Permalänk

Hub, Switch eller Router?

Hej!

Som titeln säger hub, switch eller router vad är bäst?

Min situation är nämligen såhär: Jag bor hemma med päronen och vi har ett sugit litet 24 Mit tele 2 internet. Modemet är inkopplat i det så kallade "första-jacket" vilket i sin tur ligger i motsatta delen av vårat hus. Detta leder till att jag har en lång internet-kabel genom hela huset för min dator, 360 och PS3. Nu är det så att jag är trött på att koppla ur internet-kabeln från datorn när jag ska spela på mitt 360 eller PS3. Så jag söker nu en lösning där jag kan koppla in mina tre enheter i en hub, switch eller router istället för att dra två till internet-kablar genom huset. Tanken är även då att jag skall kunna streama film till mitt 360 eller PS3 via datorn.

Jag söker något som är är snabbt och klarar av högre hastigheter då jag spelar en del:). Det behöver inte finnas trådlösa möjligheter men om så måste jag kunna kontrollera vem som får ansluta sig trådlöst. Självklart så söker jag något inte allt för dyrt.(Kan tänka mig max 600kr)

Mvh
Lambodga

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en router.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en router.

Har du någon rekommendation av modell eller tillverkare?

Visa signatur

Sandy Bridge i7 2600K | Asus P8P67 PRO | Corsair Vengance 8Gb @ 1600 Mhz CL8 | ASUS ROG GeForce Matrix GTX Platinum 580 | Intel 510 120GB | Corsair AX850 | Corsair H70 | NZXT Phantom

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010330598.aspx? med dd-wrt som firmware. Super duper!

Permalänk
Medlem

...varför inte switch?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad har du för grunkomojäng för att ansluta till internet? Kanske har du en router redan... Då behöver du bara en switch.
Vad heter "modemet"??

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otur:

...varför inte switch?

Man behöver dhcp och nat funktion, det har inga enkla switchar. Men en multilayerswitch kan funka, men där skrämmer nog priset bort de flesta hemanvändare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver dhcp och nat funktion, det har inga enkla switchar. Men en multilayerswitch kan funka, men där skrämmer nog priset bort de flesta hemanvändare.

Varför behöver jag dhcp och nat?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lambodgas:

Varför behöver jag dhcp och nat?

För att kunna ansluta mer än 1 host (dator/tele/spel/osv) till internet, du måste ha ip nummer till enheterna, (dhcp server) och översätta ditt interna ip till ditt publika (NAT)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

För att kunna ansluta mer än 1 host (dator/tele/spel/osv) till internet, du måste ha ip nummer till enheterna, (dhcp server) och översätta ditt interna ip till ditt publika (NAT)

Jag har ju redan idag ett modem som gör detta. Är det då fortfarande nödvändigt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

han har ju ett modem, borde rimligtvis nat:a och agera DHCP-server ut till honom.

EDIT: vad har du för IP-address, går rätt lätt att se vad du har om du skriver den.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Har du NAT behöver du bara en switch.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Är det ett modem har det inte funktionerna, är det vad de brukar kalla en gateway har det dem, oavsett vilket det är så verkar det ju vara för att förgrena en kabel en bit bort till 3 enheter, då funkar det tekniskt sett med router eller switch, eftersom hubbar väl är antikviteter idag, jag rekomenderar en router eftersom den kan agera switch, men en switch ( om den inte är L3 ) kan inte routa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Jag har ju redan idag ett modem som gör detta. Är det då fortfarande nödvändigt?

Om du har ett modem som du kan ansluta mer än 1 dator till så är det troligen en ADSL-modem/router kombination, om du nu kör ADSL... Hur som helst, kan du i dagsläget koppla in flera datorer till "modemet" så räcker det med en switch för din del.

Men skriv vad du har för "modem" så är det lättare att hjälpa till.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Skrivet av Otur:

han har ju ett modem, borde rimligtvis nat:a och agera DHCP-server ut till honom.

EDIT: vad har du för IP-address, går rätt lätt att se vad du har om du skriver den.

Hur ser jag det?

Skrivet av muppens:

Har du NAT behöver du bara en switch.

Har du någon rekommendation på en switch?

Vad för något ska man prioritera/leta efter när man kollar på switchar/routers?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Köper du en switch bör det vara gbit fart typ en netgear prosafe gs 105, liten billig o bra, men har du ett modem funkar det inte med switch. Vad heter burken du har hemma ?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Köper du en switch bör det vara gbit fart typ en netgear prosafe gs 105, liten billig o bra, men har du ett modem funkar det inte med switch. Vad heter burken du har hemma ?

Vi har en Thomson TG585 V7 som modem men den har vi idag som en brygga till en NetGear WNR854T som vi använder som en router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambodgas:

Hur ser jag det?

Start -> kör (alternativt windowsknapp + r ) -> cmd -> ipconfig och så letar du upp vad du får för ip-adress (IPv4-adress).
Får du något i stil med 192.168.x.x så behöver du bara en switch. Spelar ingen större roll vad du köper för någon.

Får du en ip-adress som inte börjar med 192.168 så behöver du en router.
Tips på bra routrar finner du här:
http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

EDIT:

Såg att du skrev några sekunder innan mig. Har ni en router redan så behöver du bara en switch i ditt rum så fixar den resten. Du kan köpa valfri, men din nuvarande router har gigabit-portar så jag föreslår att du satsar på en gigabitswitch också. Dumt att vara dumsnål

Permalänk
Rekordmedlem

Då funkar det med en switch, köp en liten gbitare, typ den jag skrev innan eller något annat valfritt, har du tight budget så köp nått beg på tradera, de brukar inte vara dyra, jag har själv köpt en för 31kr där.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då funkar det med en switch, köp en liten gbitare, typ den jag skrev innan eller något annat valfritt, har du tight budget så köp nått beg på tradera, de brukar inte vara dyra, jag har själv köpt en för 31kr där.

Jag har hittat denna: http://www.webhallen.com/hardvara/111996-netgear_gigabit_switch_5_portar_10-100-1000_gigabit

Är den bra? = /

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Ja den ska fungera.

Visa signatur