Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Hög temp på HD?

Jag använde programmet HD Tune idag för att kontrollera lite saker och såg då att min I disk (PATA hårddisk som används för lagring och liknande) hade en temperatur på 51 grader C. Tycker detta verkar lite högt med tanke på att disken knappt används. Visst, disken sitter näst högst upp under DVD- enheten men jag blev ändå lite misstänksam.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk

Ja det låter högt. Inga andra delar i datorn som ligger ovanligt högt?
Har du någon chassifläkt?
Man ska ligga under 50grader med hårddiskarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Inte svårt att få ner tempen till <40C förutsatt att du har hyfsad kylning, ett måste för driftsäkerhet

Enligt något google test så är 35-45 är optimalt för driftsäkerhet. Men kan nog hålla med om man ska gå utanför dom ramarna är det bättre med svalare.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut?
Om den sitter vid DVDn så sitter disken i en 5.25 den också eller?
Stoppa i en 5.25=>3.5 enhet typ denna med fläkt för att se om det blir skillnad?
http://www.indomo.se/3322-Lian-Li-harddiskkylare-for-4x3-5-EX...
51C låter högt för vanliga diskar.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

50 grader låter riktigt högt men om varmluften står stilla och samlas där uppe så är det helt klart möjligt.
kanske borde flytta på disken eller se över ventilationen?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jagab:

Jag använde programmet HD Tune idag för att kontrollera lite saker och såg då att min I disk (PATA hårddisk som används för lagring och liknande) hade en temperatur på 51 grader C. Tycker detta verkar lite högt med tanke på att disken knappt används. Visst, disken sitter näst högst upp under DVD- enheten men jag blev ändå lite misstänksam.

Det är normalt, det är dagens diskar som klara runt 40c utan problem. Men det skadar ju inte att sätta lite vind om den.

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Inaktiv

50C är inte normalt för diskar -- och definitivt inte bra!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150406:

Var i Italien i 7 månader förra året, mars till slutet av september, ingen disk på de datorer jag meckade var under 45c, de flesta låg på 55+... De går än.
Skräm inte upp folk i onödan utan fakta öht!

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Oj, här var det många svar redan, tack så mycket.

Har precis startat upp datorn igen efter ett par timmar. Just nu ligger disken på 38 grader och jag kommer att bevaka tempen en stund för att se hur det går. Ja, det är sant att disken sitter högt och att värmen samlas där. Hur det står till med min C disk kan jag tyvärr inte kontrollera eftersom jag inte vet hur jag aktiverar denna funktion (se tråden: http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... ). Tyckte annars att jag har ett ganska öppet chassi där värmen inte ska ha några problem att ventileras ut (se bild: http://www.flickr.com/photos/51939796@N02/4783915544/in/set-7... ). Vänstersidan består till största delen av ett glest galler och högersidan har många hål i överkant. På bilden är inte I- disken med men den sitter som sagt under DVD- enheten.

Under de få minuter det har tagit att skriva detta har tempen stigit ett par grader.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

En extra chassiefläkt där bak hade nog inte varit fel iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

En extra chassiefläkt där bak hade nog inte varit fel iaf.

Kom just på att jag kan höja DVD och HD ett hack så jag får plats med en hårddiskkylare under. Men detta blir inte förrän på måndag eftersom jag inte hinner innan dess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av raidarn:

Var i Italien i 7 månader förra året, mars till slutet av september, ingen disk på de datorer jag meckade var under 45c, de flesta låg på 55+... De går än.
Skräm inte upp folk i onödan utan fakta öht!

Det är nog inga större problem så länge datorn snurrar.
Det är värre om den stängs av varje dag.

På jobbet har vi datorer som stått i skåp 6-7år och det är som
en bastu på sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är nog inga större problem så länge datorn snurrar.
Det är värre om den stängs av varje dag.

På jobbet har vi datorer som stått i skåp 6-7år och det är som
en bastu på sommaren.

Känns tryggt att du skriver så.

