Permalänk

Finns denna dator i andra färger än svart? Tycker jag sett grå/silver på vissa bilder.

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som har problem med blåtanden?
Vid "fabriksåterställning" (under själva installationen) kan jag få blåtanden att funka men inte sen...
Den verkar tappa den...

Har prövat med nya drivrutiner men inget resultat...

Har även bytt ut disken mot en hybriddisk på 4GB SSD + 320GB vanlig. Flyter på riktigt bra!

Mycket nöjd med min lilla leksak, förutom blåtanden som inte vill fungera.

CoD: MW2 på max, Skype, max belysning, trådlöst och utan kabel = ca 2.5 timmar. HELT ok, tycker jag!

Förövrigt fick jag en svart/silver/grå maskin Riktigt snygg!

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Medlem

Är lite inne på att köpa den "nya" versionen på inet:
http://www.inet.se/artikel/1969646/acer-aspire-timelinex-3820...

"Upp tiill 8h"

Vad kan man räkna den praktiska tiden till om man surfar och jobbar med word t.ex. Inget tungt. Och hur länge om man ser t.ex. på HD (720p) film?

Permalänk
Hedersmedlem

4h kanske? Iaf vad min säger när jag sitter på tåget med wifi på.
Och då har jag blåst den och installerat ett rent OS (alltså inte medföljande backup-versionen) och kör med en intel-ssd.

kanske man kan kräma ut 1-2 h mer om man sänker skärmstyrkan (jag körde väl nästan på max), stänger av wifi och inte klickar runt så fort :), men för hd-filmuppspelning skulle iaf jag inte räkna med mer än 4 h.

8 h verkar det som dom bara har hittat på. Med ett batteri på 67 Wh skulle det innebära att den i snitt bara skulle dra 67/8 W = 8.3750 W. Jag Jag tror inte riktigt på att den kan dra så lite, kanske om man stänger av hårddisk och en massa annat.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Söker ett fodral till 13´3 tum, 324 × 28,9 × 235 mm. Verkar inte vara helt lätt att hitta ett som passar då datorn är lite stor för de 13´3 tums fodral som jag hittat... Någon som har hittat ett som den passar i? Eller är det 14 tum fodral man ska leta efter?

Permalänk

3820tg

Om man skulle vilja sälja sin 3820tg vad får man för en sån då lägsta pris?
Såg att dom ligger väldigt bra i pris...runt 6000
Mvh

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kuntakinte:

Om man skulle vilja sälja sin 3820tg vad får man för en sån då lägsta pris?
Såg att dom ligger väldigt bra i pris...runt 6000
Mvh

dom som kostar mindre än 8000 har vad jag sett generellt sämre prylar. Ofta sämre processor och grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HUR UPPDATERAR MAN ATI MOBILITY RADEON 5650 HD ?

Tjo, som min topic. Har rivit hår i några timmar. Oerhört tacksam för svar.

1. Kör från BIOS "discrete"l.
2. Tankat hem VGA AMD 8.752.0.0 från ACERS hemsida - Har packat upp filerna, vart ska jag lägga dom?
3. Bland filerna finns några SETUP filer (beroende på x84/x64?), kommer jag fram till INSTAL ATI/UNISTAL ATI (efter man fått valt språk). Trycker på installera, rutan försvinner direkt, väntar, inget händer !!??!? Inget har hänt?

Har provat att avinstallerat grafikkort-drivrutinerna på "Enhetshanteraren", utan resultat. Misstänker att InstallManagerApp.exe spökar. Eller att jag har glömt något. Som sagt, tacksam för svar.

Permalänk
Skrivet av aaendras:

Tjo, som min topic. Har rivit hår i några timmar. Oerhört tacksam för svar.

1. Kör från BIOS "discrete"l.
2. Tankat hem VGA AMD 8.752.0.0 från ACERS hemsida - Har packat upp filerna, vart ska jag lägga dom?
3. Bland filerna finns några SETUP filer (beroende på x84/x64?), kommer jag fram till INSTAL ATI/UNISTAL ATI (efter man fått valt språk). Trycker på installera, rutan försvinner direkt, väntar, inget händer !!??!? Inget har hänt?

Har provat att avinstallerat grafikkort-drivrutinerna på "Enhetshanteraren", utan resultat. Misstänker att InstallManagerApp.exe spökar. Eller att jag har glömt något. Som sagt, tacksam för svar.

Tjena,

Undrar samma sak.
Skall blåsa rent och slänga in win 7 pro och skulle uppskatta om vilka drivrutiner och var man kan hämta dessa?

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör med drivrutinerna som finns på acers hemsida till 4820TG. Det är inte dom senaste, men det är iaf Catalyst 10.10 tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10763370']Jag kör med drivrutinerna som finns på acers hemsida till 4820TG. Det är inte dom senaste, men det är iaf Catalyst 10.10 tror jag.

Ah joför grafiken fungerar det nice men verka ha problem med trådlösa...vill inte fungera alls hmmm?

Mvh

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk
Hedersmedlem

Trådlösa nätverkskortet?
FÖr mig fungerar det direkt med drivarna från 3820TG på acers hemsida. Det finns 1 från broadcom och ett från Atheros: min har Atheros.

Men mitt trådlösa hittades direkt vid installation redan innan jag lagt in specifika drivare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10763370']Jag kör med drivrutinerna som finns på acers hemsida till 4820TG. Det är inte dom senaste, men det är iaf Catalyst 10.10 tror jag.

http://img836.imageshack.us/f/namnlst.png/

Hit kommer jag, vad jag än väljer så försvinner installationen?

EDIT: HITTADE ÄNTLIGEN PROBLEMET
-> Det var Microsoft Visual C++ 2005 Redistributable (x64) som spökade. Efter Åtgärdscentret visade *fel kod* på två .dll moduler tanka jag hem "ENU (vcredist_x64.exe)" som löste det hela. Nu kan jag fortsätta installationen!

http://code.msdn.microsoft.com/KB961894/Release/ProjectReleas...

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10764464']Trådlösa nätverkskortet?
FÖr mig fungerar det direkt med drivarna från 3820TG på acers hemsida. Det finns 1 från broadcom och ett från Atheros: min har Atheros.

Men mitt trådlösa hittades direkt vid installation redan innan jag lagt in specifika drivare

Ahaaaa tackar tackar )

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk

Tänkte bara säga (nu när jag har en sån här) att den här är nog den absolut bästa, finaste, kraftigaste bärbara jag nånsin ägt.
Fy F*N vad nice den är och otrolig prestanda!!!! sååååååå nöjd med den!!!!!

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kuntakinte:

Tänkte bara säga (nu när jag har en sån här) att den här är nog den absolut bästa, finaste, kraftigaste bärbara jag nånsin ägt.
Fy F*N vad nice den är och otrolig prestanda!!!! sååååååå nöjd med den!!!!!

har du ssd i din? om inte så kan jag rekommendera det.. =D

Permalänk
Skrivet av anon22092:

Inte än men skall köpa snart om jag hittar en bra....nåt bra? Tänkte på corsair force? eller ska ja ta intels 80 gb?

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kuntakinte:

Inte än men skall köpa snart om jag hittar en bra....nåt bra? Tänkte på corsair force? eller ska ja ta intels 80 gb?

kör med ocz vertex 2 och det ska väl va samma krets i corsair force. jag är nöjd med min men intel är väl fin den med. vilken du än väljer så är det stor skillnad mot den som sitter i nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon22092:

kör med ocz vertex 2 och det ska väl va samma krets i corsair force. jag är nöjd med min men intel är väl fin den med. vilken du än väljer så är det stor skillnad mot den som sitter i nu.

Ser att du har stoppat i 8 GB ram i din, vilket ram körde du med? Funderar på att göra samma sak...

Visa signatur

Permalänk

Har dock settett stort fel..testade att spela dead space 2 och fick massa ränder överallt testade sänka till low men samma sak vet inte om det grafikkortet eller spelet för krävande eller drivrutinerna..

Några ideer?

Visa signatur

CCNA/CCNP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10769628']Ser att du har stoppat i 8 GB ram i din, vilket ram körde du med? Funderar på att göra samma sak...

KINGSTON 4GB, 1066MHz, DDR3, SODIMM från onoff. 1066mhz är max så även 8gb så det slipper man fundera mer på =D

Permalänk
Skrivet av kuntakinte:

Har dock settett stort fel..testade att spela dead space 2 och fick massa ränder överallt testade sänka till low men samma sak vet inte om det grafikkortet eller spelet för krävande eller drivrutinerna..

Några ideer?

Verkar vara ett vanligt problem, får själv samma sak.
Enda lösningen verkar vara att aktivera det diskreta grafikkortet i BIOS.
Eller lämna in på reparation.

Permalänk

Har nu haft min 3820tg i några veckor och är relativt nöjd...

Har uppgraderat den med en crucial c300 128 gb ssd och körde en clean install.

