Permalänk
Medlem

Har för mig att man leasar ipt i 21600 sekunder
då får du stänga av modemet i typ 6 timmar

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Har försökt söka igenom tråden men jag har hittills inte hittat något svar till mitt problem.

Jag har 100 Mbit/s tjänsten och Netgear CG3100 modemet från Comhem. Kör jag uTorrent så kopplas min dator ner i korta (men högt frekventa) intervall. Det skickas inte mycket datatrafik, men många torrents är igång.

Testat med IP Flood Detection och Firewall inaktiverat, samt med NAT avaktiverat. Problemet existerar ändå. Finns ju inte direkt mycket mer man kan ställa in i routern..

Har haft kontakt med support, hittade inget fel. De kommer höra av sig igen och eventuellt skicka ut tekniker men hittas inte fel så kan jag bli betalningsskyldig så vill inte göra det förrän jag är säker på min sak..

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk
Skrivet av 0p:

Har för mig att man leasar ipt i 21600 sekunder
då får du stänga av modemet i typ 6 timmar

Funkar inte heller så bra, förra året hade jag samma ip-nummer i 4 månader och då var modemet strömlöst de flesta nätter samt när jag arbetade, samtidig kan jag ibland få nytt ip 3ggr i timmen typ när jag surfar haha så det är extremt varierande.

Intressant nog så sparkade jag igång ett riktigt gammelt as till dator och den får en helt annan ip-adress än min vanliga dator får så verkar som varje nätverksport har sin egna ip-adress, kan få max 4st med det abbonemanget jag har.

Använder denna sidan för att kolla ip't utåt.
What Is My IP Address? Lookup IP, Hide IP, Change IP, Trace IP and more...

Permalänk

Tre veckor sen beställde jag Com Hems 24/10 tjänst och den har fungerat felfritt tills idag. Problemet är att anslutningen kopplas bort och där bara DS lampan är tänd blinkar. För att åtgärda problemet stänger jag av modemet i ungefär 3 minuter sen startar jag upp den igen och då funkar det, tyvärr kanske max en kvart tills problemet återkommer.

Kan detta vara något med överhettning att göra? Det är dugligt rymligt omkring modemet och jag har modemet uppkopplat till en router så jag använder det bara som en bridge. Mitt modem är Cisco modemet som man fick med, den stödjer INTE 100mbp/s iaf.

Är inte så förvånad ändå för jag var beredd på att något skulle gå snett från Comhem.

Någon som kan snälla hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HUEHUAHUE:

Tre veckor sen beställde jag Com Hems 24/10 tjänst och den har fungerat felfritt tills idag. Problemet är att anslutningen kopplas bort och där bara DS lampan är tänd blinkar. För att åtgärda problemet stänger jag av modemet i ungefär 3 minuter sen startar jag upp den igen och då funkar det, tyvärr kanske max en kvart tills problemet återkommer.

Kan detta vara något med överhettning att göra? Det är dugligt rymligt omkring modemet och jag har modemet uppkopplat till en router så jag använder det bara som en bridge. Mitt modem är Cisco modemet som man fick med, den stödjer INTE 100mbp/s iaf.

Är inte så förvånad ändå för jag var beredd på att något skulle gå snett från Comhem.

Någon som kan snälla hjälpa mig?

Factoryresettat modemet bakpå?

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Comhem kommer att erbjuda snabbare upload än 10?

Visa signatur

Ryzen 9 3900X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming | Corsair Vengeance PRO 32GB 3200MHz | Seasonic FOCUS Plus 750W | Samsung 970 EVO 1TB | 4 x 1.92 TB Intel SSD | Fractal Design Define C TG | Windows 10 Pro

Xeon E3-1241 V3@3,5GHz | Cooler Master Hyper 212 Evo | Supermicro - X10SL7-F | Samsung 32GB 1600MHz ECC | Evga Supernova G2 850W | WD RED/Segate Ironwof - 50TB | Fractal Design Define R5 | Unraid 6.7

Permalänk
Medlem

Nä tyvärr så har dom inte det för tillfället.