Hade just öppet datorn för att flytta upp DVDn men det gick inte eftersom SATA kabeln var 1 cm (!!) för kort. Jag får se efter i butiken om de har "förlängningar" till en sådan kabel. Hade själv SATA kablar liggande men de var av en sort som skulle kopplas direkt i enheten. Och alla vita 4 pins var naturligtvis upptagna med fläktar & co. Så det enda jag kunde göra var att fästa det ena täcklocket i fronten lite öppet. Jag får fördjupa mig i detta problem på måndag.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon150406:

Tempen på mina diskar har legat runt 50 under alla år och jag har ännu inte råkat ut för någon dålig disk... förutom en, men den var felaktig från början.

Tror knappast jag kan få ned tempen på dem ifall jag inte investerar i mer avancerade former av kylning.

Så... antingen är det inga problem med den tempen, eller så visar alla diskar fel.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en hastig mod (se: http://www.flickr.com/photos/51939796@N02/5454489870/in/set-7... ) och nu har tempen legat stadigt på 46 grader sedan mitt förra inlägg. I förlängningen får jag nog lösa det på ett mer elegant sätt. Är förvånad själv hur lite som krävdes.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GaMeR2K5:

Tempen på mina diskar har legat runt 50 under alla år och jag har ännu inte råkat ut för någon dålig disk... förutom en, men den var felaktig från början.

Tror knappast jag kan få ned tempen på dem ifall jag inte investerar i mer avancerade former av kylning.

Så... antingen är det inga problem med den tempen, eller så visar alla diskar fel.

Ska krypa till korset och tillstå att senast jag tittade på temperatur-specar på hårddiskar nog var för 5 år sen - gjorde en snabb sökning på några av de populäraste diskarna idag och de flesta har en temperaturtolerans mellan 0C-60C under gång. Fanns några diskar som hade 0-50C - alla SSD-diskar dock. Kvarstår dock att så höga temperaturer på en disk knappast är hälsosamma men snarare visar att det är nått som inte stämmer med ventilationen i chassit.

Permalänk
Medlem

I sammanhanget ärr det kanske bäst att skriva en rad och berätta vilken disk vi diskuterar. Min lilla disk är långt ifrån ny, det är en WD 400 på ca 40 GB som jag bara använder för att stuva undan lite personliga filer från min C disk. Hårddisken var från början en systemdisk och original OS (Win ME) ligger fortfarande kvar. Eftersom disken är byglad "slave" kan jag inte köra detta OS (och det vill jag inte heller) men jag har valt att behålla disken som den är.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag skaffat en specialkabel och höjt DVD enheten ett hack. En Titt på tempen säger 46 grader- samma som med min hastiga mod alltså. Tyvärr var det en liten skruv som trillade bort under operationen men den hittar jag väl om några år när jag river datorn. En snabb koll runt hårddiskarna gav inget och jag kände med ett "buntband" bakom moderkortet men fann inget (tror heller inte att den lagt sig där eftersom den föll ner i framkant).

Visa signatur

Permalänk

Vänd datorn upp och ner så kanske den faller ur. Tror inte det är helt lyckat om den ligger bakom moderkortet.
46C funkar men ett tips är att kolla med när det är som varmast i sommar.

Permalänk
Medlem

Har 3st samsung lagringsdiskar i burken som alla ligger på typ 26-28c även under load så att säga (nedladdningar i 8-10mb / s).
Har nu en SSD som systemdisk men tidigare hade jag en samsung 80gb som systemdisk och den låg konstant på 42-46c fast den satt längst ner i burken där det borde vara kallast. Borde inte den gamla systemdisken på 80gb vara lika kall som de andra är under load om det är bra ventilation i burken. Skiljer endel mellan 80gigarn och de övriga på 500gb -1tb.

Jag tror iom detta att olika diskar har olika arbetstemperaturer, beroende på märke, modell och konstruktion.

Har du fler diskar i burken du kan kolla va de har för temps?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

En disk måt som bäst vid 30c, att börja närma sig 60c är en kritisk nivå å ABSOLUT inte hälsosamt för disk.
Sen diskar som sitter i skåp/servrar är inte av samma kvalité som konsument-disken då dessa är optimerade för livslängd.
Att gamla diskar vid 40c är "bullshit".
Även äldre diskar ska ha en temp under 40c om du har en vettig luftcirkulation runt hdd.
Har flertal diskar som är i bruk efter mer än 4-5år 24/7.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

En disk måt som bäst vid 30c, att börja närma sig 60c är en kritisk nivå å ABSOLUT inte hälsosamt för disk.

