Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Varför blir Windows alltid segt?

Permalänk

Varför blir Windows alltid segt?

hajjar inte varför Windows alltid börjar sega sej efter 1-2 månader fast man rensar allt som går och kör Defrag.. nån som har nån bra förklara för att just Windows blir blir segt efter ett tag?

mvh//viktor

Permalänk
Medlem

Du installerar väl för mycket skräp helt enkelt, mina bärbara har fungerat bra i snart två år utan formateringar just för att jag inte tramsar runt på dem utan bara använder de program som redan finns på dem.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Testa http://www.piriform.com/ccleaner och sök efter problem i registret och kör filstädning.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Något som jag brukar köra med jämna mellanrum är ComboFix... Rensar undan i registret och tömmer datorn på virus/spywares, plus att det är gratis. Har aldrig gett mig några problem och det har löst de flesta. Däremot så måste man installera om deamontools, antar att combofix stänger lite funktioner som deamontools behöver för att funka.

En annan grej är just att man installerar så mycket skit... nya spel, program osv osv. försök att endast ha de program och spel du använder installerat.
Ett till bra tips är att rensa programen som startas upp med datorn!
gå in på kör: msconfig
(flik)Allmänt: Ändra till selektiv start kryssa ur "Läs in Autostart-objekt"
(flik)Autostart: Avmakera alla

Jag har inte fått några problem utav att stänga av alla autostart-objekt.
Sen finns det lite funktioner under "tjänster" som man kan stänga av, men där är det nog bäst att du kollar ordentligt innan! Kan hända att man stänger av viktiga funktioner för windows om man pillar på fel saker =P

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem

Det blir mycket skit överallt, och defragmentering är alldrig 100%. Speciellt om man installerar och tar bort mycket program, sen är kodningen skit på windows i övrigt, vilket segar ner. En lösning är att skaffa en SSD då tar det längre tid innan du märker att det segas ner. En ominstallation av windows krävs en gång i halvåret minst om man vill hålla det i skick.

För underhåll rekomenderar jag ccleaner och mydefrag, använd alldrig windows inbyggda de funkar riktigt dåligt.

En av anledningarna jag gick över till Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det blir mycket skit överallt, och defragmentering är alldrig 100%. Speciellt om man installerar och tar bort mycket program, sen är kodningen skit på windows i övrigt, vilket segar ner. En lösning är att skaffa en SSD då tar det längre tid innan du märker att det segas ner. En ominstallation av windows krävs en gång i halvåret minst om man vill hålla det i skick.

För underhåll rekomenderar jag ccleaner och mydefrag, använd alldrig windows inbyggda de funkar riktigt dåligt.

En av anledningarna jag gick över till Ubuntu.

Tackar för tipsen. Alltid kört med den inbyggda defraggen... Sen håller jag med om att Windows är faktiskt dåligt programmerat eftersom det kostar pengar.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Kontrollera Startup, se till att defragmentera, CCleaner, brukar även använda Advanced SystemCare, funkar bra den också.
Gäller även att modda sin installation med vLite eller nLite, stänga av tjänster m.m.
Min bärbara har XP x86, nystartad tar Windows ca 80 MB på den och tycker den funkar ypperligt.
Det första jag brukar göra är att avaktivera SuperFetch, indexering och liknande.

Själv skulle jag vilja ha ett operativsystem åt "det andra hållet", svårt att förklara, men jag vill välja allt som ska vara i installationen själv, vill inte ha så man får med allt och sedan manuellt avinstallera/avaktivera allt man inte vill ha :/

Permalänk
Medlem

Köp en SSD och problemen är lösta

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, 64GB DDR5 CL30 6000MT/s, MSI Mag X870 Tomahawk Wifi, XTX Merc 310 7900XTX 24Gb, 6Tb WD SN850X, NZXT 1200W GOLD, SAMSUNG ODYSSEY G9 G93SC 49" OLED, Corsair 7000D Airflow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Själv skulle jag vilja ha ett operativsystem åt "det andra hållet", svårt att förklara, men jag vill välja allt som ska vara i installationen själv, vill inte ha så man får med allt och sedan manuellt avinstallera/avaktivera allt man inte vill ha :/

Ja det hade vart sjukt gött!