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Skrivet av raven6666:

Intressant nog så sparkade jag igång ett riktigt gammelt as till dator och den får en helt annan ip-adress än min vanliga dator får så verkar som varje nätverksport har sin egna ip-adress, kan få max 4st med det abbonemanget jag har.

Normalt låser DHCP servern ett ip mot en specifik MAC-adress. Det är därför du har hög sannolikhet att få samma IP igen när du kopplar in datorn igen.
Det är också därför du direkt fick ett annat IP på din gamla dator - eftersom den har en annan MAC-adress på nätverkskortet.

Givetvis händer det att adresser förnyas och att ip-adresser blir upptagna, men om det inte är så mycket rörelse så får du normalt samma ip hela tiden och byter bara ibland.

Det snabbaste sättet att bli tilldelad en ny ipadress (om ipconfig /refresh ger dig samma igen) är att ändra MAC på ditt nätverkskort.

Permalänk
Skrivet av sleevechoke:

Det snabbaste sättet att bli tilldelad en ny ipadress (om ipconfig /refresh ger dig samma igen) är att ändra MAC på ditt nätverkskort.

Ok, då har jag nåt att googla efter

Permalänk
Medlem

NFS UDP problem med Netgear CG3100

Hej,

Har byggt en server (med Ubuntu Linux) som jag bland annat lagt filmer på. Streamar filmer från den med Popcorn Hour (mediaspelare). Har konfat både NFS och Samba (SMB) på servern. Tanken är att köra NFS mot Popcorn Hour, och SMB mot en Windows PC. Och så långt är allting frid och fröjd. Jag kommer åt servern från Windows PC'n och NFS share från Popcorn Hour.

Men när jag kollar på en HD film på popcorn Hour så börjar bilden rycka och hacka sig fram i vissa sekvenser (verkar vara i såna sekvenser på filmen där det händer mycket, alltså stora bilduppdateringar. Typ när kameran sveper över ett område eller liknande. En sekvens där t.ex. två personer sitter och pratar med varandra och kameran är stilla fungerar bra utan några hack). När bilden börjar hacka så försvinner även ljudet, eller kommer stötvis lite då och då.

Jag tänkte att servern kanske var för klen och inte pallade med större strömmar, men när jag provade från PC'n (som kör SMB) så var det inga problem som helst. Då konfade jag SMB i Popcorn Hour och testade, och då flyter HD filmerna på utan några som helst problem. Klurade ett tag på vad som skiljer överföringen åt mellan NFS och SMB (förutom att det är två olika protokoll). Kom på att NFS kan man köra både över UDP och TCP. SMB kör över TCP (kanske går att konfa att köra över UDP? Det var i alla fall TCP i spårningen jag gjorde). Popcorn Hour var konfad att köra NFS över UDP, när det hackade. Konfade om Popcorn Hour att köra NFS över TCP och då funkar det bra, inga hack.

Sökte runt på nätet efter nån med liknande problem, men det var väldigt svårt att hitta. Hittade i alla fall några som hade haft problem med antingen SMB, NFS över UDP eller NFS över TCP (det var lite olika från fall till fall). Där hade nån kommit på att switchen som servern och Popcorn Hour var kopplade till kunde vara problemet.

Så jag testade först att dra en nätverkskabel (korsad) direkt mellan servern och Popcorn Hour, och det funkade utan problem att köra NFS över UDP. Testade även att koppla servern och Popcorn Hour till switchen på en D-Link DIR-655, och även där funkade det bra. Men när jag alltså använder switchen i CG3100 så får jag dessa hack.

Det här var ju ganska långsökt (i alla fall från min erfarenhet) och tog ett bra tag att komma fram till. Switchen i CG3100 verkar inte hantera detta så bra. Vad kan vara problemet?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hemsida och problem

Jag har en webbsida som bara står och tuggar ibland och den går på comhems nät.
Loggen visar Illegal TCP header väldigt mycket och jag har läst att det kan ha med blockering att göra på grund av trafik på sidan, men kan det stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeganFox:

Jag har en webbsida som bara står och tuggar ibland och den går på comhems nät.
Loggen visar Illegal TCP header väldigt mycket och jag har läst att det kan ha med blockering att göra på grund av trafik på sidan, men kan det stämma?

