Permalänk
Medlem

Läs faqen står nog rätt utförligt hur du ska göra där. Men prova att höja vcoren så bör du kunna klocka lite mer, håll bara koll på cpu-tempen.

Permalänk
Medlem

Kom överens med en kille att det var nät agget.. Kan det vara de??

Visa signatur

Laptop - Hp nx8220 2.13ghz 2gb ddr2 80gb hdd.
Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

kan inte höjja den för då låser sej datorn=svart skärm

Visa signatur

Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte7
Kom överens med en kille att det var nät agget.. Kan det vara de??

Skulle inte tro det, engergiförbrukningen ökar ju knappt märkbart genom höjning av klockfreqvensen på cpu:n.
Men e ingen expert på området, så kan ha fel.

Permalänk
Medlem

inte att engergiförbrukningen ökar så mycke men att agget är ostabilt tänkte jag på.

Visa signatur

Laptop 2 - Asus EEE

Permalänk
Medlem

Hur vet man hur mycket man kan clocka sin processor??

Visa signatur

/Drbutts

Permalänk
Medlem

Jag citerar från FAQet, (du har iaf hittat rätt tråd )

Hur vet jag att jag har klockar min CPU så mycket jag kan?
Datorn kan starta och inte ge någon bild och efter någon sekund börja pipa. Om man får datorn att starta så den laddar windows så kan man få bluescreen. Det är saker som kan uppkomma vid för mycket klockning. Om man inte kommer in i datorn och klockar genom BIOS så är det bara att nollställa BIOSen på moderkortet och starta och ställa in allt igen.

Om jag köper processorn x, hur högt kommer jag då att kunna överklocka den?
Överklockning är inget exakt vetenskap. Många faktorer påverkar en lyckad överklockning. Processorer är precis som vi människor olika. Två processorer tillverkade efter varandra behöver inte gå att överklocka lika mycket. Overclockers.com har en databas över överklockninsresultat. Den kan ge ett riktmärke på hur högt du kan förvänta dig att komma.

Permalänk
Medlem

Fråga: Varför kan jag inte klocka min dator? (Jag har en Compaq/Dell/Fujutsi etc.)
Svar: Det flesta "märkes-datorer" är spärrade för att det inte ska gå. Men det kan gå om man flashar BIOS:et.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Fråga: Varför kan jag inte klocka min dator? (Jag har en Compaq/Dell/Fujutsi etc.)
Svar: Det flesta "märkes-datorer" är spärrade för att det inte ska gå. Men det kan gå om man flashar BIOS:et.

Man kan nog inte flacha BIOS på dem. Nog svårt att hitta en ny också. De ersätter ju med deras egna BIOSar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum

Man kan nog inte flacha BIOS på dem. Nog svårt att hitta en ny också. De ersätter ju med deras egna BIOSar.

Om det är en vanlig märkesdator så borde det finnas hemmagjorda "inofficial" bios att få tag på, fast i praktiken har jag ingen aning

Visa signatur

Ne, nu är det nog dags för ett avatarbyte......

Permalänk
Medlem

en sak jag inte försått riktigt än, går det att multiple klocka om man inte låst upp sin CPU?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
en sak jag inte försått riktigt än, går det att multiple klocka om man inte låst upp sin CPU?

Det går inte om man inte har en fabriks upplåst tbird och de är det till och med 1ghz opch upp eller så var det 1200, är inte säker.

Permalänk

Jättbra, men fixa till alla fel :/ En del särskrivningar och stavfel, men bra innehåll..

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delar!um
Jättbra, men fixa till alla fel :/ En del särskrivningar och stavfel, men bra innehåll..

Som jag tidigare sagt, citera ett litet stycka var det är fel, skriv hur det ska vara och jag ändrar det. Jag har inte tid att läsa mitt faq skit många gånger för att få allt rätt. Stavningskontroll är körd.

