Permalänk
Medlem

Vista vs xp

Hej nästan en retro tråd på g här:P

Jag har en laptop, med vista på och nu är det så att jag hatar vista.
Så jag tänkte höra om någon har lite info på hur mycket prestanda jag förlorar på att köra gemfört med xp?
Måste också till lägga att vista var installerat på burken när jag köpte den.

Jag har:
4 gig ram,
Intel core duo CPU T5800 2.00 ghz 2.00 ghz processorer
GeForce 9300M GS.

Permalänk
Medlem

om du inte kör ett 64bitars operativsystem kommer du att kunna använda under 4 GB minne, xp 64 bit vill du inte köra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

Du förlorar en del minne, max 3 gig i XP och du förlorar en del säkerhet som är inbyggt i Vistas arkitektur.
Du vinner en del i prestanda med XP men mitt råd att är uppgradera till Windows7 istället som faktistk är mindre segt än Vista.

Permalänk
Medlem

Min fråga är varför vill du byta ner dig till ett 10år gammalt operativsystem? :S. Visst du gillar inte Vista, kör på windows 7 då?...

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

wasted:
För att det funkar bra. Om det nyaste alltid vara bäst så skulle du sitta med senaste versionen av Ubuntu, Mac OS X, Linux osv istället för Windows just nu. Men vi vet alla varför det inte kommer att hända så sluta stirra dig blind på ålder.

muppens:
Nu var det inte det han ville veta.

null777:
Kolla om det finns drivrutiner innan du gör något. Hur mycket du vinner vet du efter du testat men utan drivrutiner kan du glömma hela projektet.

Kvar blir då Win 7 som val. En ren installation med Win 7 kommer åtminstone göra dig gladare än Vista om du nu vill. Glöm inte att leta upp drivrutiner till den också. De man får via Win 7 eller Win uppdate kan vara dåliga, begränsade eller fattas inställningar man väntat sig.

Minns inte varför men vissa var tvungen att ta bort och skapa nya partitioner när de bytte till Win 7. Vilket man ändå borde göra så att inte skräp och problem från Vista kommer med till Win 7.

Permalänk
Medlem

panpo98, jag sa aldrig att "nytt" är bäst. Däremot är Windows xp fortfarande 10 år gammalt. Så i mina ögon är det Windows 7 som gäller.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk

Om möjligheten finns hade jag installerat Windows 7, då det är mindre "störande" än Windows Vista. Annars går ju Windows Vista att ställa in så att det är någorlunda likt både XP eller 7 (beroende på vilket man föredrar). Angående att köra 32-bitars eller 64-bitarsversionen av Windows XP/Vista/7 så spelar det ju mest roll ifall man faktiskt använder 4 GB fullt ut. Om man inte ockuperar så myckert minne så spelar det ju inte SÅ stor roll.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

wasted:
Du anger ålder som skället för att inte ta XP så det är samma sak. Det är lika dumt som att säga att man inte ska ta Win 7 för att den är över 1 år gammal jämfört med nyare versioner av Ubuntu, Linux, Mac OS X osv. Vi vet alla att det finns andra skäl. Tex Större chans att hitta drivrutiner till sin dator om han väljer Win 7 jämfört med XP.

Utöver det får han testa och ta den som han gillar. Det finns alltid program och uppdateringar som förbättrar och snyggar till det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ber att få uppmärksamma trådskaparen på att vi generellt inte accepterar flera inlägg i följd s.k. bump. Kommer man på något att tillföra sitt inlägg innan någon annan skrivit nytt inlägg ska 'Redigera'-knappen användas. Denna gång fixade jag det men vid upprepning så åtgärdas det på annat sätt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Vista har oförtjänt dåligt rykte, Windows 7 är klart bättre men Vista funkar bra så länge man har en bra burk, största problemet är att det är så prestandakrävande, så på svaga burkar är det ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

Windows 7 är totalt överlägset både XP och Vista, både när det gäller prestanda och funktion. Har du möjlighet, välj det. I annat fall skulle jag stanna på Vista då XP x64 inte ens är ett alternativ enligt mig och många andra. Efter några snabba inställningar är Vista inte alls så dåligt som folk säger.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag håller inte med om W7 är totalt överlägset XP, XP är lika bra, framför allt i företagsinstallationer. W7 är bättre än XP för privatbruk och spel. Vista är kass även om SP2 gör det nästan användbart.
XP-64 är det en del strul med drivrutiner till så kolla om det finns drivrutiner innan du installerar det,

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte fatta att man vill ha XP! Jag håller med flera, och har skrivit det i flera trådar kör på Win 7
Du kommer inte att ångra dig.
Och det handlar inte bara vilket som är bäst utan vilket som är överlägset bäst, och det är 7:an.

Xp trots sina uppdateringar fattas jättemycket och är verkligen 10år gammalt. Och XP-64 är en hårkliare som inte borde ha släpps ut.

Annars så kan du ju googla "XP vs Windows 7" och sätta dig in i ämnet, och när du gjort det, vet jag vilket du väljer

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av NoWin:

Jag håller inte med om W7 är totalt överlägset XP, XP är lika bra, framför allt i företagsinstallationer. W7 är bättre än XP för privatbruk och spel. Vista är kass även om SP2 gör det nästan användbart.
XP-64 är det en del strul med drivrutiner till så kolla om det finns drivrutiner innan du installerar det,

kan tala om att W7 och Vista Sp2 är i princip samma OS bara ett nyare skal på W7 + lite extra smågrejer som trim till ssd diskar och lite andra funktioner.

spelprestandan är i princip identisk då de båda bygger på samma kernel skiljer kanske 5% prestanda finns ett test här på swec nånstans som de jämnför Vista SP2, w7 och XP där både vista och W7 smiskar Xp's stjärt och skillnaden mellan vista och w7 är i stort sett obefintlig

Edit: Xp var visst inte med.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tittar man på diagrammet så är W7 snabbare på nästan allt. Efter att ha bytt ut Vista business med SP2 mot W7 professional på en HP 6715 laptop så går den datorn vansinnigt mycket och och bättre med W7 än Vista. I diagrammet startar Vista 14% snabbare än W7 vilket måste vara totalt fel, jag mätte uppstarttiden till att W7 är dubbelt så snabbt som Vista.

Permalänk
Medlem

Gå över till ubuntu om du inte spelar spel.

Permalänk
Medlem

vill du byta för prestandans skull kanske man kan byta "tema" på vista så det ser ut som xp? då borde det väl ge mer prestanda till annat?

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Skrivet av twonkey:

vill du byta för prestandans skull kanske man kan byta "tema" på vista så det ser ut som xp? då borde det väl ge mer prestanda till annat?

tja det ända tema som käkar lite mer än de andra är aero temat men det finns ju i w7 också å de käkar typ lika möe i båda

de han kan göra är att byta till Basic temat (inga genomskinliga fält) de tar bort typ 50-100mb ram användning. du kan göra samma i W7 också drar lika möe i bägge

kolla på dwm.exe i Task managern i processerna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Är inte Windows baserat på kod från 1985? Tycker Windows var föråldrat redan när vi hade Windows 2000.

Allvarligt. Man får prova sig fram. En del äldre datorer är inte så snabba med Windows 7. Och när din dator var ny, fanns inte Windows 7. Kommer ihåg att väldigt många var missnöjda med Windows Vista och det blev populärt att "uppgradera" sin dator till Windows XP. Så förmodligen finns det drivers till den någonstans på nätet.

Men prova Windows 7 först.