När kommer nästa Macbook Pro?

Permalänk
Medlem

Nästan alla rykten pekar mot att macbooken (alltså ej PRO) slopas. Vilket kan betyda att den läckta datorn är instegsmodellen. Dvs så finns fortfarande en liten chans att ordinarie 13" och övriga har roligare spec. 16GB SSD för OS och högre upplösning känns fortfarande inte helt omöjligt. Till och med liquid metal kan fortfarande vara en möjlighet. Kan ju vara tillval.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Nästan alla rykten pekar mot att macbooken (alltså ej PRO) slopas. Vilket kan betyda att den läckta datorn är instegsmodellen. Dvs så finns fortfarande en liten chans att ordinarie 13" och övriga har roligare spec. 16GB SSD för OS och högre upplösning känns fortfarande inte helt omöjligt. Till och med liquid metal kan fortfarande vara en möjlighet. Kan ju vara tillval.

Precis. Den här modellen som har läckts ut ska nog ersätta den vita Macbooken. Tror det blir att lägga ut några tusen till istället då för att få high-end 13" istället då den säkert kommer vara mycket bättre.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Tycker Light Peak (Thunderbolt) är en mycket trevlig nyhet om det kommer! Tänk en liten usb-hub-linknande pryl som har allt från bildskärm, nätverk, usb-enheter, firewireneheter osv som står vid skrivbordet. Då behövs bara en sladd från datorn för att koppla upp den till en fullt stationär setup. Stödjer den dessutom två externa skärmar via LT/TB så är det riktigt bra!

Angående Intel HD-kortet så är det ganska synd att de slopar nvidias kort, dock har inte nvidia något nytt att komma med då den 320-serien ändå bara är ett upphottat 9400-chip. Nvidia har lagt ner sin chipset-utveckling för x86 och HD 3000 är i samma klass, +/- några procent beroende på användning. Det lär dock vara mer strömsnålt och svalare, vilket alltid är bra i en laptop. Kompromisser är oundvikliga i en liten laptop, men hade mycket hellre sett att de kompromissade bort den optiska enheten för ett dedikerat kort.

Om den läckta modellen är instegsmodellen så hoppas jag att de skippar den optiska enheten och kör bättre presterande grafikkort i de övriga modellerna. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt att den fortfarande är listad med en upplösning på 1280x800 - måste vara möjligt att köpa samma skärm som 13" Air.

Ska blir mycket intressant att se hela line-upen!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Enligt notebookcheck för de som inte orkar kolla.

GeForce 320M
3DMark06 - 4155p
3DMark Vantage GPU - 1543p

GeForce GT 330M
3DMark06 - 6063p
3DMark Vantage GPU - 2039p

HD Graphics 3000 (Sandy Bridge)
3DMark06 - 5053p
3DMark Vantage GPU - 1281p

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Undrar om den här "thunderbolt" porten kommer att funka med linux om man använder sig av displayport?
Kommer dom här datorerna in på några svenska butiker samtidigt (eg. torsdag)? Typ mediamarkt, elgiganten o.s.v?

Permalänk
Skrivet av b0bzor!:

Tycker Light Peak (Thunderbolt) är en mycket trevlig nyhet om det kommer! Tänk en liten usb-hub-linknande pryl som har allt från bildskärm, nätverk, usb-enheter, firewireneheter osv som står vid skrivbordet. Då behövs bara en sladd från datorn för att koppla upp den till en fullt stationär setup. Stödjer den dessutom två externa skärmar via LT/TB så är det riktigt bra!

Angående Intel HD-kortet så är det ganska synd att de slopar nvidias kort, dock har inte nvidia något nytt att komma med då den 320-serien ändå bara är ett upphottat 9400-chip. Nvidia har lagt ner sin chipset-utveckling för x86 och HD 3000 är i samma klass, +/- några procent beroende på användning. Det lär dock vara mer strömsnålt och svalare, vilket alltid är bra i en laptop. Kompromisser är oundvikliga i en liten laptop, men hade mycket hellre sett att de kompromissade bort den optiska enheten för ett dedikerat kort.

Om den läckta modellen är instegsmodellen så hoppas jag att de skippar den optiska enheten och kör bättre presterande grafikkort i de övriga modellerna. Tycker dessutom att det är väldigt konstigt att den fortfarande är listad med en upplösning på 1280x800 - måste vara möjligt att köpa samma skärm som 13" Air.

Ska blir mycket intressant att se hela line-upen!

Hur skaffar man en sån? Det låter väldigt intressant.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

APPSTORE NERE!!!!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

APPSTORE NERE!!!!

alltid kul när deras sida går ner till skillnad från andra sidor.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

APPSTORE NERE!!!!

Varför tar dom ner Appstore när det är hårdvara som skall lanseras?

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilted82:

APPSTORE NERE!!!!

Är det inte lite tidigt? Hur har de för övrigt tänkt presentera nykomlingarna (eller är det bara (för kanske första gången) en tyst uppgradering)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte lite tidigt? Hur har de för övrigt tänkt presentera nykomlingarna (eller är det bara (för kanske första gången) en tyst uppgradering)?

Tycker jag inte, det har ju ryktats om detta datum ett tag nu.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilted82:

Tycker jag inte, det har ju ryktats om detta datum ett tag nu.