Inaktivera firewallen i modemet och se... brukar vara den som varnar så...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Undrar om någon mer än jag har börjat tappat uppkopplingen ? mitt internet lägger ner några gånger i veckan. Har väl hänt ganska ofta nu i december månad.

Fabriksresettade min CG3100 igår för jag hade tydligen riktigt dålig latency mellan mig och comhem, skickade in en webform till Blizzard då jag har haft väldigt skumma latency problem i World of Warcraft som inte visas på MSen utan i tracert.
Fick detta svaret från Blizzard:

Citat:

Thank you for your email. From the files you sent us, especially the tracert, we can see there is massive packet loss when your router attempts to connect to your Internet Service Provider. It would be advisable to contact them to see if they can advise you how to correct the packet loss.

Kanske kan få något vettigt svar här innan jag ringer :> har väldigt mycket tålamod så hoppas på att någon kan svara på detta.

EDIT:
Måste dock säga att mitt skumma lagg i wow försvann efter fabriksresetten, men min tappade uppkoppling kvarstår dock, är den jag vill ha hjälp med atm :>

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Tele2

Vi på Com Hem AB önskar er alla en riktigt God Jul med mycket god mat och många tekniska julklappar under granen.

Med vänlig hälsning
Com Hem AB
Kundservice

Permalänk

Comhem modem XXL Netgear cg3100 hänger sig

Comhems höghastighetsmodem hänger sig när man spelar CoD Black Ops. Någon som har upplevt detta?
När man i spelet letar fram servrar så hänger sig hela modemet och fryser. Jag måste starta om modemet helt. Ingen kan surfa i hushållet och ip-telefonin hänger sig också.
Comhem säger att det inte är något fel på det. Dom skickade en tekniker som mätte signaler osv och allt var bra. Jag visade teknikern fenomenet och han kunde bekräfta att hela modemet hängde sig och frös. Bara att starta om.
Comhem skickade ett nytt modem men samma sak händer igen.
Jag talade om för Comhem att detta måste Netgear fixa och inte Comhem, rådde dom att starta ett case mot Netgear men som alltid så lyssnar dom inte. (arbetar själv på IT-drift i mitt yrke). Jag kan återskapa problemet varje gång.
En nödlösning som jag tog till var att koppla en till router (Dlink 524) mellan datorn och Comhems router och vips så fungerade allt. Men jag betalar inte 400 kr/mån för att jag måste lösa problemet. Man ska kunna koppla allt mot deras modem.
Någon som upplevt samma problem?

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

har comhem 100/10 och använder routern man fick med. Varje dag så krashar vårat internet någon gång, jag kan se att det går att välja den trådlösa anslutningen men när jag väljer den så säger datorn att det inte går att ansluta, och så fungerar det när man har dragit ur elsladden en stund till Routern. Någon som har samma problem?

Ja. Jag har samma problem. Så fort jag startar CoD Black OPS och laddar ner listan av servrar så fryser modemet. Ip-telefoni, bredband allt bara hänger sig. Får starta om modemet.
Comhem säger att det inte är några problem. Dom har skickat tekniker hit och kan bekräfta att modemet hänger sig. Fått nytt modem men ändå samma sak. Det här är något som Netgear måste fixa Comhem kan inte göra något då det måste vara en bugg i modemet.
Ska ringa till dom på måndag för att klaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisper111:

Ja. Jag har samma problem. Så fort jag startar CoD Black OPS och laddar ner listan av servrar så fryser modemet. Ip-telefoni, bredband allt bara hänger sig. Får starta om modemet.
Comhem säger att det inte är några problem. Dom har skickat tekniker hit och kan bekräfta att modemet hänger sig. Fått nytt modem men ändå samma sak. Det här är något som Netgear måste fixa Comhem kan inte göra något då det måste vara en bugg i modemet.
Ska ringa till dom på måndag för att klaga.

