Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Nätverk via elnät, acces osv.

Jag har tidigare skrivit i några trådar och skapat egna för att få bukt med mitt uppkopplingsproblem som jag har i min nya lägenhet. Routern som tidigare funkade perfekt ger nu instabilt internet trots att routern står bara några meter ifrån utan vägg eller något i den stilen. Telia 20mbit bör ju vara rätt stabilt tycker jag. Jag skulle dra en sladd om det vore fysiskt möjligt att göra det snyggt, det går tyvärr inte.

Min huvudfråga är hur stabilt och bra internet man kan få genom de här med nätverk via eluttag (Homeplug, powerline etc), vad tycker folk? Läste att första generationens produkter var skit men att det kanske blivit bättre. Ser en recension på IDG men är ju kul att få lite input ifrån alla.

Hursomhelst, jag läste på idg nånting om en liten n-router som man kunde ställa om till accesspunkt eller nåt i den stilen. Sker detta trådlöst? Kan jag på något sätt använda en sådan för min nuvarande router skall skicka mittemot rummet och sedan sätta sladd därigenom?

EDIT: Som jag har nämnt är stabilitet otroligt mycket viktigare än hastighet. Jag spelar poker och det kräver inte direkt mycket bandbredd men som det är nu när jag blir nerkopplad 2-3 ggr per dag är inte okej och jag bryr mig inte om att man rent teoretiskt kan överföra 150 mb/s eller whatever utan jag vill bara se till att jag inte blir nerkopplad och förlorar pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du kan ställa om de flesta routrarna (alla?) till accesspunkt. Sen kan du mkt riktigt dra en sladd till huvudroutern. Jag tror också att de klarar att kommunicera trådlöst.

Om du är säker på att routern är bekymmret så kanske du helt enkelt kan köpa en ny, lite bättre. Kanske rent av en som går på 5ghz-bandet och därigenom inte kan störas ut av vanliga hushållsartiklar hos varken dig eller grannen?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Routern är typ 2 år gammal och var en high end-produkt då. typ 1500 kr och 4antenner. Den funkade på mitt andra ställe typ helt perfekt och uppdaterat firmware och allt. Dir-655 är modellen.

Hmm, 5 ghz ey. Vad är det för artiklar som hushållsgrejer kan störa? Det är typ 10 meter rak väg ifrån routern och datorn och typ 5 meter bort ifrån linjen är en micro men annars bör inte nån störa.

Men ingen har testat nätverk via eluttag? Kollar in lite nu och tycker det verkar rätt dyrt. Såg IDGs test och där står det att testvinnaren kostar 420 kr men det gör den inte alls enligt prisjakt.

Visa signatur
Permalänk

Är det inte skita seg uppkoppling med tanke på resistansen i koppar kablarna för ni har väl inte fiber kabel i huset va nätet kan bli segare pga att det är mycket resistans i kabelen bara undrar har det hemma skita segt 20MBit Telia

Visa signatur

Intel Core i7, 2600K SandyBridge<Antal kärnor 4 st Hastighet 3,4 GHz, Max turbo 3,8GHz<Nvidia Geforce GTX 580 772 MHz<Minne 1536 MB, GDDR5 4008MHz, 384-bit<120 GB, Corsair Force Series SSD-disk systemdisk 1000 GB, Samsung F3 lagringsdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexInetOverKill:

Är det inte skita seg uppkoppling med tanke på resistansen i koppar kablarna för ni har väl inte fiber kabel i huset va nätet kan bli segare pga att det är mycket resistans i kabelen bara undrar har det hemma skita segt 20MBit Telia

Hmm lite osäker på hur du menar. Det är ett hyfsat nybyggt (nåja, ifrån 80talet eller så) lägenhetskomplex i centrala göteborg. Lite osäker på hur bra det ska vara.

Det går ju att ladda ner med okej hastighet liksom men som sagt är det instabiliteten som jag stör mig rejält på. Står ofta att nätverket tappade internetuppkoppling även om jag har 4-5 staplar och utmärkt signal.

Visa signatur
Permalänk

okaj

Visa signatur

Intel Core i7, 2600K SandyBridge<Antal kärnor 4 st Hastighet 3,4 GHz, Max turbo 3,8GHz<Nvidia Geforce GTX 580 772 MHz<Minne 1536 MB, GDDR5 4008MHz, 384-bit<120 GB, Corsair Force Series SSD-disk systemdisk 1000 GB, Samsung F3 lagringsdisk

Permalänk
Rekordmedlem

Och vad har resistans i kabeln med bandbredd att göra ? Inget ! Du får läsa på lite mera tror jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.