Nej, jag menar alltså att de brukar stänga butiken först någon/några timmar före själva presentationen (som brukar vara sent på kvällen svensk tid). Nu vet jag i och för sig inte om vi har hört något om någon presentation över huvud taget före den där i mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag menar alltså att de brukar stänga butiken först någon/några timmar före själva presentationen (som brukar vara sent på kvällen svensk tid). Nu vet jag i och för sig inte om vi har hört något om någon presentation över huvud taget före den där i mars.

Som du säger, kommer nog inte något förrens den i Mars, där de tror att iPad 2 presenteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Hoppas den kommer innan dollarn går upp igen Just nu kostar den billigaste MBP'n i Hong Kong (med studentrabatt) under 7 000 svenska.

Tänk om man kan få en med SSD för det priset!

Om du bara visste vad jag hade kunnat göra för att få tag i en MBP för det priset =(

lucky bastard

Permalänk
Medlem
Skrivet av partynikko:

Om du bara visste vad jag hade kunnat göra för att få tag i en MBP för det priset =(

lucky bastard

Jag sålde nyss min MBP 13 av 2010 år modell för 7500, så får jag en ny för samma pris eller lite mer så vore det underbart

Visa signatur

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Fuuza;10819449"]Varför tar dom ner Appstore när det är hårdvara som skall lanseras?[/QUOTE

PR, de bygger upp en hype kring hela grejen. Är det någonting de kan, så är det marknadsföring

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

http://www.macrumorslive.com/

Specsen för 15" och 17" är släppta nu. Inga SSDer i alla fall. Inte heller några uppgifter om skärmupplösning eller andra grafikkretsar i 13"

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Hedersmedlem

Boring! Tack men nej tack till denna uppdatering. Men trevligt att 13" äntligen fått i5/i7-processorer.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

11000 kronor för den enklaste 13" modellen, 16500 kronor för den enklaste 15" och 23000 kronor för den enklaste 17" modellen, med tanke på specsen så är det ju sanslösa priser. En 5400 HDD, ett kasst grafikkort och låg upplösning för en laptop som kostar 16500 kronor?

Så mycket för rykterna om ny design, SSD och liquid metal, känns som en liten uppgradering (bortsett från prollen som är schysst) och att det kommer en större nästa år med ny design m.m

Permalänk
Medlem

Är något besviken jag också. Endast Intel HD 3000 för 13" modellen var en besvikelse. Sen att upplösningen fortfarande ligger på 1280x800 är för mig oförståeligt.

Visa signatur

Permalänk

http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html

7 timmars batteritid? Vafan? Det skulle ju bli mer batteritid?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhoenixDown:

http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html

7 timmars batteritid? Vafan? Det skulle ju bli mer batteritid?!

Oj, sju timmar på 13" var överraskande, med tanke på hur mycket dom skalade ner den (Intel GPUn m.m) så trodde jag det skulle bli mer..

Permalänk
Hedersmedlem

Ja om man pallar att vänta till i slutet av året eller när du omdesignen kommer tror jag man kommer bli rikligt belönad. Mer än ett år efter förra uppdateringen har gått (som knappt var en uppdatering för 13") och det är tveksamt om det ens är till det bättre, tycker jag är svagt med tanke priserna Apple behagar att ta.

Man hade ju en del förväntningar efter MBA som faktiskt känns både innovativ och prisvärd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasy:

Ja om man pallar att vänta till i slutet av året eller när du omdesignen kommer tror jag man kommer bli rikligt belönad. Mer än ett år efter förra uppdateringen har gått (som knappt var en uppdatering för 13") och det är tveksamt om det ens är till det bättre, tycker jag är svagt med tanke priserna Apple behagar att ta.

Man hade ju en del förväntningar efter MBA som faktiskt känns både innovativ och prisvärd!

Omdesignen kanske inte kommer i år alls. De som tror sig förstå sig på saker och ting säger 2012.

Permalänk
Skrivet av Polomononen:

Omdesignen kanske inte kommer i år alls. De som tror sig förstå sig på saker och ting säger 2012.

Tydligen kom det ingen ny design i år. Tråkigt att de inte kommer med en inbyggd SSD, är det någon som vet när intel G3 kommer ut eller kommer vertex 3 innan tror ni?

Permalänk
Medlem

Någon som har en aning om vad återförsäljarna gör med 2010-datorerna? Behåller dem samma pris och låter ovetandes köpa dem eller sätter dem ner priserna? Jag har svårt att tro att dem kör en kampanj då de har för få produkter i lager för det. De nya serien anser jag inte vara jättevärt att byta till så tänkte försöka snappa upp en gamling till ett bra pris.

Tankar någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Är något besviken jag också. Endast Intel HD 3000 för 13" modellen var en besvikelse. Sen att upplösningen fortfarande ligger på 1280x800 är för mig oförståeligt.

Jag håller med dig! blev riktigt besviken.. hade den bara funnits med HR-screenen så hade jag köpt direkt..

men jag köper nog ändå..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Polomononen:

Någon som har en aning om vad återförsäljarna gör med 2010-datorerna? Behåller dem samma pris och låter ovetandes köpa dem eller sätter dem ner priserna? Jag har svårt att tro att dem kör en kampanj då de har för få produkter i lager för det. De nya serien anser jag inte vara jättevärt att byta till så tänkte försöka snappa upp en gamling till ett bra pris.

Tankar någon?

Det känns som att man har sett siba, mediamarkt eller liknande sälja utgående modeller billigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Behöver man inte processorkraften anser jag fortfarande att Airen är ett vettigare köp.

Visa signatur