Permalänk

Stationär PC för Photoshop/surf

Jag funderar på att köpa en ny stationär PC:

- Photoshop/surf/office
- Ska klara videoredigering för privatbruk (mha av någon Adobeprodukt)
- Spelar inga spel att tala om
- SSD + plats för max fyra HDD
- Den ska vara tyst

Budget: runt 10-12k

Jag fick inspiration från en annan tråd o lade upp en kundvagn:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/141221/2011-01-22

2600k ska tydligen vara bättre för PhotoShop pga av att den har HyperThreading.

Jag har ingen koll på grafikkort, valde ett tyst. Förslag?
Behövs fler fläktar?

/ba

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka behövs inte noctua fläkten. Skulle ta ett lite bättre grafikkort.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500

Permalänk
Medlem

som sagt, ska du inte klocka skippa noctua'n vill du ha en tyst cpu fläkt ta typ hyper 212+, billig å tyst, går att klocka en del på den också om du nu vill de.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Bytte cpufläkt till Cooler Master Hyper 212 Plus och tog grafikkortet Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC som folk gillar. Men låter det inte mycket?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/141223/2011-01-22

Permalänk
Medlem

Jag funderar själv på ditt ursprungspaket med tysta komponenter och Noctua NH-U9B SE2 borde väl vara tystare än Cooler Master Hyper 212 Plus? Det är så skönt med en "ljudlös" PC!

Även ditt ursprungliga grafikkort Gigabyte GeForce GT240 1GB SL som är passivt kylt borde väl räcka till för foto- och videoredigering?

Men får man någon större skillnad med Intel Core i7 2600K 3,4GHz jämfört med Intel Core i5 2500K 3,3GHz?

Även ett nätaggregatet har en fläkt som ger ljud ifrån sig och räcker Corsair VX 550W 80+ för att få en tyst PC eller ska man gå upp i kapacitet lite för att få en lägre ljudnivå från nätaggregatet?

Permalänk

Noctuafläkten är tydligen bra om man tänker överklocka för spel, men det tänker jag inte. 2600K har Hyperthreading som ska vara bra för cpu-tunga program typ Photoshop.

Jag tänkte att jag skulle klara mig med ett passivt kylt grafikkort, men det var inte bra nog tyckte någon.

Frågan är om man kan få tillräckligt bra prestanda och ändå hyfsat tyst dator,

Permalänk

Om jag var du skulle jag köra denna CPU-fläkt. Riktigt bra och tyst:

http://www.inet.se/artikel/6308699/corsair-cooling-hydro-h50-...

Permalänk
Medlem

Grafikkortsvalet är viktigt när det gäller videoredigering. För det första bör du kolla upp vad för typ av hårdvaruacceleration det tänkte programmet stödjer. Du är på rätt spår med Nvidia-kort dock då de flesta program bara stödjer CUDA och inte OpenCL eller dylikt. Detta kommer nog förändras med tiden. Adobe har förklarat att CUDA var det enda alternativet som fanns när de började utvecklingen.

Vill du göra det lätt för dig rekommenderar jag Geforce GTX 460 1GB OC som jag själv har fått att fungera med CUDA i Adobe Premiere (trots att kortet officiellt inte stöds). Tror annars att GTX 285 och GTX 470 är de enda som är med på officiella listan.

Vad gäller Sony Vegas har mest läst om att det stödjer CUDA men inte vilka grafikkort.

Får man inte igång hårdvaruaccelerationen kvittar det vilket grafikkort man har då CPUn kommer få göra allt jobb.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz