Denon 1911 vs Harman Kardon AVR 255

Permalänk

Denon 1911 vs Harman Kardon AVR 255

Tja hade tänkt att köpa ny Hemmabioreceiver men det står mellan de här två Denon 1911 vs Harman Kardon AVR 255. Vilken tycker ni att jag ska köpa?. Just nu har jag en Denon 1509 som jag är ganska nöjd med.

Permalänk

Ingen som har nån tanke kring detta ?

Permalänk

Om du är ganska nöjd varför ska du uppgradera?

Permalänk

Jag vill ha mer kraft och så vill jag kunna bi-ampa mina front högtalare, HD ljudformat och uppskalning

Permalänk
Avstängd

Du kan ju börja med att skriva din kringutrustning dvs högtalare etc, det är lite svårt att svara på din fråga annars.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Det är inte mycket till uppgradering du får ljudmässigt iaf. Är det mer kraft du primärt är ute efter måste du upp en prisklass eller 2 om det ska vara lönt rent prestandamässigt.
Kolla med fördel begagnat där man kan göra stora fynd.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Det blev en Denon 1911

Permalänk

Låter mycket bra än så länge har inte hunnit ställt in den som jag vill än. Auto config.. fungerar riktigt bra. Och man märker tydligt att ljudet i Bluray blir mycket bättre nu med mycket mer detaljer. Men även i DVD så kan man spela högre men bibehålla precision. Är riktigt nöjd än så länge bara lite fler inställningar att göra så att jag får ljudet jag vill ha. Sen ska jag bi-ampa frontarna också = ) Jag kan rekommendera Denon 1911

Permalänk
Medlem

Bi-ampa med en hemmabioreceiver... suck.. Speciellt om högtalarna inte har "riktig" bi-amping..

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Som föregående talare nämner, med vanliga passiva högtalare ger varken Bi-wire eller Bi-amping någonting alls.
Man ska inte tro på all audiofilvärlden får för sig.

Permalänk

Nä visste men nu har jag ju bi ampat mina högtalare och det låter faktiskt bättre tydligare i mellanregistret och diskanterna och mer kraft så ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av c_m_burns:

Nä visste men nu har jag ju bi ampat mina högtalare och det låter faktiskt bättre tydligare i mellanregistret och diskanterna och mer kraft så ...

Mer kraft är en omöjlighet. Men placebo kan vara bra ibland

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

om man kan bi-ampa varför inte säger jag då?
Kan vi komma överens om att det ÅTMINSTONE inte bli sämre
vad menar ni med "vanliga passiva högtalare" har t.ex. Bi-ampat mina M-65 visserligen har jag inte kört "normalt icke Bi wire" med dem men min motivering var "varför inte, lär ju inte låta sämre iaf?"

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

vad menar ni med "vanliga passiva högtalare" har t.ex. Bi-ampat mina M-65 visserligen har jag inte kört "normalt icke Bi wire" med dem men min motivering var "varför inte, lär ju inte låta sämre iaf?"

Fråga angående bi-amp - Minhembio forum

Fråga angående bi-amp - Minhembio forum

Finns hur mkt som helst att läsa på.. samma slutsats gäller ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte. Du ville uppgradera för kraft till dina högtalare och du valde en Denon 1911 framför en AVR 255?

Känns som du jämfört bananer med päron när du valt bland dessa. Skulle gissa på att 255 kan ge ifrån sig dubbla mängden ström emot 1911.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Du kan placera en banan ovanpå din förstärkare, det lär inte heller låta sämre.
Det innebär inte att det är varken logiskt eller förståndigt att göra så.

Det enda du uppnår med ditt tankesätt är att ytterligare spä på den romantism för pseudovetenskap som präglar HiFi-världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Alltså jag förstår inte. Du ville uppgradera för kraft till dina högtalare och du valde en Denon 1911 framför en AVR 255?

Känns som du jämfört bananer med päron när du valt bland dessa. Skulle gissa på att 255 kan ge ifrån sig dubbla mängden ström emot 1911.

Kubmätning AVR255 8 Ohm: 96, 91, 90, 91, 95
Kubmätning Denon 1911 8 Ohm: 159, 152, 149, 150, 158

Sen tappar Denonen mkt vid lägre impedanser, men har man ett par snälla 8Ohms högtalare är Denonen inget dåligt val. Men visst, något kraftpaket är det inte.

Visa signatur

Permalänk

Hehe intressant.. har någon av er mer "negativa" personer lyssnat på eller äger denon 1911 eller för den delen testat bi-ampat (om ni har möjlighet) .Den som tror att det inte är någon skillnad i kraft mot denon 1509 eller att det inte skulle vara någon skillnad i ljudkvalitet mellan 1509an och 1911 har ju ingen koll. Visst HK 255 har mer kraft jag vet jag har lyssnat på den. Men jag valde 1911 för att * den är billigare * funktionerna som jag eftersöker finns där * Huvudmålet för mig var inte att få någon förstärkare som var mycket starkare än den jag hade. Men med min 1911 så kan jag spela högre än vad jag kunde med min 1509 men ändå behålla precisionen i ljudet. Sen vad gäller bi-amp så kan jag hålla med om att jag inte märker någon skillnad vid film men vid musik så tycker jag att det är skillnad. Sen om det nu bara skulle vara "placebo" så är det ju skit bra efter som att det fortfarande låter bättre när jag gör det så bara bra för mig då. Ni tycks snöa in er på hur mycket kraft det är men kvaliteten är viktigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizzors:

Du kan placera en banan ovanpå din förstärkare, det lär inte heller låta sämre.
Det innebär inte att det är varken logiskt eller förståndigt att göra så.

Det enda du uppnår med ditt tankesätt är att ytterligare spä på den romantism för pseudovetenskap som präglar HiFi-världen.

Har man sladd över så
Nemen måste finnas en anledning till att de sätter Bi Amp i högtalarna.... tycker man!

[edit] läste hemmabio, killen verkar påläst så tror hans ord om Bi-amp. Ja ja så kan det gå, då låter det samma och då kan jag ÅTMINSTONE låta det vara så för att slippa krångla mer med kablarna

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

De som säger sig höra skillnad mellan bi-amp och utan. Brukar säga att det inte märks när man tittar på film. Men att det är skillnad i musik i stereo. Så är det för mig. Sen är det också olika mellan receivrar tex i 1911 så finns det 7st identiska effektförstärkare för varje kanal. Var och en av dessa levererar 90 watt i 8ohm. Det finns även receivrar som inte har den uppsättningen med individuell effektförstärkare för varje kanal eller för den delen identiska effektförstärkare i varje kanal.