag uppringd av Com Hem som erbjöd mig att teckna en förlängning av mitt abonnemang. Efter en stunds diskussion beslöt jag mig för att förlänga mitt abonnemang med 18 månader. Resultatet blev att jag sänkte min månadskostnad till 746 kronor, fick ett antal ytterligare kanaler, samt en Humax HDPVR-1000C för 1495 kronor. Jag tycker det är ganska bra att kunna sänka kostnaden med 210 kronor och få en ny box.

Bravo ComHem ni kan ju bjuda till!

Det som smolkar glädjebägaren är att min router (Netgear) måste startas om var och varannan dag. Fick dock inskrivet i mitt nya avtal att jag kan få en router om jag så önskar. Ska nog utnyttja den möjligheten.

Kopplade i går ur routerfunktionen till förmån för en nyinköpt router, Asus RT-N56U. Den kan jag rekommendera starkt. Jag ökade min signalstyrka till PS3 och Squeezebox Touch från ca 45% till 95%! Körde en bredbandstest på min MacBook som befann sig ca 10 meter från routern med resultatet 67 Mbit!

Visa signatur

hanse1

Permalänk
Medlem

strul..

CG3100 fungerar dåligt här med.

Svag eller försvininade Wifi signalen, som prestera dåligt speciellt mot Cisco, och andra tillverkare. Min Samsung Galaxy S krashar regelbundet Wifi functionalitetet på CG3100, Så att alla wifi sessions dör, man kan se att CG3100 finns, men det går inte att koppla upp mot den.

NAT fungerar inte som det ska. (Väl dokumenterat här).

UPnP fungerar inte som det ska. - Prova DLNA så ser man att det är extremt skakig

USB port gör ingenting.

Som rent modem verkar det fungera väl okay när stämnätet funkar (har haft upp till 120mbit/sec på rätt inställd linux installation).

Det finns så många problem att det är ibland svårt att veta om det är comhems nät, wifi, eller nat som strular just då. mjukvarauppdateringar har i mitt fall "regressed" uppkopplingkvaliteten.

Vet inte vad jag vill med detta post utan spilla lite galler och hitta andra med liknande erfaranhet.

Lösning som flera har påpekat är nog hitta annat router som fungerar.. men jag känner att Comhem bör fixar deras problem , jag vill inte har flera lådor av olika skäl.