Konstigt då jag vet med säkerhet att en kompis spelar CoD Black OPS utan problem med just Netgearmodemet... du har ingen specialinställning i modemet utöver trådlöst? NAT av eller på? Har du testat att begränsa serversökningarna och sett om felet försvinner? Startar modemet om eller låser det sig bara? Går det till sig med omstart eller släpper det automatiskt efter ett tag? Låter ju klart som en bugg men behöver nog svar på dessa frågor för att fundera vidare

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag har inga konstiga inställningar. Vi har det trådlösa igång men jag kör på kabel från den datorn. Inga hårdkodade ipadresser eller något annat. Jag har stängt av ip-flood skyddet och har NAT på.
Har UPnP på. Funderar om ska ändra i UPnP. Den standard inställning som finns är Advertizment Period 30 och Advertizment Time to Live 4. Har tom stängt av Firewall features i Services.. Har loggar från Wireshark men Comhem var inte intresserad av dessa.

Permalänk
Medlem

Hmm - Är det någon som har en hållbar samt vettig lösning på upp- och nedkopplingsproblematiken som vissa tycks ha och mig inkluderat. Jag behöver inte ens använda datorn och helt plötsligt hoppar nätverket ner för sedan vägra koppla upp.

Jag har testat både med NAT på/av, Firewall etc. utan framgång och nu tankar jag i härliga 15-30kb/sek på mina torrent-filer som tidigare innan nätet gick ned iaf låg på minst runt 500kb/sek.

Jag är så sjukt besviken på all problematik som detta Netgear-modemet tycks skapa.

Permalänk
Skrivet av whisper111:

Jag har inga konstiga inställningar. Vi har det trådlösa igång men jag kör på kabel från den datorn. Inga hårdkodade ipadresser eller något annat. Jag har stängt av ip-flood skyddet och har NAT på.
Har UPnP på. Funderar om ska ändra i UPnP. Den standard inställning som finns är Advertizment Period 30 och Advertizment Time to Live 4. Har tom stängt av Firewall features i Services.. Har loggar från Wireshark men Comhem var inte intresserad av dessa.

whisper111, har du testar att öka värdet på 'Advertisement Time To Live'? Från 4 till 8 t.ex.
Samt rent av göra en port forwarding som ett tillägg? Eller t.o.m inaktivera UPnP och köra med portforwarding för ditt COD spel, se hur det går.
Som jag har förstått det så är UPnP och port forwarding samma sak, bara det att det första sköts automatiskt och PF är manuellt. Grejen är det att det ibland krävs en manuell port forwarding (dock gäller det för mer torrent program har jag fått höra och inte spel, men vem vet).

Anyway, håll oss gärna uppdaterad om ditt ärende. Jag är nyfiken på hur det utvecklar sig.

PS. En bra fråga från Phunky som du inte svarade på: "Har du testat att begränsa serversökningarna och sett om felet försvinner?"

Permalänk
Skrivet av blob:

Hmm - Är det någon som har en hållbar samt vettig lösning på upp- och nedkopplingsproblematiken som vissa tycks ha och mig inkluderat. Jag behöver inte ens använda datorn och helt plötsligt hoppar nätverket ner för sedan vägra koppla upp.

Jag har testat både med NAT på/av, Firewall etc. utan framgång och nu tankar jag i härliga 15-30kb/sek på mina torrent-filer som tidigare innan nätet gick ned iaf låg på minst runt 500kb/sek.

Jag är så sjukt besviken på all problematik som detta Netgear-modemet tycks skapa.

Beror på, surfar du trådlöst eller med kabel?
Isåfall, vad får du för hastighet via bredbandskollen.se trådlöst respektive med kabel?
Om du får bra hastighet så kan vi konstatera att tjänsten fungerar åtminstone som det ska, då kan vi gå vidare...
Har du testat med annan dator eller har den möjligheten? Kan likväl vara din dator.
Men annars, testa med att inaktivera IP Flood Detection och Firewall. Samt aktivera UPnP. Alternativt gör en port forwarding. Som jag sa ovan, har en vän som faktiskt har problem med just utorrent även när han har UPnP aktiverat, han får nämligen låg hastighet. Han måste köra med en Port Forward för bara sin utorrent klient (det enda program som strular).