Permalänk
Medlem

Det här kanske borde finnas i FAQ:en

Uplåsning av Thoroughbred B coren

På processorer med Thoroughbred B kärnan är alla multiplar från 13x och uppåt upplåsta från fabrik. Vill man komma åt multiplar lägre än 13x så måste man koppla ihop den L3 brygga som sitter längst till höger genom att tex rita med en blyertspenna eller ännu hellre måla med ledande silverfärg.Ett gott råd är att rita/måla i en U-form för att komma runt den fördjupning som bryggorna är kapade med.
Det bör också tilläggas att om man låser upp de lägre multiplarna via L3 bryggan så låser man samtidigt igen alla multiplar från 13x och uppåt.

Edit: Ni får gärna komma med kritik om ni har några andra uppgifter då det mesta när det gäller T-bred är lite luddigt fortfarande eftersom nästan ingen här har prövat.

Edit 2: Det verkar som att vissa (alla?) moderkort med Via Kt400 chipset kan komma åt alla multiplar utan att L3 bryggan är upplåst.Finns det någon som kan bekräfta/förneka det???

Visa signatur

- Det var tamejtusan det vackraste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W.S.V
Det här kanske borde finnas i FAQ:en

Uplåsning av Thoroughbred B coren

På processorer med Thoroughbred B kärnan är alla multiplar från 13x och uppåt upplåsta från fabrik. Vill man komma åt multiplar lägre än 13x så måste man koppla ihop den L3 brygga som sitter längst till höger genom att tex rita med en blyertspenna eller ännu hellre måla med ledande silverfärg.Ett gott råd är att rita/måla i en U-form för att komma runt den fördjupning som bryggorna är kapade med.
Det bör också tilläggas att om man låser upp de lägre multiplarna via L3 bryggan så låser man samtidigt igen alla multiplar från 13x och uppåt.

Edit: Ni får gärna komma med kritik om ni har några andra uppgifter då det mesta när det gäller T-bred är lite luddigt fortfarande eftersom nästan ingen här har prövat.

Edit 2: Det verkar som att vissa (alla?) moderkort med Via Kt400 chipset kan komma åt alla multiplar utan att L3 bryggan är upplåst.Finns det någon som kan bekräfta/förneka det???

Verkar vettigt, är detta en säker källa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum

Verkar vettigt, är detta en säker källa?

Det är vad jag har lyckats skaka fram från en 10-15 trådar på olika seriösa OC-forum typ [H]ard OCP, Amdmb och liknande.
Det enda jag inte är riktigt säker på är om alla kt400 baserade kort klarar alla multiplar utan upplåsning.

Edit: Det verkar som att det finns både kt333 och kt400 kort som klarar av alla multiplar men vilka specifika modeller det handlar om vet jag inte.

Visa signatur

- Det var tamejtusan det vackraste jag hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W.S.V

Det är vad jag har lyckats skaka fram från en 10-15 trådar på olika seriösa OC-forum typ [H]ard OCP, Amdmb och liknande.
Det enda jag inte är riktigt säker på är om alla kt400 baserade kort klarar alla multiplar utan upplåsning.

Låter bra, jag väntar lite med att ta med det. Har ändå inte riktigt tid nu. Men jag uppskattar verkligen när folk kommer med sånhär info! Tack så mycket!

Permalänk

Finns det inga möjligheter att klocka en p4a??
Det står ju inte så mycket om det här iaf..

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ketchup Man
Finns det inga möjligheter att klocka en p4a??
Det står ju inte så mycket om det här iaf..

Ett råd, korta ner signen.
Ja det kan man men som det står kan man det inte med hjälp av multipelll utan det är bara fsbn som gäller.

Permalänk

Korta ner?
Finns många som har längre än mig...?

Visa signatur

ECS 945P-A | Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz | 2x Corsair Value PC5300 DDR2 1024MB | Gainward GeForce 7950GT 512MB,1,4ns DDR3 | 2 x Samsung SpinPoint 250GB SATA2

Permalänk
Medlem

Jag har nu kunnat välja över 14x multiplicerare i bios på mitt A7V333 sedan jag uppgraderae till en XP 2400+.
Her ej låst upp den eller nåt men har kört 16x, 16.5x och 17x utan problem och testar nu min CPU i 16,5x1333 = 2200Mhz med 1,85V.
Själv har jag för många minnesmoduler för att klockan många Mhz där så detta är det ända som fungerar och man slipper åvärka processorn fysiska mod.