Det är en vanlig missuppfattning om att ju lägre temperatur ju bättre livslängd, som nämnts tidigare i denna tråd så har google genomfört en analys på ca: 100.000 diskar i deras miljö och hur/när de gått sönder. Det är en intressant läsning (http://labs.google.com/papers/disk_failures.pdf)

I den så visar graferna att den bästa temperaturen är mellan 35-45 grader celsius, och faktiskt att 50 grader celsius är nästan exakt lika bra som 30 grader.
Det som däremot är väldigt tydligt är att desto kallare diskarna är desto oftare går de sönder, så kyla är värre än värme för dessa härliga tingestar.

Ålder i kombination med temperatur påverkar dock i temperaturer över 45 grader

en slutsatts från ovannämnda rapport

Citat:

In the lower and middle temperature ranges, higher temperatures are not associated with higher failure rates. This is a fairly surprising result, which could indicate that data center or server designers have more freedom than previously thought when setting operating temperatures for equipment that contains disk drives.

Så ja, temperaturer påverkar hållbarheten på våra hårddiskar. Men inte alltid som vi förväntats oss och ofta med en överdriven risk.

//jonas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

3.2 Manufacturers, Models, and Vintages
Failure rates are known to be higly correlated with drive models, manufacturers and vintages [18]. Our results do not contradict this fact. For example, Figure 2 changes significantly when we normalize failure rates per each drive model. Most age-related results are impacted by drive vintages. However, in this paper, we do not show a breakdown of drives per manufacturer, model, or vintage due to the proprietary nature of these data.

Vilka diskar testar dom?

Citat:

3.5.6 Predictive Power of SMART Parameters
of what might be the upper bound of the accuracy of any model based solely on SMART parameters. Our results are surprising, if not somewhat disappointing. Out of all failed drives, over 56% of them have no count in any of the four strong SMART signals, namely scan errors, reallocation count, offline reallocation, and probational count. In other words, models based only on those signals can never predict more than half of the failed drives. Figure 14 shows that even when we add all remaining SMART parameters (except temperature) we still find that over 36% of all failed drives had zero counts on all variables.

56% av SMART värden som skall visa disken levnads status är felaktiga
36% av diskarna som hade faktiska fel uppvisade inga som helst fel i SMART avläsning.
Temp är ej tagit upp ang SMART´s felvisning så denna länk som du skickat är således helt bortkastad i denna jämförelse.

Citat:

4 Related Work
For example, Cole presents thermal de-rating models showing that MTBF could degrade by as much as 50% when
going from operating temperatures of 30C to 40C.

En annan berättar att feltolerans kan minska med så mycket som 50% med 10C högre temp från 30C till 40C

Citat:

Our annualized failure rates were generally higher than those reported by vendors, and more consistent with other user experience studies.

Att utgå från vad en återförsäljare lovar/säger är å ta med stor nypa salt.

Citat:

... they comment that end-user failure rates can be as much as ten times higher than what the drive manufacturer might expect...Generally, our findings are in line with these results.

Här går tester ihop å visar att antal diskar som kraschar gentemot vad återförsäljare rapporterar kan vara upp till 10% högre än angivet.

-•-•--•-•--•-•--•-•--•-•- Detta är ej 100% fakta. Men relativt nära sanning. -•-•--•-•--•-•--•-•--•-•-
SMART är ett värde vi inte kan lita på å ska ej heller rekommendera andra att ha som ett godkänt analys värde,
Disk under 1år verkar må bättre i ljummet förhållande men en disk över 1år ska ha de svalare.
Vad som skrivs som MTBF etc är kanske inte i närheten av sanningen.
-•-•--•-•--•-•--•-•--•-•-- Detta är ej 100% fakta. Men relativt nära sanning. -•-•--•-•--•-•--•-•--•-•-

Visa signatur

Permalänk

Bloopy, jag förstår inte riktigt syftet med denna kavalkad av citat och egna slutsatser. Jag antar att du inte riktigt litar på de slutsatser och mätdata som Google gjort, vilket jag faktiskt har stor förståelse för. Jag hade exakt samma insikter som du vid publiceringen av denna rapport, om att diskar mår bättre desto kallare de är. Jag läste denna rapport med stor skeptism när den publicerades och ifrågasatta mängder med punkter, men när jag under nästan ett år inte själv kunde se några som helst motsägande tendenser på fältet hos de kunder jag själv jobbade med så började jag sakta men säkert ta in det Google faktiskt dokumenterat.