Sista utväg: gör en fabriksåterställning och gå genom de nämnda inställningarna ovan igen.

Permalänk
Medlem

Jag surfar trådlöst men har även testat med kabel och har samma problematik med slö hastighet i uTorrent, ständiga nedkopplingar och så vidare.

Jag tröttnade faktiskt just på att det höll på strula så har återställt CG3100 ett par gånger sedan igårkväll för att hitta lösningar på mina problem. Jag kan ge lite mer bakgrund så kanske någon kan hjälpa mig hitta problemet.

Min nuvarande setup ser ut såhär;
Trådlöst -> 2 datorer (spec. nedanför), iPhone 3gs & Wii
Trådat -> Xbox360 & NAS-disk (Western Digital MyBook World Edition)

Dator 1 är en bärbar lappis från Acer (Win Vista), köpt för cirka 1.5 år sedan. Detta är huvuddatorn och som kör uTorrent och lider mest av problematiken med upp- och nedkopplingar
Dator 2 är en stationär dator (Win 7 Home Premium) som består av ärvda delar men som har flutit på fint med ComHem 2mbit och en D-linkrouter. Denna har också problematiken med upp- & nedkopplingar.

Dator 1 brukar även användas för att streama data från NAS-disken och med förra dLink-routern flöt detta på helt utan problem men nu om jag inte stänger av "Wi Fi Multimedia" i Netgear-modemet så laggar alt. avbruts dataströmmen från NAS-disken.
Dator 2 är mest en facebook/youtube/nyheter-dator och sköter sin uppgift fint förutom just att den gillar koppla ned från mitt nätverk.
iPhone:n flyter på fint utan nedkopplingar (eller vad jag märkt av iaf..)
Wii:t köptes igår så har inte hunnit se om det är några riktiga problem med det men det lilla som Wii:t skall vara uppkopplat verkar det funka utan problematik.

Av dom trådade så är det Xbox360:n som lider av tappad connection då och då men t.ex. nedladdning av DLC/demos etc. går bra med hög hastighet.

Firewall har både vart av och på. IP Flood Detection är självklart avstängt och UPnP är aktiverat.

Jag har som sagt gjort fabriksåterställingar flertalet gånger på modemet och ibland fått upp till 10mbit i nedladdning (vilket i trådlöst-läge måste räknas som väldans fint resultat). Port-forwarding kan jag kolla men det skumma är ju att uTorrent inte ger sken av något problematik förutom just att hastigheten är väldans låg.

Permalänk
Medlem

Netgear modemet är uselt som router. Stäng av de funktionerna och koppla in en riktig router istället!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

iller: Allrajjt, bara för det så tjackade jag på mig en "NETGEAR WNR1000 RANGEMAX WIRELESS N150 ROUTER" från Dustin. Kommer förhoppningsvis i veckan och då jeflar om det inte blir fart i grejerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blob:

iller: Allrajjt, bara för det så tjackade jag på mig en "NETGEAR WNR1000 RANGEMAX WIRELESS N150 ROUTER" från Dustin. Kommer förhoppningsvis i veckan och då jeflar om det inte blir fart i grejerna.

Du bör prova att köra CG3100 som rent modem mot en dator också i felsöknings-syfte. Och det innan du går & beställer en router!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av iller:

Netgear modemet är uselt som router. Stäng av de funktionerna och koppla in en riktig router istället!

