Några frågor ang. grafikkort

Permalänk

Några frågor ang. grafikkort

Jo, jag tänkte köpa nytt grafikkort då mitt nuvarande är gammalt som gatan nu och fastnat lite för Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC, är det att rekommendera eller borde jag köpa nåt annat än det?

Har sett att nyare grafikkort inte har någon S-Video utgång, vilket är vad jag använder för att kolla på grejer på TVn från datorn. Om jag nu skulle köpa ett nytt kort, finns det nån sorts adapter av nåt slag för att koppla DVI/VGA/HDMI till RCA/SCART? Har en gammal tjock-TV utan HDMI nämligen. Bryr mig inte om ljudet inte skulle funka.

Har också sett att de flesta korten kör med mini-HDMI istället för vanlig HDMI, men vad är det för skillnad? Är någon av dem sämre än den andra på något sätt?

Vill också bara va 100% säker på om min dator pallar med det grafikkort i den klass som jag länkade förut eftersom det verkar rätt fläskigt

Moderkort: ASUS M3N78-VM

Processor: AMD Phenom II X2 555 3,2GHz BlackEdition

Nätagg: DELTACO 500W ATX12V REV2.2 PCI-E 120MM

Grafikkort: nVidia GeForce 7800GT

Intern hårddisk: Seagate Barracuda 7200.10 ST3250820AS 8MB 250GB

Extern hårddisk: WD Elements Desktop 2TB

4 GB RAM

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett väldigt prisvärt kort så rekommenderar jag detta GTX 560 som är på rea för tillfället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Din processor duger nog gott och väl till att hålla jämnt tempo med det grafikkortet.

Köper du ett ännu bättre grafikkort dock, då tror jag att din processor kan sinka det lite och göra att det inte presterar till max. Du kan ju kolla Sweclockers flaskhalstest om du är intresserad av hur det kan se ut.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Vill du ha ett väldigt prisvärt kort så rekommenderar jag detta GTX 560 som är på rea för tillfället: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622728

Din processor duger nog gott och väl till att hålla jämnt tempo med det grafikkortet.

Köper du ett ännu bättre grafikkort dock, då tror jag att din processor kan sinka det lite och göra att det inte presterar till max. Du kan ju kolla Sweclockers flaskhalstest om du är intresserad av hur det kan se ut.

Din andra länk vart nog lite fel

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Medlem
Skrivet av paesha:

Din andra länk vart nog lite fel

Ja, se där... Jag skyller på min sekreterare, men det är fixat nu...

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Ja, se där... Jag skyller på min sekreterare, men det är fixat nu...

Vet, det är omöjligt att få tag på bra hjälp nuförtiden

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | i5 2500K @ 4,5 Ghz| Asus P8P67 Deluxe | Cooler Master Hyper 212+| 4x2 Gb DDR3 @ 1600 MHz | Samsund 850 EVO 250 Gb | Intel x25 g2 80 Gb (Win7 + mjukvara) | 2 x Sapphire Radeon HD 7970 Crossfire | Seasonic X-750 | LG W3000h 30" IPS |

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Nej ett bättre kort än det tänkte jag inte direkt skaffa ^^ Processorn införskaffade jag så sent som förra veckan, dock kunde jag inte låsa upp den, kanske skulle lagt till 300 för att få ett fyrkärnigt original, men men, det borde väl räcka.

Hur ligger det till med nätagget då (och med moderkortet ifall det spelar roll)? Pallar den med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptagious:

Hur ligger det till med nätagget då (och med moderkortet ifall det spelar roll)? Pallar den med?

Vet inte hur bra Deltaco-agg är, men så länge den kan leverera den effekt som är specificerad (500W) så är allt lugnt. Vissa budget-agg kan ju dö vid 75% last dock, men du får väl hoppas på det bästa...

Jag har faktiskt ett likadant moderkort som du (ASUS M3N78-VM) i min gamla dator, köpt i slutet av 2008. Så det är ju ingen purfärsk modell precis... Men jag har aldrig haft några problem med det, sällan är väl moderkortet någon flaskhals, annat än vid överklockning då billigare moderkort inte klarar lika höga temperaturer och spänningar.

Visa signatur

Permalänk

Tacksam för svaren, men hur fixar jag så att jag kan kolla på TVn från datorn från HDMI/DVI/VGA till RCA/SCART?