Visa signatur

Chassi: Define R3, PSU: Corsair TX 650W, Mobbo: Asus P8Z68-V PRO GEN3, CPU: Intel I5-2500K @ 4,5Ghz,
GPU: Gigabyte HD7970 OC, RAM: Corsair Vengeance LP 16GB, OS: Windows 7, Skärm: Samsung Syncmaster 24" TFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Kontrollera Startup, se till att defragmentera, CCleaner, brukar även använda Advanced SystemCare, funkar bra den också.
Gäller även att modda sin installation med vLite eller nLite, stänga av tjänster m.m.
Min bärbara har XP x86, nystartad tar Windows ca 80 MB på den och tycker den funkar ypperligt.
Det första jag brukar göra är att avaktivera SuperFetch, indexering och liknande.

vad är vlite, nlite och superfetch?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

vad är vlite, nlite och superfetch?

Med vLite och nLite kan du trimma ner din Windows installation, en av dom är för XP och den andra för Vista, finns en för 7 också men kommer inte ihåg vad den heter :/
Superfetch är något som finns i Windows 7, den tar dom mest använda programmen och laddar dom direkt i RAM minnet istället, så datorn slipper ladda dom från Hårddisken, men, verkar inte riktigt finnas någon bra spärr i detta vilket gör det väldigt irriterande om man har lite RAM minne. Min laptop med 1GB ram låg på 100% RAM usage efter ca 30 min WoW spelande, vilket resulterade i 1-2 fps och till sist en krasch.
Det funkar säkert bra om man har mycket RAM minne dock, men har inte riktigt testat själv, finns/fanns inga bra chipset drivers till w7 för mitt moderkort förrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Sen håller jag med om att Windows är faktiskt dåligt programmerat eftersom det kostar pengar.

Dåligt programmerat må vara, men jag tror inte att beror just på att det kostar pengar. Visst kan väl vinstviljan vara det som drivit projektet dit det hamnat, men sen finns det ju mjukvara som kostar pengar som är rätt bra också.

Skrivet av Dispersion:

Det har aldrig slagit dig att det finns jättemånga operativsystem som fungerar som du beskriver och dessutom är gratis?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Skrivet av olga32:

Det har aldrig slagit dig att det finns jättemånga operativsystem som fungerar som du beskriver och dessutom är gratis?

Jo, det är ju klart det finns, brukar själv sitta mycket vid Ubuntu, så inte precis en Windows-dyrkare så att säga. Men till det mesta används Windows, mest p.g.a spelandes, men mycket annat också. Men, jag skulle inte precis säga att Linux inte kommer med några "extraprogram", för det gör dom ju. Men håller med, Windows har vääääääldigt många fler.

Permalänk
Medlem

Skaffa en Mac. Trololo?

Permalänk
Medlem

Mitt Windows har hållit sig friskt sedan jag köpte min SSD. Det var väl nästan ett år sedan skulle jag tro. Har dock inte så mycket på datorn. Använder runt 250GB och då inklusive spel, OS, lagring och allt annat som man kan tänka sig.
Kör TRIM på min SSD en gång i veckan, virussökning lite då och då, kanske en gång i månaden. Sedan CCleaner samtidigt som jag kör virussökning. Brukar faktiskt vara trevligt med två hårddiskar så man kan tanka ner saker på lagringsdisken och ha OS-disken helt oansträngd redo att arbeta

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

SSD + CCleaner + Revo Uninstaller + Spywareblaster + lite sunt förnuft på nätet så behöver du bara installera om när det är dags för ny version av Windows.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

jag har en SSD så att deframenter är ju inte att rekommendera

har optimerar Windows för ssd med: http://blog.corsair.com/?p=3989

jag gör ccleaner vid uppstarten och rensar registret 1 gång i veckan.

har som flesta spyware som anses vara bra..

och spelar gör jag inte heller.. de jag använder är typ PS..

men Windows har ju alltid varit så här så de e ju inget nytt asså..

hade alla saker funkat som kalibrering till colormunki å lite annat till Ubuntu så hade jag börjat använda det för de blir inte segt med tiden tydligen som Windows....

BTW! Tack för alla svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dispersion:

Med vLite och nLite kan du trimma ner din Windows installation, en av dom är för XP och den andra för Vista, finns en för 7 också men kommer inte ihåg vad den heter :/
Superfetch är något som finns i Windows 7, den tar dom mest använda programmen och laddar dom direkt i RAM minnet istället, så datorn slipper ladda dom från Hårddisken, men, verkar inte riktigt finnas någon bra spärr i detta vilket gör det väldigt irriterande om man har lite RAM minne. Min laptop med 1GB ram låg på 100% RAM usage efter ca 30 min WoW spelande, vilket resulterade i 1-2 fps och till sist en krasch.
Det funkar säkert bra om man har mycket RAM minne dock, men har inte riktigt testat själv, finns/fanns inga bra chipset drivers till w7 för mitt moderkort förrut.