Permalänk
Medlem

Re: Överklocknings FAQ

Citat:

Hur klockar man sitt grafik kort?

"Grafikkort" är ett ord...

Linuxanvändare som vill överklocka sitt nVidia-kort kan använda sig av NVClock.

nvclock -s visar nuvarande frekvenser.

nvclock -m X -n Y sätter minnesfrekvensen till X MHz och core-frekvensen till Y MHz. Det kommandot kan läggas till i t.ex. /etc/rc.local för att köra det vid varje bootning.

Den senaste versionen av NVClock har även ett GTK-gränssnitt som kanske kan göra experimenterande efter en optimal hastighet lättare.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Överklocknings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seehund

nvclock -m X -n Y sätter minnesfrekvensen till X MHz och core-frekvensen till Y MHz. Det kommandot kan läggas till i t.ex. /etc/rc.local för att köra det vid varje bootning.

Den senaste versionen av NVClock har även ett GTK-gränssnitt som kanske kan göra experimenterande efter en optimal hastighet lättare.

Mitt grafikkort vill bara gå till 500Mhz på minnet med det nvclock i linux. Tex med 510Mhz så blir skärmen korupt omedelbart.
Har kört 540Mhz i windows i snart ett år utan problem.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Överklocknings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Mitt grafikkort vill bara gå till 500Mhz på minnet med det nvclock i linux. Tex med 510Mhz så blir skärmen korupt omedelbart.
Har kört 540Mhz i windows i snart ett år utan problem.

Det låter som du säger att det är NVClocks fel? En frekvens är en frekvens är en frekvens... Spelar väl ingen roll vilket program som har ställt in frekvensen (så länge de faktiskt visar och ställer in samma frekvens, vilket kanske inte är fallet, man vet aldrig)?

Själv kör jag samma frekvenser på ett GF2MX400 i både Windoze och Linux. Med CPU-klockningen är det en annan sak, Linux har då en något lägre "stabilitetsgräns" än WinXP.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Överklocknings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seehund

Detta är nu med taget och jag har ändrat till grafikkort. Tack så mycket för ditt inlägg!

Permalänk
Medlem

Överklocknings FAQ

Som du skriver så måste man limma lite på AMD Athlon Xp CPUerna innan man kan applicera silverfärgen, för att fylla igen groparna och förhindra kortslutning av CPUn.

Jag har fått för mig att vissa typer av lim är ledande av ström och därmed olämpliga för detta ändamål, om detta stämmer så skulle du kanske kunna ge exempel på ngt lim som passar för upplåsning av amd xp prollar, som du så vackert gjorde med silverfärgen?

Permalänk
Medlem

Re: Överklocknings FAQ

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Som du skriver så måste man limma lite på AMD Athlon Xp CPUerna innan man kan applicera silverfärgen, för att fylla igen groparna och förhindra kortslutning av CPUn.

Jag har fått för mig att vissa typer av lim är ledande av ström och därmed olämpliga för detta ändamål, om detta stämmer så skulle du kanske kunna ge exempel på ngt lim som passar för upplåsning av amd xp prollar, som du så vackert gjorde med silverfärgen?

Tyvärr har jag inte låst upp en Athlon XP, bara en Thunderbirg så jag vet inte. Men läs på tuberna så borde det stå "halvledande" eller "ledande" eller något i den stilen och då ska du inte använda dem.

Permalänk
Medlem

Okej, men vilket slags lim är att föredra då? Skall det vara superlim (antagligen inte, eftersom det stelnar så fort och om man då har gjort fel så är det svårt att ändra sig), skall det vara epoxylim, eller kanske karlsonsklister?
Jag tror att det är information som skulle passa väldigt bra i din FAQ.

Väldigt bra FAQ för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asshole
Okej, men vilket slags lim är att föredra då? Skall det vara superlim (antagligen inte, eftersom det stelnar så fort och om man då har gjort fel så är det svårt att ändra sig), skall det vara epoxylim, eller kanske karlsonsklister?
Jag tror att det är information som skulle passa väldigt bra i din FAQ.

Väldigt bra FAQ för övrigt.

Man tackar.
På thg videon så tror jag att de har super lim. Kolla på den för de skriver det där. Jag länkar till den i FAQet. Lycka till!