Ibland när jag bootar den så "Låser sig den" vid windowsloggan, men väntar man i 1-2 minuter så går den vidare som vanligt. Notera dock att detta endast sker ungefär varannan gång, annars är den snabb som tusan. Någon som vet vad som är fel?

Permalänk

Jag sitter i funderingar om jag ska slå till på denna, den verkar oerhört prisvärd för det innehållet. Några sista frågor innan köp är hur tangentbordet känns? I övrigt hur är helheten, känns den plastig?

Jag kommer att köra linux på den och undrar lite om den ATI klockningsprylen? Går det att slå av/på i bios? Rädd att detta kommer strula med ett GNULinux system.

8 h batteritid gäller väl om man kör med intel grafiken? Vad är i'ntrycket' av drifttid?

mvh
PB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pat Benson:

Jag sitter i funderingar om jag ska slå till på denna, den verkar oerhört prisvärd för det innehållet. Några sista frågor innan köp är hur tangentbordet känns? I övrigt hur är helheten, känns den plastig?

Jag kommer att köra linux på den och undrar lite om den ATI klockningsprylen? Går det att slå av/på i bios? Rädd att detta kommer strula med ett GNULinux system.

8 h batteritid gäller väl om man kör med intel grafiken? Vad är i'ntrycket' av drifttid?

mvh
PB

Först av allt så har jag en 4820tg, fast den är exakt likadan vad jag fattat förutom storleken.

Tangentbordet är skönt, tog inte lång tid att vänja sig vid det. piltangenterna är det enda som känns plastigt och ömtåligt, dock har min W tangent börjat kännas märklig när man spelar för mycket

Skärmen är fruktansvärt tunn, på gott och ont förstås. dock flexar den ytterst lite om man trycker mitt på "locket" när det är nerfällt. = den är inte lika ömtålig ihopfälld.

Jag försökte köra linux på min, men allt strulade. version 10.04, och kan tillägga att jag är 100% noob på det. wifi, ethernet, ljud funkade inte. grafikkortet (ati) funkade, men gick på maxclock hela tiden så min stackars dator lät som ett tröskverk i kampen mot värmen...

Batteritiden är helt sjuk, jag har haft med den i skolan och använt den på raster/lektioner den behövts + 3h bussfärd... resultat= 40% kvar när jag kommer hem. (9cell batteri, 12h spec. batteritid)

//Klirre

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av anon22092:

2,5 tum eller?

Permalänk
Medlem

Upplevelsen av batteritiden i min 3820tg (som mestadels går på intels snåla grafikkrets) håller rätt bra!
Har haft Batterybar installerat sen jag köpte datorn i juli, så det är väl snart 7 månader.
Batterybar för statestik över hur långt batteriet räcker och den säger att snittet ligger på 7:38
Visst är det inga 11,5 timmar som reklamen säger, men skitsamma! 7h+ är fan bra i en laptop tycker jag!
Ibland när man kört lite tuffare program typ fullHD videoredigering så har det gått bra att jobba i 4h+ ändå
Jag är fortfarande mycket nöjd med mitt köp! Det enda jag skulle vilja ha bättre är skärmen. Högre upplösning och bättre betraktningsvinklar

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Skrivet av klirre:

Jag bytte kort i min 4820TG, köpte ett 6200 från dataone http://www.dataone.se/Product.aspx?ProductId=1544355

Gick smidigt att beställa, körde på faktura och det kom i postlådan utan problem (dock gick jag inte och väntade på det så jag vet inte hur lång tid det tog)

Prestandan på wifi blev avsevärt mycket bättre med detta kortet:D

Hur svårt är det att byta kortet?

Är det bara att skruva loss den mindre bottenplattan och montera loss gamla?

Tycker jag har väldigt dålig mottagning trots 5m till nya Netgear routern.
Till och med min gamla Samsung Netbook har över 130Mbit/s medans denna sjunker oftast ner under 100Mbit.
Kan till och med tappa anslutning helt när jag vill ha den bredvid TVn :/

Permalänk

Går det att sätta in 1333mhz ddr3 ram i denna burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikkestar:

Hur svårt är det att byta kortet?

Är det bara att skruva loss den mindre bottenplattan och montera loss gamla?

Tycker jag har väldigt dålig mottagning trots 5m till nya Netgear routern.
Till och med min gamla Samsung Netbook har över 130Mbit/s medans denna sjunker oftast ner under 100Mbit.
Kan till och med tappa anslutning helt när jag vill ha den bredvid TVn :/

Undrar samma sak. Att byta till SSD disk var inga större problem. Är det lika simpel montering här också?