SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

Tyst Chassi

Hej!

Jag ska snart köpa bygga en ny dator och funderar därför vilket Chassi som är det tystaste? (inom rimlig kostnad). Jag vet inte om jag ska köpa nytt eller behålla mitt nuvarnade (mitt är Cooler Master Cavalier 3 med egenhändigt intsallerat Be Quiet ljuddämpningskit). Råd?

Jag har dator i vardagsrummet och ett litet freak inom ljudlöst. Jag har SSD disk och fläktlöst GPU och slient nätagg, Noctua chassifläktar och Ninja 2 Cpu fläkt, för att vara en bit på vägen.

Jag behöver nog en ATX låda (stor CPU fläkt). Det behöver EJ vara plats för 10 hårddiskar och många fläktar, då blir det bara högre ljudnivå. Jag spelar inte spel men har lite krävande videoredigeringsprogram varav lite kraft i datorn behövs.

Permalänk
Medlem

Silverstone FT02, Antec P183, Fractal-Design Define R3, Lian Li PC-B25S utan inbördesordning. Men är du glad med ditt nuvarande chassi så finns det nog ingen anledning att byta om du inte vill ha andra fördelar som ett nyare chassi ger kanske bättre kabeldragning. FD Define har ju blivit populärt då det är ett extremt prisvärt chassi och vet inte om det är motiverat att välja P183 istället. FT02 huserar ju 3st 180mm fläktar så om man har en varm gamingburk som ska kylas kan det vara en bra låda. Annars är ju tysta komponenter det allra viktigaste.

Permalänk
Medlem

Det finns seriöst 10000 trådar om detta så försök söka lite nästa gång du ska fråga något Så svaret blir som alltid Fractal Design R2/R3/Xl

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem

Inom rimligt pris skulle jag säga Antec SOLO. Sitter själv med ett sådant och det fungerar bra. Nackdelen är väl sådan att längre grafikkort inte får plats i det, om du har tänkt att använda ett sådant nu eller någon gång i framtiden. Dessutom så kan remmarna som håller upp hårddiskarna slitas ut med tiden, vilket minst 2 av mina har gjort sedan jag köpte chassit.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Inom rimligt pris skulle jag säga Antec SOLO. Sitter själv med ett sådant och det fungerar bra. Nackdelen är väl sådan att längre grafikkort inte får plats i det, om du har tänkt att använda ett sådant nu eller någon gång i framtiden. Dessutom så kan remmarna som håller upp hårddiskarna slitas ut med tiden, vilket minst 2 av mina har gjort sedan jag köpte chassit.

Håller helt med Solo skulle varit mitt första val, därefter ett P183 som du moddar. Solo kräver bara ett fläktbyte och du har en otrolig låda.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

I ärlighetens namn så låter inte inte lådor, då de lite per definition saknar rörliga delar, och kan därmed inte vara tysta
Det man får söka efter är stumma sidor, vettig upphängning av hårdiskar och luftflöde, och det kan man åstadkomma i nästan vilket chassi som helst med lite god vilja.
Ljudnivån påverkas till största del av övriga komponenter, men vist är det mycket trevligare att bygga i en fin och genomtänkt låda, men frågan är hur mycket det egentligen påverkar slutresultatet.

Antec P18x har definitivt bland de bäst dämpade sidoplåtarna jag sett, de är laminerade i tre lager så de är nästan helt stumma när man knackar på dem, men ligger lite efter när det gäller kabel dragningen, mest ett kosmetiskt problem.

FD lådorna är mycket sladdrigare än P18x men klart prisvärda, skulle säga att de är riktigt bra till de priset men lådor för 2-3 gånger pengarna är avsevärt mycket trevligare att ha att göra med.

FD fläktarna är nog något tystare än Antec fläktarna som är rätt trista, men fläktarna kan man ju alltid byta, dock så lägger ju till en del på kostnaden om man inte kan leva med de medföljande fläktarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hej och tack för alla snabba svar.

Jag tycker att det har kommit fram många bra alternativ förutom det som ofta skrivs om, Fractal Design.
Jag ska undersöka närmare på alla förslag och sedan överväga mina alternativ.

Permalänk
Medlem

Hej sitter i samma funderation om tyst chassi men även fundering på FD finns det högerhängd lucka.
På alla bilder så verkar allt vänsterhängt vilket inte blir så bra där jag tänkt ha datorn.
Finns det andra alternativ?

sry för lite kapning av tråden

hoppas på input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elar:

Hej sitter i samma funderation om tyst chassi men även fundering på FD finns det högerhängd lucka.
På alla bilder så verkar allt vänsterhängt vilket inte blir så bra där jag tänkt ha datorn.
Finns det andra alternativ?

sry för lite kapning av tråden

hoppas på input.

Du vill att luckan öppnar sig åt höger? Om du har det så snävt med plats så borde du nog omvärdera var datorn ska stå någonstans.

Finns visserligen ett par alternativ men de är mycket färre:
http://www.silverstonetek.com/products/p_photo.php?pno=kl01&a...
http://www.tweaktown.com/reviews/3080/scythe_fenriswolf_mid_t...

Du kommer få leta väl innan du hittar en bra låda vars dörr öppnas till höger.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.