Kan bara hålla med. Har en D-Link DIR-855 som router/trådlös accesspunkt och Netgearmodemet som renodlat modem och med den konfigurationen har modemet varit up and running i 4-5 månader utan omstart eller hängning.
Spelar rätt mycket COD, Fallout New Vegas och SC2. Och laddar torrents i över 10 MB/s utan problem. När jag körde utan DIR-855 hängde sig modemet ofta när man började ladda i högre hastigheter. Det klarar inte av någon större last helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du bör prova att köra CG3100 som rent modem mot en dator också i felsöknings-syfte. Och det innan du går & beställer en router!

Som jag tänker så förlorar jag iaf inget på att ha en lite nyare router hemma - dessutom när jag hittade den ännu billigare hos en konkurrent till Dustin för ungefär halva summan. Om det inte blir bättre så felanmäler jag det hela och jag gjort allt i min makt för lösa det men om inte ComHem kommer på en lösning så får jag väl helt enkelt avsluta mitt abbonemang hos CH och byta till stadsnätet istället.

Permalänk
Skrivet av NassePuh1:

whisper111, har du testar att öka värdet på 'Advertisement Time To Live'? Från 4 till 8 t.ex.
Samt rent av göra en port forwarding som ett tillägg? Eller t.o.m inaktivera UPnP och köra med portforwarding för ditt COD spel, se hur det går.
Som jag har förstått det så är UPnP och port forwarding samma sak, bara det att det första sköts automatiskt och PF är manuellt. Grejen är det att det ibland krävs en manuell port forwarding (dock gäller det för mer torrent program har jag fått höra och inte spel, men vem vet).

Anyway, håll oss gärna uppdaterad om ditt ärende. Jag är nyfiken på hur det utvecklar sig.

PS. En bra fråga från Phunky som du inte svarade på: "Har du testat att begränsa serversökningarna och sett om felet försvinner?"

Jag ska testa att ändra TTL från 4 till 8 och testa. Vi är två som spelar så jag vet inte om jag kan göra en port forwarding då det är två datorer som vi spelar på. Båda har får samma fel.
Resultat kommer senare.
Jag tycker mig märka att många har problem med denna modem/router och jag förstår inte varför Comhem inte kan ta ett mer seriöst tag i detta med Netgear. Eftersom det är endast Netgear som kan lösa detta. Är det någon som har anmält detta till Netgear, dom får ju väldigt dålig PR av detta.
Jag har sagt åt Comhem att jag gärna ställer upp och lämnar loggar till teknikerna och hjälper dom att få dom data som dom behöver för att reda ut problemet, men ingen verkar ta detta på allvar.

Mike the Whisper

Permalänk
Skrivet av blob:

Som jag tänker så förlorar jag iaf inget på att ha en lite nyare router hemma - dessutom när jag hittade den ännu billigare hos en konkurrent till Dustin för ungefär halva summan. Om det inte blir bättre så felanmäler jag det hela och jag gjort allt i min makt för lösa det men om inte ComHem kommer på en lösning så får jag väl helt enkelt avsluta mitt abbonemang hos CH och byta till stadsnätet istället.

Om Comhem inte kan lösa router problemet och måste göra om denna till modem, så måste man ju själv köpa en ny router. Då borde dom stå för två avgiftsfria månader som ersättning för routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blob:

Jag är rätt övertygad om att comhem måste få Netgear att stabilisera upp modemet med NAT påslaget men det lär ju ta sin lilla tid. Det är ju femhundraelva olika variabler man kan ställa i modemet, femhundraelva olika kringutrustningar som kan förvärre problem och saker som kan gå fel med en router och dessvärre är nog ingen på comhem helt införstådd i hur mycket det kan strula. Om det hela tiden kopplar ner då man uppdaterar serverlistan i CoD kan man ju antaga att det är en bugg men som sagt vet jag en kompis som har exakt samma konfiguration på modemet (NAT ON tex) och INTE upplever fel. Han har dock troligen gjort portforward istället för att köra UPNP. Han spelar MW ganska så frekvent också så han borde ha tjurat ihop rejält om han haft problem Det är alltså varken helt lätt att felsöka eller testa sig fram till vilket jag tror comhem måste göra själv innan de rapporterar buggen vidare till netgear i detta fallet.

Visa signatur

Dooh!