Permalänk

amd vs intel

Hallå, nu är det så att jag undrar vilken processor som tar vem. Hör från alla att AMD är billigare snabbare osv, medans intel enbart gör processorer som är bra på 3dmark. Är detta sant?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ja det beror vilka processorer du menar? Ser mest ut att du vill starta krig.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Gå igenom och bedöm själv

Läget förändras ständigt, men just nu tycker jag Intel har dom bästa pris/prestanda processorerna ute med 1155. Speciellt K modellerna.
Bulldozer kommer till våren och blir säkert bättre än SB, men sen kommer Intel med 2011 och krossar Bulldozer, sen släpper Amd nåt osv osv.

Visa signatur

EVGA X58 SLI3 | Intel i7 950 | 1 x Msi 560 Twin frozr @1000/2100mhz | 6gb Corsair 1600MHz | AX850 80+ | Fractal Design XL

Permalänk
Medlem

Finns inget som har något att säga till om när det kommer till 1155. Möjligen till flertrådiga program så kan dom komma upp jämsides.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk

Vill bara få veta för själv tycker jag att Intel är bäst just nu. Tycker att AMD känns så B-kvalitet men det är kanske bara jag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonsen195:

Vill bara få veta för själv tycker jag att Intel är bäst just nu. Tycker att AMD känns så B-kvalitet men det är kanske bara jag

Så du var ute för att flame:a Så lägg ner detta då de funkar ypperligt från båda läger

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

amd har ju en billig 6kärning prolle under 2000kr

http://www.inet.se/artikel/5308654/amd-phenom2-x6-1055t-2-8gh...

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk

Inte riktigt, jag och en polare har en diskussion om vilken som är bäst. Han säger att AMD är bäst och jag säger att Intel är bra. Jag vet att båda är bra men finns det några skillnader mot varann som t.ex intel processorer är bättre för redigerings program eller liknande? Försöker inte få igång något krig om ni undrar, Ursäkta ifall det verkar så.

Permalänk
Medlem

AMD's sexkärniga är svårslagna om du har sådana behov och räknar in priset, billigaste Intel alternativet går på ca 7k, man kan ha mycket skoj för mellanskillnaden på 5k mot AMD's alternativ

Dock generellt är Intels senare processorer lite effektivare om du tittar på clock vs clock t.ex

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Tack för hjälpen frankof och alla andra!

Permalänk

Brukar väl oftast vara grafikkorten som flaskhalsar?

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Så du var ute för att flame:a Så lägg ner detta då de funkar ypperligt från båda läger

AMDs kvalitet är det inget fel på, minst i samma kavlité som intel.
Det är olika prestandaklasser precis som med bilar.
Den ena är dyrare och kraftigare och den andra är mindre och lite svagare.
Men kvalitén är lika.

AMD har oftast bäst pris/prestanda, och räcker för de flesta.
Sedan tar intel över och då blir det bara prestanda.

Edit: Klantigt av mig det var detta jag skulle citera:
Citat: Ursprungligen inskrivet av Jonsen195 Vill bara få veta för själv tycker jag att Intel är bäst just nu. Tycker att AMD känns så B-kvalitet men det är kanske bara jag

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

ytterligare tack till AMD_PERA som förstår vad man snackar om, då vet jag.

Permalänk
Skrivet av jnza:

http://www.sweclockers.com/recension/13224-intel-sandy-bridge...

Gå igenom och bedöm själv

Läget förändras ständigt, men just nu tycker jag Intel har dom bästa pris/prestanda processorerna ute med 1155. Speciellt K modellerna.
Bulldozer kommer till våren och blir säkert bättre än SB, men sen kommer Intel med 2011 och krossar Bulldozer, sen släpper Amd nåt osv osv.

Bästa beskrivningen hittills i tråden. AMD har inte släppt någon ny arkitektur på länge och Intel har precis gjort det. Intels nya har bra mycket bättre prestanda per klockcykel än AMD's processorer, vilket ses på att en fyrkärnig 2600K kan prestara likvärdigt som en sexkärnig 1100T i flertrådade program i samma klockfrekvens (i program som är dåligt trådade presterar 2500K bättre konsekvent).
http://www.anandtech.com/bench/Product/203?vs=288

Dock är detta idag, om några månader när Bulldozer kommer, ser jämförelsen förmodligen helt annorlunda ut.

När det gäller kvalitet på processorer så är den lika god oavsett tillverkare. Dock har AMD under de senaste åren haft sämre prestanda per klockfrekvens, något de kompenserat för med billigare pris på högre klockade processorer (och fler kärnor till samma pris som färre).

Visa signatur

~Pelle~