Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

-20 grader med vattenkylning!?

Jag och min kusin skall modda om hans ATX-burk en smula. Han skall nämligen piffa upp den med ett nytt moderkort, ny prolle m.m. Som kylning hade han, och jag då, tänkt använda vanlig vattenkylning... dock med en kompressor och allt annat från en frys. Med andra ord kommer vattnet, och förhoppningsvis prollen bli väldigt kall. Vad vi skall göra är att pilla i spolarvätska i vattnet, och på så vis ha kvar det i flytande form trots att minusgraderna. ÄR DETTA MÖJLIGT??
För övrigt skulle jag vilja ha lite info om hur en kompressor til en frys fungerar... vilken sorts gas är det i den?? Berätta vad ni vet bara... Skulle vara tacksamt ;)!

Annat: Vi har skissat lite grann och så på lådan och hur konstruktionen skulle kunna se ut. Laddar upp en modell/skiss om ett tag så ni kan se hur vi tänkt.

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

hur gör ni med kondensen som blir?

Visa signatur

Lian-Li PCV2100 :: X2 4800+ :: ASUS M2N32-SLI DELUXE :: Corsair XMS2-6400 4GB :: 2* XFX 7800GT SLI @ 522/1188 :: SilverStone STRIDER 600W :: Dell 2404FPW 24" Widescreen

Permalänk
Hedersmedlem

ähh! lite vatten har ingen dött av

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plain_Pain
hur gör ni med kondensen som blir?

Vi har en tillbyggnad under chassit... Ska fixa en bild tills imorrn om jag kan. Du ska få se... kondensen är ingen fara, då kompressorn finns i en isolerad tillbyggnad under chassiet. Något annat problem man kan stöta på?

Visa signatur

» NAS/HTPC: Intel X3210 @ [4x]3.2GHz | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2 GB Corsair Dominator @ 1100 MHz | GeForce GT 430 | 2TB (raid 1)
» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem

Alla normala kylskåp funkar så att man har en sluten slinga med nåt kylmedium i. På ena sidan slingan har man lågt tryck. Då får kylmediet en låg koktemperatur. Den förångas och tar då upp en massa energi, och det blir kallt. På andra sidan (efter kompressorn) har man högt tryck. Då blir koktemperaturen mycket högre. Istället kondenseras då kylmediet, och avger energi. Det blir varmt.

Kylskåp kan ha lite olika konstiga kylmedium, nu när man inte får ha freon längre. Ofta har man nåt som heter R134a (HFC-143a), som är nåt liknande, men inte ozonnedbrytande (p.g.a. att det inte innehåller klor). Ibland har man en blandning som kallas R404a (HFC-404a) (finns en drös liknande ämnen och blandningar). Dessa är inte helt perfekta, eftersom de fortfarande är kraftiga växthusgaser. Nyare kylskåp har isobutan (R600a), som är ännu snällare eftersom det inte ens innehåller fluor.
Vissa kylanläggningar (oftast andra saker än vanliga kylskåp) kan ha t.ex. butan, propan, pentan eller ammoniak som kylmedium.

Vanliga kylskåp/frysar är inte byggda för att kyla en CPU. De kan kortvarigt ge ganska bra kyleffekt (som förmodligen är tillräcklig), men de är inte gjorda för kontinuerlig drift.
Kylskåp är rätt ordentligt isolerade, så när maten väl är kyld behöver inte kompressorn gå särskilt ofta. En CPU ger värme hela tiden, så den måste jobba konstant. Kommer nog att funka ett tag, men paja rätt fort.

Ända ner till -20 tror jag inte ni kommer, men spolarvätska, T-röd eller glykol funkar alla tre för att sänka fryspunkten på kylvätskan. Testa innan vilken fryspunkt kylvätskan har, och stäng av om kylvätskan kommer i närheten av den temperaturen, eftersom en ispropp i ett CPU-kylsystem kan vara synnerligen förödande.
Förmodligen trivs inte akvariepumpar (Sicce, Eheim m.fl.) så bra vid sådana temperaturer. De kan skära ihop eller spricka.

Kondens är ett problem då man har nåt i datorn som är kallare än rumstemperatur. Åtgärdas genom att isolera allt som är kallt (så att fuktig luft inte kommer in, och att ytan på isoleringen är lika varm som luften). Man kan ha lite andra knep också, som att värma ytan på de kalla delarna (runt sockeln och sånt). Har man saker som är -20 får man jobba hårt med att klara kondensen. Fördelen är ju att om det blir kondens, så bildas det sedan is som inte alls är lika elakt (korrosivt) som vatten.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

kondens på cpukylaren...

Visa signatur

P4 nw 1600@2978 +1378mhz
Volvo 740 turbo 182@~350 +168hk

Permalänk
Medlem

spolarvätska

Använd dig av glykol i stället för spolarvätska.
glykol har man i kylar vattnet i bilen för att det inte skall frysa och spräcka kylaren

Visa signatur

Film dator: AMD 900 MHz..512 sdram 45gig hdd 15" compaq skärm,Gforce2 gts 64 mb, cdrom och cdbrännare, +lite andra saker
DatorII:Amd xp 2500+@2366 mhz, moderkort: Abit nf7-s rev 2.0 nforce2 2x 256mb pc 3200. Radeon 9200 256 mb. Brännare, cdrom,

Permalänk
Avstängd

Tänkte bara skriva att det finns akvarie kylanlägningar för att hålla en temp på 10-14 grader konstant, för akvarier på flera tusen liter...