Vid tidpunkten när Google lanserade denna rapport så baserades all utbildning jag deltog i ang. lagringssystem på rapporter och dokument som bland andra Jimmy Yang och Feng-Bin Sun gjort och dessa pekade på att just den faktiska AFR ökade avsevärt vid relativt små temperaturskillnader. Skillnaden mellan dessa rapporter och Googles iakttagelser är att Google baserar sina slutsatser på hur det faktiska utfallet sett ut i deras produktionsmiljö och inte i ett labb.

Jag tänker inte på något sätt be om ursäkt att du tagit illa upp att ifrågasättas i dina påståenden, men det var inte min avsikt att göra dig förbannad på något sätt och om du väljer att inte ta till dig denna rapport så har jag inga som helst avsikter att försöka övertyga dig.

Hur som helst. Du och jag har olika uppfattningar så låt oss stanna vid det, det finns inget vinst eller glädje att försöka göra denna tråd till någon form av flamwar. Jag valde att ge trådskaparen (Jagab) ytterligare en insikt att skapa sina egna åsikter på, avsikten var inte att ”sätta dit dig”.
//Jonas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha nejdå, att prata å tåla kritik är ett måste för ökat samförstånd.
De som jag var mest kritisk till var att dom ville inte ange vad för diskar som detta rör sig om. Serverdiskar eller de för konsumentmarknad.
"Failure rates are known to be higly correlated with drive models, manufacturers and vintages [18]. Our results do not contradict this fact."
Model, återförsäljare samt årgång kan ha stora variationer på livslängd.

SMART som dom verkar ha tagit den mesta av analysen ifrån har en felfaktor på över 35% å då har dom lämnat tempvärden utanför vilket menas att deras temp-relaterade värden har en felfaktor mellan 36-56%.
Här har dom skrivit en sammanfattning men kan inte själva verifiera sina värden å vill få det å verka seriöst?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Googles test har ifrågasatts som jämförelser med hemmamiljöer.

Har du samma diskar, samma körprofiler och kör du 24/7*365, först då är det relevant att jämföra med Google.

Många menar att konsumentdiskar som startas/stoppas dagligen och därmed jojjar tempen mellan 20-40+C inte kan/skall jämföras med Googles 24/7*365 diskar som ständigt ligger på samma temp.

Googles diskar är i dagsläget 6+ år gamla modeller och därmed knappast jämförbara med dagens.

Egna erfarenheter och sunt förnuft säger mig att disktempen bör ligga under 45C vilket inte är särskilt svårt att åstadkomma med hyfsad kylning.

Permalänk

jo kan nog finnas andra felkällor för hårddiskar som är av större vikt vid viss hemma miljö men tycker att det testet är användbart om man själv kör server.

Tror inte det skiljer sig på "värmeprofilen" mellan konsumentdisk eller enterprisedisk. Om man tänker logiskt vilken temperatur tillverkarna skulle välja när diskarna skulle funka bäst (om dom har den möjligheten). Skulle jag gissa på 30-50grader för min tro är att dom flesta system ligger där.

Sen som du säger tror jag en disk som konstant ligger på 50grader mår bättre än en disk som pendlar hela tiden mellan 20-40 grader.

Fysiska stötar utifrån systemet är en annan sak som hårddisken kan ta skada av. Tror inte det är så nyttigt att ha för vana och sparka på sin data burk tex.

Små vibrationer är en annan sak som är svår att veta hur mycket det sliter? t.ex. vibrationer från andra hårddiskar. Vet att RE versioner av hårddiskar har något form av skydd mot det.

Och hur mycket sliter start och stopp på en hårddisk?

Men som privatperson är det nog mest fysiska stötar och extrema temperaturer man ska försöka undvika.

Mina serverdiskar ligger mellan ca 38-50 grader under året. Optimalt skulle väl vara några grader svalare men vet inte om jag orkar såga upp ett hål i det lilla serverrummet. Händer väl att jag öppnar serverdörren lite på glänt när det är som varmast på sommaren.

peta till lite