Undrar om den inte heter 7Lite:)

Edit: Låt bli att skita ner ditt OS så blir det inte segt, håll isär program/spel och windows..

Jag kör ccleaner och det enda den hittar är chrome's cache.,.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Undrar om den inte heter 7Lite:)

Japp, stämmer bra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sarimner86:

hajjar inte varför Windows alltid börjar sega sej efter 1-2 månader fast man rensar allt som går och kör Defrag.. nån som har nån bra förklara för att just Windows blir blir segt efter ett tag?

mvh//viktor

Låter som du sitter med Windows XP?
Med Windows 7 har jag inte lagt märke alls till detta problem.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

har haft xp.vista och nu sitter jag på win7.. win7 är de bästa hitills.. men de blir fortfarde segt efter några månader.. men windows har jualltid varit så. så de e inget nytt..

Permalänk
Medlem

Windows dåligt programmerat? Ett skämt är vad ni är

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knashatt:

Min XP-installation är över 2år och fungerar perfekt. Trots en massa extrakrafs i testsyfte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Min XP-installation är över 2år och fungerar perfekt. Trots en massa extrakrafs i testsyfte.

min win7 funkar oxå.. men den har blivit segare sen jag intallerade det..

Permalänk
Medlem

Jag har inte problem med segt windows, jag installerar ingen skit, inga toolbars eller trams utan bara det jag verkligen använder och jag upplever inte att mitt windows 7 blir segt, dock har jag 2st hybriddiskar raid0 vilket gör det kvivkare.

Men surfar man smart och inte accepterar massa skit på nätet så skall det inte vara några problem, sen tänka på vad man installerar. Sen klickar jag alltid bort all extraskit som gömmer sig i installationer som tex toolbars och sånt skräp i tex deamon-tools installationen sen tar jag och skippar all form av explorer integrering i alla installationer som har det som allternativ.

Men jag får ofta installera om windows på bekantas och familjens datorer för dem går skitsegt efter ett tag, vad dem gör vet jag inte för jag lyckas själv inte sega ner mina datorer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Skrivet av som99:

Jag har inte problem med segt windows, jag installerar ingen skit, inga toolbars eller trams utan bara det jag verkligen använder och jag upplever inte att mitt windows 7 blir segt, dock har jag 2st hybriddiskar raid0 vilket gör det kvivkare.

Men surfar man smart och inte accepterar massa skit på nätet så skall det inte vara några problem, sen tänka på vad man installerar. Sen klickar jag alltid bort all extraskit som gömmer sig i installationer som tex toolbars och sånt skräp i tex deamon-tools installationen sen tar jag och skippar all form av explorer integrering i alla installationer som har det som allternativ.

Men jag får ofta installera om windows på bekantas och familjens datorer för dem går skitsegt efter ett tag, vad dem gör vet jag inte för jag lyckas själv inte sega ner mina datorer.

men installerar man toolbars å inte star bort allt skräp.. då e man oftast inte så data kunnig..

sånt gör jag typ varje jag.. de måste man ju göra annars går de verkligen inte å annvända win alls..

Permalänk
Hedersmedlem

som99, din beskrivning är väldigt nära min egen erfarenhet och beteende, vilket säkert bidrar till att jag slipper problem.

sarimner86, med "perfekt" menar jag utan nämnvärd nersegning. Datorn jag sitter vid nu har en XP-installation som är över 3 år, fortfarande utan problem eller större seghet än i början.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

som99, din beskrivning är väldigt nära min egen erfarenhet och beteende, vilket säkert bidrar till att jag slipper problem.

sarimner86, med "perfekt" menar jag utan nämnvärd nersegning. Datorn jag sitter vid nu har en XP-installation som är över 3 år, fortfarande utan problem eller större seghet än i början.

surfar du bara på den eller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sarimner86:

surfar du bara på den eller?

Som du kanske såg gäller det 2 datorer. Den äldre är HTPC och den nyare är arbetsdator (därav allt testkrafs) och den spelar jag även på (90% via Steam).

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Som du kanske såg gäller det 2 datorer. Den äldre är HTPC och den nyare är arbetsdator (därav allt testkrafs) och den spelar jag även på (90% via Steam).

okej de låter konstigt..