Permalänk

HP PROLIANT N36L ?

Ok, sökt på forumet men inte hittat någon som har nämnt den.

*AMD Athlon II Neo N36L 64 bit 1 MB
*1gb ram, dock stöd för upp till 8gb
*4x s-ata portar som styrs av en sas-kontroller. Har stöd för hotswap
*1st pci-e x16
*1st pci-e x4
*Onboard usb för t.ex. os-från usb minne
Samt även en ledig 5.25 plats.

Ingen som äger en sådan eller vet någon som har en sådan? Verkar ruskigt prisvärd i fall man får den att boota med freebsd eller freenas.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Hade själv samma tanke och har läst någonstans (hittar tyvärr inte igen länken nu..) att den ska fungera fint tillsammans med FreeNAS. Dock så är kylningen inte så välplanerad på den och en del vittnar om hårddiskar som blir rätt så varma om den inte står i rumstemperatur. Jag hade tänkt ställa den i serverrummet som håller ~30° men det är nog ingen lysande idé..

Permalänk
Medlem

Kan bidra med det jag hittat då jag också funderar på att köpa den (Jag stoppar Windows Server 2008 R2 på den)

Techhead har testat den i flera omgångar (länk två har video genomgång):

New HP Proliant MicroServer ? a decent vSphere lab server candidate? | TechHead.co.uk
VIDEO – HP Proliant MicroServer Hands On Review | TechHead.co.uk
Running VMware vSphere on an HP MicroServer | TechHead.co.uk

Silentpcreview har en tråd där en kille använder Nexenta och ZFS tilsammans med två HP micro för backup:

SPCR • View topic - please critique my home ZFS build

Ett alternativ kanske kan vara HP Data Vault X311 2TB. Den kommer med Windows Home Server, men jag kan inte tänka mig att det inte går att installera nåt annat. Bäst av allt, du kan få den, inklusive 2TB, för 3000 på dustin.

HP DATA VAULT NAS X311 2TB

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Inaktiv

Är också på jakt efter något liknande och har tittat och läst en del om HPs lösningar, men vad är egentligen skillnaden mellan deras HP Data Vault och proliantservern? Windows Home server stödjer väl installation av egna program eller är man låst till tillverkarens, tänker då främst på ftp och torrent möjligheter. Med proliantservern kan man även sätta in ett extra nätverkskort och använda som router, något Data Vault saknar, har jag missat något annat?

Permalänk

Jag har 2st hemma, det finns inte så mycket att klaga på förutom att den lägger den interna sataporten sist vilket är lite småjobbigt då man måste blanda in initrd och sådant i bilden.

Om du undrar något så fråga på, jag står gärna till tjänst

Permalänk
Medlem

Måste fråga,
kan man installera vilket server op man vill på denna?
Verkar ju grymt fin det lilla jag hunnit titta på den

Permalänk
Skrivet av The Door:

Måste fråga,
kan man installera vilket server op man vill på denna?
Verkar ju grymt fin det lilla jag hunnit titta på den

Ja, varför skulle man inte kunna det?

Edit: Jag är förvånad att denna maskin inte har fått mer uppmärksamhet på swec, den springer ju cirklar runt varenda konsumentnas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Ja, varför skulle man inte kunna det?

Edit: Jag är förvånad att denna maskin inte har fått mer uppmärksamhet på swec, den springer ju cirklar runt varenda konsumentnas...

Det är precis vad jag känner med
Läst lite mer nu och om man bara hade lite mer pengar

När jag frågade trodde jag att det följde med ngt skitop som i de flesta NAS den var ju så billig

Skall helt klart titta mer på denna och hoppas på en vinst på lotto eller ngt (måste dock börja spela)

Permalänk
Skrivet av The Door:

Det är precis vad jag känner med
Läst lite mer nu och om man bara hade lite mer pengar

När jag frågade trodde jag att det följde med ngt skitop som i de flesta NAS den var ju så billig

Skall helt klart titta mer på denna och hoppas på en vinst på lotto eller ngt (måste dock börja spela)

Nej, det medföljer inget operativ :>
Jag har en 2.5" systemdisk monterad i 5.25" utrymmet kopplad på den extra sataporten på moderkortet, det skulle också fungera att ha den i början på någon annan disk eller om man så vill köra in operativet på en usbpinne och stoppa in den i den intern usbporten (ja, den har en usbport i chassit).

Jag använde min som desktopdator ett tag men använder den nu som lagringsserver istället :>

Permalänk
Medlem

Hur är det med RAID möjligheter? funkar det bra?

Visa signatur

C2D E8400 | GA-965P-DS3 3.3 | ATI HD4890 2GB DDR5 | 4GB PC8500 HyperX | 2x u320 SCSI 36GB 15k @ Raid 1 | 64MB RAID controller | 3TB SATAII | Amilo 3260w 26"@5ms | BENQ 1640 DVD | Corsair HX520W | Logitech S510 + Cordless Opt. Trackman | Win 7 Ultimate
Övrigt: HP 2560p / Samsung Galaxy SII

Permalänk
Medlem
Skrivet av foffen:

RAID 0 eller RAID 1!

Permalänk
Skrivet av foffen:

Det som är på moderkortet är en "fuskraid" som du behöver en drivare för och fungerar bara med 0/1.

Jag kör Linux software-raid (5), vet att windows ska ha någon motsvarighet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasBoot_swe:

Ok, sökt på forumet men inte hittat någon som har nämnt den.

*AMD Athlon II Neo N36L 64 bit 1 MB
*1gb ram, dock stöd för upp till 8gb
*4x s-ata portar som styrs av en sas-kontroller. Har stöd för hotswap
*1st pci-e x16
*1st pci-e x4
*Onboard usb för t.ex. os-från usb minne
Samt även en ledig 5.25 plats.

Ingen som äger en sådan eller vet någon som har en sådan? Verkar ruskigt prisvärd i fall man får den att boota med freebsd eller freenas.

http://www.wegotserved.com/wp-content/uploads/2010/09/micro41...

Är det http://www.dustinhome.se/product/5010455633/hp-4gb-udimm-ddr3... dessa minnen man ska köra med till den om man ska köpa extra, det duger inte med "vanligt" RAM?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är det http://www.dustinhome.se/product/5010455633/hp-4gb-udimm-ddr3... dessa minnen man ska köra med till den om man ska köpa extra, det duger inte med "vanligt" RAM?

Dessa borde funka fint enligt minneskonfiguratorn på prisjakt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=538464