Fixa en sådan vet ja

Visa signatur

[size="1"]AMD Athlon 1200/133|EPoX-8KTA3+PRO|SamSung 1024MB|600W|GeForce3|WCD 40GB|SamSung 60GB|WinXP PRO|Felia ADSL[/size]

Permalänk
Medlem

Så nu ska ha vattenkylning å ska ner till -20°C...Är det inte lika bra att lägga is på kärnan?

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SiBBoR

Vi har en tillbyggnad under chassit... Ska fixa en bild tills imorrn om jag kan. Du ska få se... kondensen är ingen fara, då kompressorn finns i en isolerad tillbyggnad under chassiet. Något annat problem man kan stöta på?

Det blir ju inte bara kondens vid kompressorn, det blir kondens vid vattenblocket på processorn ochså, så där får du isolera.

Visa signatur

Amd xp2100+ tbred AIUHB @ 2306mhz || slk 947 || Epox 8RDA+ || 512mb pc2700 ddr || ATI Radeon 9500 @ 9700

Permalänk

får jag föeslå denna underbara tråd om KOMPRESSOR KYLNING
(måste ha postat den ett 30 tal gånger)
http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=&threadid=6663...
där har du en kille som byggt typ dett du snackar om...
fast lite ennu extremare!!

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk

lite bilder på RIKTIG extrem kompressor kylning!!

YE! kallt!!

KOMPRESSORN!!

blir bara värre ju längre man läser i tråden jag skickade i föregående inlägg........

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Solo
Tänkte bara skriva att det finns akvarie kylanlägningar för att hålla en temp på 10-14 grader konstant, för akvarier på flera tusen liter...

Fixa en sådan vet ja

Och vart köper man sånna system då?
Det verkar ju idealiskt med ett system som är tillverkat för att "chilla" vatten

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Avstängd

kör på bara!

bara ni isolerar duktigt och klokt och ser till så att vattnet aldrig står stilla när kylningen är på så kommer det att gå bra, och bli mycket bättre än vanliga vatten kylningssystem.

Visa signatur

Propaganda renderar demokrati till en illusion, om än vacker och ståtlig, skenhelig och falsk, dölja den vår diktatur. Dimridån måste vi få bort, en synlig diktatur, skall träda fram i dagens ljus, en konung vi då hälsar och ser.

Permalänk
Medlem

Stack,
jag har tagit åt mig allt du sade... mycket givande. Skall försöka svara lite längre senare idag. Om du vill...? Hehe... annars e det ju bara att läsa vidare i tråden om detta projekt intresserar dig.
Du anser iaf att det är kondensen som är den stora haken då? Kondensen i "kylrummet" blir nog inga problem, men väl inne i lådan kanske kan bli problem, ex runt ledningar och kylblock. Hur kan man lösa det, någon?

Visa signatur

» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maggot

Det blir ju inte bara kondens vid kompressorn, det blir kondens vid vattenblocket på processorn ochså, så där får du isolera.

Tackar, tackar... det är just frågor och sådant som detta som jag/vi inte hade tänkt på förens projektet vore "klart". Däför man skriver en tråd och ber om hjälp av kloka er

Hur kan man isolera cpu då?
Sett något liknande projekt som detta?

Visa signatur

» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psykopat 113
får jag föeslå denna underbara tråd om KOMPRESSOR KYLNING
(måste ha postat den ett 30 tal gånger)
http://forum.oc-forums.com/vb/showthread.php?s=&threadid=6663...
där har du en kille som byggt typ dett du snackar om...
fast lite ennu extremare!!

Ska checka den länken... bad precis om någon som gjort ett liknande projekt... så nu ska vi se

Visa signatur

» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *GBG*uggbash
kör på bara!

bara ni isolerar duktigt och klokt och ser till så att vattnet aldrig står stilla när kylningen är på så kommer det att gå bra, och bli mycket bättre än vanliga vatten kylningssystem.

:D... Isoleras ska det... bara att jag inte riktigt hunnit komma på HUR jag/vi skall isolera kylblocket till CPU:n.

Visa signatur

» Asus Transformer Pad
» HTC One X

Permalänk

KONDENSISOLERING!
tja.. SILKON... och skummgummi e vell det vanliga........
om du läst i länken jag skickade dej så såg du säkert en del isolering.....
och et står en hel del om isolering i tråden med......

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi stack till soptippen härom dagen och fann en liten kompressor till en mini bar... he he! Den sög! Får leta efter en annan nu...
Någon som vet vart vi kan få tag på en billig eller en gratis kompressor till vårt projekt?

Visa signatur

» Asus Transformer Pad
» HTC One X